Vampyr

By on on Recensioner, 5 More

Vampyr

Välkommen till eländets London för 100 år sedan. Som vampyr står du nu inför många val och kommer du att luska ut vad som hänt?

Året är 1918, och vi befinner oss i ett London sönderslitet av krig, svält, sjukdom och kriminalitet. Lufträderna över staden haglar tätt och spanska influensan härjar fritt, och bland stadens gator och gränder gömmer sig något… ondskefullt, något okänt. En hemlighet lika gammal som staden själv som nu börjar bubbla upp till ytan.

Det är i denna dystra miljö vi får följa doktor Jonathan Reid, när han vaknar upp i en massgrav, till synes fortfarande vid liv, men ändå inte. Vår kära doktor är nu inte längre bara en människa utan en vampyr med en omättlig törst för blod. Ditt mål är nu att ta reda på vad som har hänt vår doktor, kämpa emot de blodtörstande lustarna och bevara doktorns hemlighet.

Spelet målar upp en bild av starka kontraster, från den eleganta och aristokratiska världen den engelska adeln och de rika lever i, till den smutsiga, grymma och plågsamma världen som är verkligheten för stadens fattigaste och mest utsatta.

Även doktorn själv målas upp med kontrast och gråskalor: En lärd man som lever sitt liv efter vetenskap och bevis, som nu kastats in i en sagovärld av mystik och övernaturliga krafter. En doktor som slits mellan sin ed att rädda liv, och sin inre röst som skriker efter blod.

Det är inte heller svart och vit när det kommer till spelets många olika karaktärer som är utspridda över staden, var och en med sin egen historia. De är mer än bara utfyllnad och tidsfördriv, utan personerna man möter är alla sammankopplade via ett nätverk av relationer, och valen man gör som spelare skapar alltid ringar på vattnet.

Det är just detta som utmärker spelet, med stor variation på välskrivna och trovärdiga karaktärer, som alla är sammanknutna och tillsammans skapar ett samhälle. Men samtidigt är var och en ett möjligt byte för doktor Reid, som kan välja att släcka sin törst och göra sig starkare på deras bekostnad.

Spelet vill att du ska dras mellan dessa val, att lära känna personerna runt omkring dig, hjälpa dem med deras problem, bota deras sjukdomar och sedan stå inför valet att låta dem leva, eller ge efter för dina lustar och bli en starkare vampyr.

Tyvärr så känns striderna allt för lätta för att verkligen tvinga på dessa svåra val. Man klarar sig utmärkt på den begränsade erfarenhet man får genom striderna, och behovet att samla erfarenhet från personerna i din omgivning finns inte riktigt där.

Detta är till stor del på grund av det simpla stridssystemet, som inte har allt för stor variation utan går ut på att låsa fast på fienden, ducka undan deras attacker och slå tillbaks. Till viss del kan man styra sin upplevelse genom att plocka upp nya vampyr förmågor och vapen, men här känns urvalet något glest och enformigt. Visst är det tillfredsställande att försvinna i ett rökmoln, kasta sig fram och sätta tänderna i nacken på fienden, riva dom i bitar med sina klor eller avfyra spjut av rent blod. Ändå känns det som att det saknas ett djup, och man har ganska snart upplevt allt striderna i spelet har att erbjuda.

Slutsats: Vampyr är ett spel mot stor potential, som berättar en fängslande historia som sporrar en vidare att lösa mysteriet kring doktor Reid. Vackert dystra miljöer att utforska och karaktärer man inte kan låta bli att lyssna på. Dock känns spelets berättelse och strider något frånkopplade, mycket på grund av den låga svårighetsgraden, som i sin tur inte lyckas tvinga spelaren att ta dom tunga besluten mellan liv och död.

Det Bra

  • Karaktärena
  • Miljön

Det Dåliga

  • För lätta strider
  • Dålig variation på vapen och förmågor
7

Written by: Henrik Starefors