WWE ’13

By on on Recensioner, 3 More

WWE ’13

WWE ’13 är spelet för alla wrestlingfans. Nytt för i år är bland annat en tripp tillbaka i tiden med stjärnor från 90-talets glansdagar.

Likt en tidig jultomte levererar THQ varje år en säck fylld med babyolja, svällande muskler och amerikansk rockmusik. WWE-serien är en återkommande julklapp som år efter år levererar wrestlingfans den dos de behöver av vansinniga brottningsmatcher i utmanande spandexdräkter. Det senaste tillskottet i serien är WWE ’13 och även om alla ingredienser som vi minns och uppskattar fortfarande finns kvar kan man fråga sig om det verkligen är befogat av THQ att ge ut ett nytt wrestlingspel varje år eller om de lyckas pumpa in så mycket nyheter att släppen är något att se fram emot?

Förra årets spel, WWE ’12, introducerade en mängd nyheter till formulan. Utvecklarna hade gjort om uppgraderat delar av kontrollmekaniken så att den blev mer intuitiv och utseendet hade fått sig en ordentlig förbättring med nya animationer och bättre fysik. I årets spel har utvecklarna inte satsat lika mycket på spelmekanik och grafik, även om alla förra årets förbättringar förstås fortfarande finns kvar. Det THQ vill fresta fansen med i år är istället en nostalgifest av sällan skådat slag i form av ett kampanjläge där man får återvända till sena 90-talets wrestlingepok och återuppleva “sportens” glansdagar. Det är ett briljant drag av utvecklarna som, trots att klockan vridits tillbaka sisådär 15 år, gör att serien känns fräsch och värd att lägga tid och pengar på.

Förutom själva matcherna är spelserien även känd för sitt djupa och omfattande skapandeläge där man göra allt från att designa egna brottare, slaguppsättningar, entréer och logotyper. I WWE ’13 kan man dessutom designa sin egen brottarring, vilket är ett trevligt, men mindre betydelsefullt tillskott i uppsättningen av verktyg. Skapandeläget är något som utvecklarna brukar förändra ganska mycket mellan spelen. Framför allt är det gränssnittet som alltid brukar få ett nytt utseende. Årets utförande är inte ett av de bästa utan lider av en del problem, såsom onödiga laddningstider och labyrintartade menyer. Även om uppsättningen kläder och accessoarer är imponerande så är det inte den största hittills. Trots sina brister kan man nog lugnt påstå att skapandeläget i WWE-serien är det mest avancerade i något fightingspel till konsol. Särskilt underhållande är det att skapa karaktärer föreställande sina egna kompisar, ge dem theme-songs från ens konsols musiksamling och bygga in dem i en hemmasnickrad handling som sätter dem i centrum av wrestlingvärldens absurda nät av intriger.

WWE-serien är fortfarande utan tvekan ett spel för inbitna fans. Bryr man sig inte om wrestling eller fängslas av de avancerade kontrollerna kommer man ha svårt att fatta tycke för spelen. Om wrestling är en del av ens barndom, emellertid, och man känner sig sugen på en nostalgitripp tillbaka till 90-talet är WWE ’13 ett givet köp. Särskilt med tanke på hur underbart skapandeläget är. Hittar man dessutom några likasinnade kompisar som kan tänka sig att öva upp sina färdigheter tillsammans med en så har man många härliga turneringar fram TV:n framför sig.

Det Bra

  • Tar en till wrestlingens guldålder
  • Underbart skapandeläge

Det Dåliga

  • Inte nybörjarvänligt
8

Written by: Ola Lundin