Lego Dimensions

Av i i Recensioner, 8 Mer

Lego Dimension: Fantastic Beasts and Where to Find Them Story Pack

Nu kan du spela igenom J.K. Rowlings film Fantastiska vidunder och var man hittar dem med legofigurer.

Ett storypaket (Story Pack) till Lego Dimensons är ett spel, eller historia, med sex nivåer. I det här fallet rör det sig inte om ett fristående spel utan en expansion till Lego Dimensions. Det innebär att du måste äga ett startpaket. Du måste ha grundspelet och Toy Pad.

Fantastiska vidunder och var man hittar dem är en film med manus av J.K. Rowling. Den baseras på den värld som byggdes upp i Harry Potter-böckerna. Egentligen är filmen en fiktiv bok som används i undervisningen på Hogwarts. I den här legoexpansionen kan du spela igenom hela filmen. Spelet utspelar sig i New York under 1920-talet. Miljöerna är faktiskt mysigt gjorda trots att det handlar om magi, bestar och annat vidunderligt. Hur väl spelet följer filmens handling kan jag däremot inte svara på eftersom jag inte sett filmen.

Författaren Newt Scamander, tillika en berömd magizoolog, anländer från Europa till storstaden New York. Allt står inte rätt till och någon magisk varelse har sluppit lös. Det blir nu Newts uppgift att leta rätt på den och givetvis är det du som spelar Newt Scamander. Innan du börjar spela måste du dock bygga upp en port på Toy Pad. Porten är fantastiskt uppbyggd och du kan öppna den och, med hjälp av din fantasi, titta in i en magisk värld. På sidorna finns två fönster med balkonger som du kan hissa upp och ned – härligt.

Spelet är uppbyggt på ett liknande sätt som det i startpaketet. Du ska, precis som i alla andra legospel, lösa en mängd problem som du ställs inför. Det gör du med hjälp av dels dina legofigurer och dels de nyckelstenar (keystone) som introducerades i startpaketet. I legospel brukar man växla mellan flera legofigurer. Fantastic Beasts and Where to Find Them Story Pack innehåller dock enbart en plastfigur (Newt Scamander) och en plastvarelse (Niffler). För att få till fler figurer har TT Games skapat två spelbara figurer inuti spelet – Jacob Kowalski och Queenie Goldstein. Dessa två återfinns alltså bara i spelet och inte som plastfigurer.

Spelet innehåller alltså tre spelbara figurer, en varelse och nyckelstenar. Det är som upplagt för att växla mellan flera figurer. Problemet är att man inte behöver använda Jacob Kowalski och Queenie Goldstein speciellt ofta för att klara spelet. Om jag minns rätt tvingades man använda dessa två enbart en gång vardera. Niffler används lite oftare, kanske en handfull gånger. Då återstår Newt Scamander. Han är för bra och kan alltför mycket för att ge god variation. Man kan spela med honom nästan hela tiden. Det är trist att inte behöva byta figur mer än man gör. Jag hade gärna sett mer växlande mellan figurerna.

Nyckelstenarna används vid flera tillfällen och det på ett bra sätt. De används ungefär på samma sätt som i startpaketet. Det innebär att de tre fälten på Toy Pad lyser i varsin färg och beroende på vilken nyckelsten som används ska man använda färgerna på olika sätt. Exempelvis färga Newt i tre färger och sedan se till att Toy Pad får de färger som efterfrågas.

Jag skrev i min recension av startpaketet att menysystemet och navigeringen mellan olika platser är onödigt tillkrånglat. Det gäller definitivt även detta storypaket. När jag åter startade spelet efter att haft paus hamnade jag inte i den hubbvärld varifrån de olika nivåerna utgår ifrån. Nej, istället hamnade jag i Vorton och därifrån fick jag ta mig vidare till rätt hubbvärld. Snacka om onödigt krångel.

Fantastic Beasts and Where to Find Them Story Pack är en välgjord expansion som är kul att spela igenom. Nyckelstenarna används på ett bra sätt, men storyn hade kunnat bli ännu roligare om man tvingats växla mer mellan figurerna.

Egenskaper för Newt Scamander

• Magic (Wingardium Leviosa)
  • Magical Shield (Protego)