Kan ett relativt billigt, retrodoftande fantasyrollspel tilltala dagens spelare som har vant sig vid tekniskt avancerade spel? Jo, det kan det. Läs Olas recension så får du läsa anledningen till detta.
Indievågen inom spelvärlden har verkligen fört med sig en mycket gott i form av innovativa idéer, excentriska projekt och en hel drös av retrodoftande spel av olika slag. Avernum: Escape from the Pit tillhör definitivt den senare kategorin och är ett turordningsbaserat fantasy-rollspel som påminner en om Baldurs Gate, de tidiga Fallout 1 & 2 och Might & Magic-serien.
I Avernum: Escape from the Pit spelar du en grupp av fyra hjältar, som man själv får utforma, som blivit dömda för att satt sig upp mot det skoningslösa Imperiet och därför kastats in i en magisk portal som fört dem till underjordens djupaste hålor. Ingen vet riktigt vad som finns där nere, i ”the Pit”. Vissa påstår att det är ett hem till ohyggliga monster, andra att det är så kallt och kärvt där nere att den mest sannolika dödsorsaken snarare är köld eller svält. När man börjar utforska sitt nya hem märker man att ryktena stämmer till viss del men att tillvaron kanske inte är så hopplös som man tidigare trott. Underjorden är en farlig plats, definitivt, men ingen som en duglig äventyrare inte kan bemästra. Många folkslag som blivit bannlysta till underjorden har bildat enklaver som karvat ut en tillvaro nere i de mörka grottorna, emellertid är spelets hjälte snarare inställd på att fly underjorden och återvända till Imperiet för att utkräva hämnd.
Innan det är dags för den välförtjänta hämnden är det dock dags för spelaren att utforska i detalj den nya platsen man kommit till. Man slås ganska fort av hur storskaligt Avernum: Escape from the Pit är. Det finns många städer med massvis av uppdrag att utföra och variationen vad det gäller fiender, vapen och miljöer gör en positivt överraskad. Spelets bakgrundshistoria är stämningsfullt återberättad genom dialogrutor som dyker upp under ens upptäcktsfärder och erbjuder värdefull insikt till hur världen fungerar.
Allra bäst är dock hur stridssystemet fungerar. Som jag nämnt tidigare är det turordningsbaserat vilket innebär att det är taktik snarare än snabba reflexer som premieras. Karaktärerna kan, i traditionell fantasystil, slåss med hjälp av antingen närstridsvapen, magi eller avståndsvapen. Man kan skräddarsy sin karaktärs egenskaper till att antingen specialisera sig inom ett område eller vara allsidig. Inom var av de tre kategorierna finns det dessutom ytterligare specialiseringar att spendera poäng på. En magianvändare kan till exempel lära sig att hela eller frammana magiska varelser att slåss på hennes sida.
Spelets nackdelar är förstås dels att grafiken påminner främst om 90-talets rollspel. Å andra sidan kan man definitivt hävda retrolooken förhöjer upplevelsen och där är jag definitivt beredd att hålla med. Även om spelet inte är särskilt grafiskt avancerat så levererar den ändå en mycket hög nivå av detaljrikedom och skärpa. Något som dock inte är särskilt positivt är att karaktärernas utseende inte förändras när de börjar använda ny utrustning. Att få se det där nya glimrande svärdet i handen på sin hjälte är något som höjer inlevelsen i många andra rollspel men i Avernum byter karaktärerna utseende mycket sällan.
Sammanfattningsvis så är Avernum: Escape from the Pit ett härligt exempel på vad indievärlden har att erbjuda. Det enorma innehållet man får för det förhållandevis låga priset är imponerande och det finns ett stort djup här som alla rollspelsfans bör ta sig en närmare titt på. Bäst av allt är dessutom att Avernum: Escape from the Pit är första delen i en triologi. Så uppskattar man det här spelet har man två uppföljare att se fram emot.
Spelet kan bland annat laddas ned från spelets hemsida.
Det Bra
- Mycket retro
- Djupt stridssystem
- Oerhört mycket innehåll
Det Dåliga
- Karaktärerna byter sällan utseende