Hearthstone

Hearthstone: Forged in the Barrens

Efter att ha slagits mot rymdmonster på en karneval och demoner i en annan värld återvänder Hearthstone till sina mer jordnära rötter i The Barrens.

Som en Warcraft-veteran har jag kära minnen från att spendera tid i The Barrens. Denna oändligt stora vidd som sträckte sig från Ashenvale i norr hela vägen ner till Thosand Needles i söder. Den plats där många unga orcher och tauren vässade sina horn och träffade på Alliance-spelare för första gången. Jag tillhörde den senare skaran och hjälpte ofta min vän som spelade rogue att hitta utrustning i Wailing Caverns. Ifall vi dödade några orcher på vägen var det bara en bonus.

Med denna första expansion för det nya Hearthstone-året är det mycket som förändras. Den största förändringen är att en stor mängd kort roterar ur standard-formatet. De tre expansioner som släpptes 2019 har nu förpassats till Wild-formatet. Rotationer som denna orsakar alltid en rejäl omskakning i meta-spelet för kortspel som Hearthstone och Magic: the Gathering. En begränsad kortpool tillsammans med en ny expansion gör det att kreativiteten sätts på prov för de som gillar att bygga lekar. Utöver standard-rotationen har även spelets äldsta expansion Classic fått sig en rejäl förändring. En stor mängd av korten har lyfts över till en ny expansion vid namn Core som alla spelare har fått fri tillgång till. Detta är i min mening ett stort lyft då det sänker tröskeln rejält för nya spelare då flera av korten i Core är mycket spelbara. Vissa kort som klassikern Flamestrike har även fått ett funktionellt lyft. Flamestrike gör nu fem i skada på alla motståndarens varelser i stället för fyra. En stor förbättring.

Expansionen i sig för med sig ett par nya förmågor, men mestadels bara roliga kort. Frenzy är en aktiverad engångsförmåga likt spellburst som aktiveras när varelsen överlever skada första gången. Förmågan är något mer svårspelad då du måste planera för hur sannolikt det är att din varelse kommer kunna överleva till att anfalla och utnyttja sin frenzy-förmåga. Flera av frenzy-korten har dock rush eller är så pass väl kostnadssatta att det inte är hela världen ifall du inte får fullt värde ur kortet. En annan mindre nyhet är en handfull kort som kallas watch posts. En sorts varelse som inte kan anfalla men ligger och gör livet svårt för motståndaren genom att exempelvis skapa 2/2:or eller göra deras kort dyrare. Det är ett kul sätt för Hearthstone att expandera sitt begränsade utbud av korttyper.

Hur ser då Hearthstone ut för någon som mig som inte längre spelar spelet alltför ofta? Det senaste halvåret har jag mestadels spelat andra spel och vill nu återvända i stil. Det visar sig att vara svårare än jag trodde. Jag hade helt missat den förra expansionen Madness at the Darkmoon Faire. Även med ett gäng paket från den nya expansionen fann jag att jag saknade rätt kort för att bygga starka lekar. Hearthstone är ett spel som starkt främjar den spelare som håller sig uppdaterad på spelets meta och bygger lekar utifrån proffslistor. Detta kräver ofta att man spenderar en ansenlig mängd resurser för att komplettera leken med kort som man saknar. I längden är detta ohållbart för en budget-spelare och att missa en expansion hade lämnat mig rejält på efterkälken. Jag gjorde ett par försök att bygga egna lekar enbart utifrån de kort jag hade. För att vara snäll mot mig själv kan jag säga att det gick sådär. Mina lekar hade en winrate på ungefär noll procent mot de mycket mer välanpassade meta-lekar jag mötte. Till sist fann jag tröst i några av de budget-varianter av spelets populäraste lekar.

För den som inte är intresserad av kortsamlande och meta-spelande finns det dock en hel del annat i Hearthstone just nu. Vissa saker som Arena och Battlegrounds har funnits ett tag och kräver inte några existerande kort för att spela. Även single-player innehållet för Forged in the Barrens är riktigt roligt. Det nya single-player läget The Book of Mercenaries berättar historien om tio olika kämpar i liknande stil som Dungeon Run. Innehållet är väldigt välgjort och det känns väldigt bra att det dessutom är helt gratis att ta del av.

ROLIGA KORT

Jag brukar highlighta ett par kort från varje expansion som jag själv har tyckt om att spela med. Från Forged in the Barrens var det inte svårt att hitta sådana.

Stonemaul Anchorman

Jag spelar en hel del arena och den här sjöbusen har varit en favorit för mig i ett par matcher. Ett frenzy-kort med mycket initiativ och förmågan att återgälda sig själv kortmässigt med ganska liten ansträngning. Ett perfekt runda fem play.

Kazakus, Golem Shaper

Kazakus förra version var länge ett av mina favoritkort när det var i standard. Precis som då tillåter kortet dig nu att bygga ett nytt kort av små, medel eller stora bitar för en motsvarande effekt. Kortet gör olika saker varje gång och är både roligt och starkt. Passar bra i många lekar.

Reckless Apprentice

Ett kort som tyvärr inte fått så mycket kärlek. Den populäraste mage-leken för närvarande är helt klart minionless mage. Som namnet antyder finns det inte mycket plats för varelser och denna lilla godbit går då bort. Jag gillar kortet som en vettig kropp med inbyggd Arcane Explosion. Kortet synergerar även med både Wildfire (som ökar din hero-powers skada med +1) och legendary kortet Mordresh, Fire Eye som gör hela tio skada på både motståndaren och hens lag ifall din hero power gått av för sammanlagt tio skada under matchen.

ROLIGA LEKAR

Jag har som sagt spelat en blandning av budget-lekar och hemmabyggen denna expansion. Här är tre lekar som jag har tyckt om.

Hero Power Mage

AAECAf0ECo27A+2+A9DOA4vnA9jsA+fwA6iKBP6eBJegBMGgBAqbzQP7zgOU0QPQ7APT7APW7AP9ngTAoATCoATEoAQA

Den här leken är ett hemmabygge där jag ville gå utanför den rådande meta-leken minionless mage. Leken är rolig att spela med många sätt att använda spellpower och hero power för att sätta press på motståndaren. Leken har haft begränsad framgång på ladder.

Face Hunter

AAECAR8AD6K5A/m6A/+6A9zMA5vNA6LOA4LQA7nSA7ThA4biA9zqA9vtA6mfBLugBL+gBAA=

Klassikernas klassiker. En billig, aggressiv Hunter-lek. Nästan alla korten kostar 2 eller mindre. Leken är effektiv, men lite tråkig att spela i längden.

Secret Paladin

AAECAaToAgz8uAOD3gOR5AOW6AP86APj6wPb7gPn8APQ9wOoigSwigTIoAQJ6rkDysEDns0DjtQDzOsDzusDz+sD6p8E658EAA==

En lek vars popularitet är svår att undvika för tillfället. Full med roliga kort och starka secrets. Leken spelar bl.a. Kazakus och Taelan Fordring. Jag har anpassat leken för att passa min kortsamling. Den ursprungliga leken spelar två Hammer of the Naaru som jag skamlöst bytte ut mot Libram of Hope.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är Forged in the Barrens en bra start på det nya Hearthstone-året. Expansionens kort är på den nivå som man börjat vänta sig från Hearthstone-teamet och det nya Core-settet tillför mycket för att metat ska kännas riktigt fräscht. Spelets många fasetter som Battlegrounds, Book of Mercenaries och den nya rewards tracken gör också att spelet känns som mer än bara standardspelande.

• Nytt Core set
  • Bra gratis single-player
  • Roliga nya kort