Batman: Return to Arkham

Batman: Return to Arkham är en samlingsutgåva av remastrade versioner av Arkham City och Arkham Asylum.

När det förra spelet, Arkham Asylum, släpptes så var det ett bombnedslag. Snudd på ett mästerverk där alla bitar hade fallit på plats och det fanns inte så väldigt mycket kvar att önska. Men nu när vi återvänder till Arkham City, vad kan vi önska oss då?

Vissa föredrar Arkham Asylum, andra Arkham City. Utan att trampa någon på tårna så kan vi nog gemensamt konstatera att båda spelen är riktigt bra Batman-äventyr. Nu när allting ska remastras, allt från spel till filmer, så fick sig även Batman en släng av sleven. Batman: Return to Arkham släpps till PS4 och Xbox One och i detta släpp så finns det förbättrade versioner av Arkham City och Arkham Asylum samt allt extramaterial som släppts till de båda. Detta inkluderar flertalet extra utmaningar, nya dräkter, och mer uppseendeväckande, minikampanjen till Arkham City kallad Harley Quinn’s Revenge tillsammans med alla Catwomans episoder.

batman_return_to_arkham01

När spel remastras så nöjer sig några med att bara höja upplösningen men Return to Arkham ger en lite annorlunda behandling. Unreal Engine 3 blev bortplockad och för de uppdaterade versionerna valde utvecklarna att köra med Unreal Engine 4. Texturerna är skarpare, ljussättningen har blivit märkbart bättre men denna tekniska förbättring har gjort något med spelet själ, oklart vad.

Spelet har blivit ljusare och när jag tänker på Batman så tänker jag sannerligen inte på ljus. Spelets mörker, både tekniskt och innehållsmässigt, har blivit nafsat på och det irriterar mig. Även det faktum att Arkham Origins inte är med i samlingen stör mig. Detta är en viktig del i samlingen och bör, i mina ögon, absolut vara med men den fattas oss.

batman_return_to_arkham03

Samlingen håller ändå hög nivå även om det inte är den nivån som man hade kunnat hoppas på. Har man inte spelat det till den förra generationen så är denna samling ett måste. Spelen är fantastiska och det går inte att komma undan. Det finns detaljer som inte är helt optimala men i det stora hela så trumfar allt det andra detta med råge. Batman: Return to Arkham är en bra uppdatering och någonting man kan vara stolt över att ha i sin hylla eller hårddisk. Dock så är det ändå inte en komplett samling.

• Klar grafisk förbättring
  • Det är fortfarande fantastiskt
  • Allt extramaterial