Varifrån kommer testade produkter och hur hanteras synpunkter och klagomål utifrån?

Vi får den absoluta majoriteten av produkterna från tillverkare, importör, försäljare eller PR-byrå. Dessa kan inte påverka recensionens innehåll. Strikta undantag finns enligt nedan.

Pressmeddelanden och pressvisning

  • Detta är vanligt förekommande och en viktig del av vårt sätt att hämta information då pressmeddelandet ofta innehåller information som inte går att få annorstädes.
  • Vi som skribenter måste givetvis värdera denna information då den av naturliga skäl vinklats för att sätta produkten i så positiv dager som möjligt.

Synpunkter på att viktig information är felaktig i recensionen.

  • Detta måste vi ta på allvar även om det är sällsynt. Våra recensioner ska givetvis innehålla korrekta fakta.
  • Synpunkterna utvärderas.
  • Om det finns någon felaktig uppgift i recensionen måste den korrigeras.
  • Vid korrigering utvärderas givetvis hur detta påverkar omdömet.
  • Det ska framgå tydligt om en recension ändrats, på vilket sätt och varför.

Synpunkter på att någon funktion inte beskrivs.

  • Det går sällan att skriva om allt i ett spel eller annan produkt. Därför kan det alltid diskuteras vad som är relevant och ska vara med i recensionen.
  • Givetvis utvärderas synpunkten.
  • Om det är av stor vikt att beskriva det som saknas kan det ske.
  • I nästan alla fall ändras emellertid inte recensionen.
  • Ändras recensionen ska det tydligt framgå på vilket sätt och varför.

Klagomål på omdöme och betyg.

  • Det har aldrig funnits tillräcklig substans i sådana klagomål för att recensionen skulle ändras.