Lego City Undercover

Av i i Recensioner, 7 Mer

Lego City Undercover

För fyra år sedan gavs Lego City Undercover ut till Wii U. Nu är det dags för ägare till fler format att jobba under täckmantel.

Som vanligt när det kommer till Lego, och särskilt spelen med Lego, så väcks något varmt inom mig. Lego är barndom och barndomen är något som man inte bara kastar bort så där lättvindigt. Detsamma gäller Lego. Jag har spelat många av Legospelen och jag har än så länge inte blivit missnöjd en enda gång. Det är samma kvalitet i spelen som det är i deras leksaker av plast, det håller för det mesta. Är Lego City Undercover ett undantag? Vi tar en titt.

Som de flesta vet så släpptes detta spel exklusivt till Wii U för ungefär fyra år sedan men nu har spärrarna släppts och Lego City Undercover kommer till flertalet format, bland annat Nintendo Switch. Det är i stort sett samma spel som vi ser och det gör absolut ingenting för Lego City Undercover är bra, till och med i topplistan över Legospel.

Om vi börjar från början så är något av det första du möts utav en skärm där spelet laddas. Och laddar gör det. Ibland så mycket att det gör lite ont i mig. Man skulle kunna tro att spel på minneskort som till Switchen borde borga för snabba laddningar och inte så mycket sökande. Nej. Det laddas och det laddas och det laddas. Varför vet jag inte riktigt men det är tydligen mycket. Detta gör mig irriterad men väl inne i spelet så blir jag glad igen, det är ju Lego!

Som vanligt så vänder sig Lego till ett brett spektrum av spelare, både de små och de större har kul med detta spel. Humorn i konversationerna är som vanligt på topp och man kommer på sig själv att småle både nu och då genom spelets gång.

Du arbetar som polis i en stad och direkt får jag lite känsla av GTA när jag kör igång mitt äventyr i Lego City Undercover. Du rör dig fritt och mynt samt byggdelar i form av Legobitar som ligger utslängda i stort sett överallt. Jag drabbas som vanligt av en mild (stark) samlarmani och får för mig att jag minsann ska samla alla mynt och byggklossar. Icke. De är helt enkelt för många men ta de du kan, det lönar sig i slutändan.

I vanlig Lego-ordning så ska olika uppdrag utföras, bitar ska hittas, byggas ihop och du ska utforska olika delar av staden. Till ditt förfogande så har du kollegor som hjälper dig längs vägen, olika prylar som gör din färd lättare och en mängd olika fordon som du kan åka runt i. Precis som i GTA så älskar jag delen med att köra de olika fordonen. Jag vill testa alla bara för att jag kan, inte för att de är så olika egentligen.

Grafiken är som vanligt helt okej utan att för den skull vara varken dålig eller superb. Det är Lego helt enkelt och det fungerar finfint. Kontrollen är bra och din Legokollega gör det som du säger åt honom utan krusiduller. Ibland kan kameran fastna så att man inte ser det man vill se men det är endast ett fåtal gånger som detta händer.

Letar du efter ett spel att spela själv eller tillsammans med någon så är Lego City Undercover ett bra val. Du har glädje av det, barnen har glädje av det och jag tror till och med att din sura chef kan dra på smilbanden åt det!

• Humorn
  • Kvalitén
  • Något för alla