HyperX Clutch Wireless

HyperX Clutch Wireless

Siktar du in dig på en handkontroll till din Androidmobil/surfplatta eller PC? Ta då en titt på HyperX Clutch Wireless.

HyperX Clutch Wireless är en handkontroll som passar såväl PC som Androidenheter vilket gör så att användaren slipper köpa två handkontroller om denne spelar mycket på PC och Androidmobil alternativt surfplatta. Användarmöjligheterna minskas dock av att handkontrollen inte kan användas av er som använder någon av Apples iOS-enheter iPhone och iPad.

HyperX tycks ha sneglat på Xbox handkontroll när de utvecklat Clutch Wireless. Den liknar nämligen Xbox-kontrollen. Tumknapparna har samma färg och är dessutom märkta X, Y, A och B. Placeringen av styrspakarna och styrkorset är väldigt lika Xbox-kontrollen och det finns dubbla triggers på bortre långsidan.

Clutch Wireless har två extra knappar på ovansidan – turbo och clear. Jag är helt oförstående till att dessa knappar inte förklaras i den kortfattade manualen. Jag hittar inte ens någon information på HyperX supportsida när jag sökte på den trådlösa Clutch-versionen. Det finns dock information gällande den sladdförsedda Clutch. Turbo ger en knapp automatiskt upprepade nedtryckningar medan clear återställer knappen, alltså tar bort turbofunktionen.

Det finns en specialbrytare närmast användaren. Med den skiftar man mellan Bluetooth och trådlös dongel (2,4 gigahertz) alternativt USB-kabel. Spelar du på en mobil eller surfplatta är Bluetooth valet. På PC är dongeln bättre. Eller så kan du köra med en USB-sladd, exempelvis när du laddar handkontrollen. Installationsprocessen visade sig vara enkel på såväl dator som Androidmobil.

Nu ska jag prata efter egen erfarenhet – en dongel kan tappas bort när den inte används. Därför är det alltid en fördel om den kan monteras i, i det här fallet handkontrollen. Det går tyvärr inte med Cutch Wireless.

På Clutch Wireless bortre långsida finns en springa. Den är mycket praktisk när man spelar på en mobil. Det medföljer nämligen en ställning för mobilen som fästs i denna springa. Mobilen fästs därefter i en klämma. Mycket praktiskt. Min Samsung Galaxy S21 Ultra fick med skal plats utan problem. Det enda negativa med klämman är att det inte går att justera vinkeln. Ställningen kan även användas fristående på ett bord om man föredrar det, då kan även en surfplatta användas.

Clutch Wireless är nästan lika skön att använda som Xbox handkontroll. Faktum är att Clutch Wireless nästan kommer upp i samma klass som Xbox-kontrollen vilket får räknas som riktigt bra. Det gäller såväl kvalitetsmässigt som spelmässigt. Handkontrollen fungerade riktigt bra på såväl PC som Androidmobil. Det blev dock lite tungt efter ett tag att spela med mobilen fäst på handkontrollen.

Ska du då köpa HyperX Clutch Wireless? Jo, jag kan rekommendera den, men har du en Xbox så använd gärna den kontrollen i stället så spar du pengar. Clutch Wireless är förträfflig till såväl PC som Androidenheter. Tänk på att handkontrollen inte passar till iOS.

• Trådlös
  • Både till PC och Android
  • Klämma för mobil