Aliens: Colonial Marines

Aliens: Colonial Marines

Alien är en riktig kultfilm. Aliens: Colonial Marines utspelar sig några veckor efter handlingen i denna film. Har utvecklarna lyckats återskapa skräckkänslan från filmen i spelet?

Vilken känsla associerar du mest med Aliensuniversat? Kanske spänning eller nyfikenhet inför det okända? De flesta kanske skulle säga skräck, och är det något som både filmerna och dataspelen Alien versus Predator 1 och 2 lyckas få oss att känns så är det just extrem paranoia och rädsla inför en okänd och absolut livsfarlig fiende. Ett rovdjur värre än något på jorden levande, med frätande blod, knivskarp listighet och rakbladsvassa klor. Därför är det oerhört förvånande att Aliens: Colonial Marines utvecklare Gearbox Software valt att göra ett alienspel helt utan den känsla som varit så när förknippad med dessa utomjordingar tidigare.

Aliens: Colonial Marines är en first person shooter (FPS) som utspelar sig 17 veckor efter händelserna i James Camerons film Aliens från 1986. Man följer en grupp marinsoldater, utskickade för att undersöka ett nödanrop från rymdkryssaren USS Sulaco. När räddningsteamet anländer upptäcker de att de fruktade xenomorph-rymdvarelserna finns över allt och uppdraget kommer snart att handla om ren överlevnad snarare än räddning.

Upplägget är således som gjort för ett skräckspel i stil med Alien versus Predator eller den något färskare Dead Space-serien. Gearbox Software har dock snarare valt att göra ett actionspel där det utomjordiska hotet inte är ett dugg skrämmande utan dör i drivor. Istället för att framstå som övermäktiga fiender, som bara väntar på att utrota allt mänskligt liv, känns fienderna i Aliens: Colonial Marines snarare som vek kanonmat. Deras AI är försvinnande dålig, de dör på ett par skott och deras blod är lika ofarligt att plaska runt i som en pöl kaffe. Det råder därför en plågsam brist på spänning från början till slut och man drömmer sig lätt tillbaka till Alien versus Predator-spelen, som fick ens puls att rusa som skrämd katt, där döden ständigt väntade runt hörnet och varje “blipp” från radarn fick en att hoppa till och slänga ett öga över axeln av ren paranoia.

Jag antar att Aliens: Colonial Marines är ett helt okej actionspel, men det är så oerhört svårt att förlåta utvecklarna för att de förgripit sig så olyckligt på stämningen i Aliensuniversat att det distraherar en totalt från spelet.

Spelet har släppts till Xbox 360, Playstation 3, Wii U och PC. Tyvärr har portningen från dator till konsol inte gått helt smärtfritt. Utvecklarna har varit tvungna att göra stora avkall på specialeffekterna för att få spelet att flyta på någorlunda bra. Resultatet har till exempel blivit att explosionerna ser ut att vara hämtade från Playstation 2:s tidigare dagar. Det går definitivt att pressa ur betydligt mer ur den här generationens konsoler och jag därför anta att det endast varit tidsbrist eller dålig prioritering som fått utvecklarna att försumma den visuella aspekten av spelet på ett så trist sätt.

Spelar man Aliens: Colonial Marines online möts man av samma besvikelse som i enspelarkampanjen. Visst, AI:n har förbytts mot mänskliga motståndare men det lag som spelar som aliens är i stort underläge på grund av haltande kontroller och det faktum att de är betydligt svagare än, de till tänderna beväpnade, marinsoldaterna.

Det är en gåta för mig varför Gearbox Software inte lånat mer influenser från Alien versus Predator-spelen, där stämningen från filmerna var mästerligt överförd. I Aliens: Colonial Marines är det bara utseendet och ljuden hos utomjordingarna som känns igen från James Camerons filmer.

• Handlingen knyter an till filmerna

• Ingen skräckstämning alls
  • Undermålig AI