Battletoads

Battletoads

Spelserien Battletoads får en nystart på Xbox One och Windows 10.

Det första spelet i serien Battletoads släpptes 1991 till NES. Spelet är känt för att vara extremt svårt även sett till NES-mått. Dagens spel är ofta lättare än NES-spelen och nya Battletoads är inget undantag från det. Faktum är att man kan justera svårighetsgraden på ett ganska avancerat sätt. Inte nog med att det finns tre svårighetsgrader, fiendens styrka och hälsa kan justeras individuellt på så sätt att spelet kan bli allt från riktigt lätt till frustrerande svårt.

De tre paddorna med de mindre smickrande namnen Pimple, Rash och Zitz har varit instängda i en bunker i 26 år. Nu när de vill ut i världen och visa sitt hjältemod visar det sig att de är helt bortglömda. De vill ju vara hjältar och inte ha något vanligt, tråkigt jobb. Därför gör de allt för att upprätta sin forna glans. De slår sig ihop med sin ärkerival The Dark Queen i kampen mot utomjordingarna The Topians.

Storyn innehåller en hel del humor och de tre paddorna är verkligen sugna på hjälterollen. Överdrivet sugna kan man påstå utan att överdriva. Här finns mycket sarkasm och referenser till tidigare spel. Men lugn bara, referenserna är inte obegripliga utan snarare fick de mig nästan att tycka synd om paddorna och deras öde.

Battletoads är ett sidscrollande spel i genren beat ’em up. Stora delar av spelet består av att man går i sidled och med jämna mellanrum stöter på en hop med utomjordingar. Är du själv kan du fritt välja mellan de tre paddorna i striderna. Roligast är det dock att spela tre personer samtidigt.

Paddorna har samtliga tre olika egenskaper i strid. De tre har samtliga olika attacker där Pimple är stark medan Zitz klarar sig bra på snabbhet. Här finns bland annat jättefötter, exploderande arkadmaskiner, en högtalarbössa, hajar och ett effektivt lok. Dessa attacker kan sedan kombineras till combos.

Utöver beat ’em up-delen av Battletoads finns en del minispel, däribland racing som sker i djupled. Ett vanligt element är små pussel. Själv uppskattade jag pusslen som hämtat inspiration från spelet Pipes. Minispelen och pusslen är ett välkommet avbrott till alla strider som efter ett tag blev riktigt enformiga. Bosstriderna är också välkomna inslag för att ge variation.

Nya Battletoads är inte speciellt likt ursprungsspelet rent grafiskt utan det liknar en tecknad serie. Det är snyggt och färgglatt samtidigt som jag inte kan göra något annat än att tycka att grafiken blivit väl barnslig. Spelet är ju ändå inget barnspel. Striderna blir gyttriga, speciellt om man spelar tre samtidigt. Jag önskar verkligen att stridsplanerna varit något större så att det funnits mer luft.

Rare och Dlala Studios har lyckats lite si och så med nylanseringen av Battletoads. Det är ett färgglatt spel med tre häftiga paddor i huvudrollen. Storyn är ganska bra och humorfylld. Men varför blir striderna så enformiga? Tur att det finns minispel och bossar som variation.

ANNONS:

• Hyfsad story
  • Minispel och bossar ger variation