Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 Road to Boruto

Road to Boruto tar inte upp mycket hårddiskutrymme. Trots det ger spelet flera timmars spelande.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 Road to Boruto är en expansion till det sjunde spelet i Ninja Storm-serien, utvecklat av CyberConnect2 och publicerat av Bandai Namco Entertainment Inc. Som titeln antyder så är spelet baserat på de populära mangaserierna Naruto och Naruto Shippuden från Shonen Jump av författaren Masashi Kishimoto.

Expansionen Road to Boruto är baserad på filmen med samma titel som släpptes i Japan 2015 och spelet följer källmaterialet väl. Själva expansionen är väldigt liten i storlek, bara 259 MB, men låt inte storleken avskräcka dig då det här spelet bjuder på många timmars underhållande speltid samtidigt som storyn till grundspelet utvecklas ytterligare.

Direkt när spelet hade installerats välkomnades jag av ett flertal nyligen upplåsta extra funktioner, vilket var en positiv överraskning. Detta inkluderar bland annat ett flertal karaktärer och utstyrslar unika för denna expansion samt diverse andra funktioner som kan användas till att anpassa de nya karaktärerna. Jag är personligen väldigt glad att se en återvändande karaktär som regelbundet dök upp i Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution. Kan du gissa vilken? En ledtråd är nummer 7610.

Tillsammans med de nya karaktärerna och utstyrslarna innehåller även paketet ett flertal Ninjapaket som varierar från platinum till brons, vilka innehåller värdefulla verktyg att använda i spelet för att låsa upp ytterligare föremål och funktioner såsom exempelvis titlar och förmågan att byta ut föremål vilket är ett välkommet tillskott bland spelseriens funktioner.

Själva handlingen i spelet är som tidigare nämnt baserat på filmen Road to Boruto, vilket äger rum femton år efter The Fourth Great Ninja War och handlar om Uzumaki Boruto som slår följe med en ny generation ninjas såsom Sarada Uchiha och Mitsuki.

Naruto är ny den sjunde ledaren över byn Hidden Leaf och måste lära sig att balansera byn såväl som familjen samtidigt som hans son Boruto kämpar med familjeproblem och känslan av att behöva leva upp till sin fars rykte. Boruto och Naruto sammanförs tillsammans med flera andra ninjas när de försöker bekämpa skurkarna Momoshiki och Kinshiki som planerar att stjäla Narutos krafter, ett händelseförlopp som leder dem till att ifrågasätta vad det verkligen innebär att vara en ninja.

Striderna i Road to Boruto är i princip identiska striderna i grundspelet, vilket inkluderar ett flertal olika stridsstilar som till exempel en-mot-en strider, överlevnad och turneringar i öppna strider. Striderna involverar de klassiska ninjaverktygen såväl som nya unika funktioner som varierar från pappersbomber till chakra-taggar, vilka kan införskaffas i olika delar utav byn med hjälp utav spelets valuta för att ytterligare förstärka Boruto & Co inför nästa strid. I cafeterian kan du köpa mat som ökar dina stats för en runda och i Amaguriamabutiken finns sötsaker vars effekt håller i hela tre rundor, dock till ett högre pris.

I Borutos äventyrsläge har du tillgång till ytterligare faciliteter. I Bandaibutiken låser du främst upp nya funktioner i spelet med hjälp utav de skatter du samlat på dig allt eftersom du tar dig fram igenom spelets handling. I VR-faciliteten kan du träna på olika karaktärers stridsstilar samtidigt som du gör framsteg inom ett av spelets många sidohandlingar. En nackdel med detta är dock att du måste använda Boruto som huvudkaraktär för att åstadkomma dessa framsteg, vilket är förståeligt med tanke på spelets handling. Samtidigt är det aningens frustrerande eftersom karaktären ändras och utvecklas allt eftersom spelets handling fortlöper i äventyrsläget med vissa funktioner som enbart låses upp efter att du klarat av vissa delar av spelet. På grund av detta händer det att man helt plötsligt tvingas spela med en variation av karaktärer efter att man nyss vant sig vid en annan version.

När du väl har klarat av handlingen är spelet långt ifrån klart eftersom du då låser upp hela tio nya event. Varje event kan ta ett tag att slutföra och du blir belönas med ytterligare spelvaluta att spendera på de föremål du själv föredrar. Varje event har sin egen intressanta handling, de handlar om allt ifrån att finna gömda föremål runtomkring byn till strider eller allmänna uppdrag. Varje event innefattar sina egna skämt och intressanta särdrag som med all säkerhet kommer uppmuntra till ett leende eller två.

För att sammanfatta den här expansionen så är det ett välkommet tillskott till Ultimate Ninja Storm-serien som troget återskapar känslan från filmen samtidigt som det bjuder på en stor mängd nytt material som lockar till många timmars spelande. Personligen skulle jag gärna se CyberConnect2 släppa mer material baserat på karaktären Mitsuki då han i mitt tycke får alldeles för lite uppmärksamhet i detta spels handling. Den enda riktiga nackdelen som jag upplever i spelet är ansiktsanimationerna. Först trodde jag detta berodde på den engelska dubbningen, men när jag bytte till japanska röster kvarstod problemet. Det här är dock enbart en mindre anmärkning då det inte störde spelets flöde och inte heller avledde uppmärksamheten från den som vanligt fantastiska visuella spelupplevelsen inom Ultimate Ninja Storm 4.

• Stort urval av karaktärer
  • Intresseväckande stridsstil
  • Följer källmaterialet väl