Brink

Brink

Brink är ett spel vars fokus helt och hållet ligger på samarbete. Är du en ensamvarg som tycker om att leka cowboy är detta inte spelet för dig.

Sedan jag sett första trailern på detta spel har jag följt Brinks utveckling med stort intresse. Jag har alltid haft en förkärlek till FPS-spel som kräver samarbete och det är egentligen allt Brink handlar om. På det har utvecklaren Splash Damage valt att introducera ett helt nytt rörelsesystem som gör att spelaren kan likt Parkour röra sig på banorna.

Det finns fyra klasser i form av soldater, sjukvårdare, ingenjörer och agenter som alla har sina individuella egenskaper. För att klara banorna både offline och online krävs det att alla klasserna hjälps åt. På varje bana får man uppdrag som skall utföras av de olika klasserna. Det kan till exempel röra sig om att soldaten skall aptera en bomb, ingenjören skall laga något eller agenten datorhacka ett kassaskåp. Den enda som inte har något specifikt uppdrag är sjukvårdaren vars roll är stor nog med att höja sina medspelares livmätare och få dem att vakna till liv om de är skadeskjutna.

Dessa saker är inte nya för genren men det som är nytt är att man i början av spelet får skapa en karaktär genom att välja kroppsstorlek, kosmetiska förändringar, vapen och egenskaper likt de perks vi är vana från Call of Duty-serien. Det intressanta här är kroppsstorleken som resulterar i något helt nytt. En stor karaktär är starkare och kan bära större vapen men är mindre mobil medan en liten är svagare men då desto mer mobil. Mobilitet är en big deal i Brink tack vare det nya S.M.A.R.T. systemet som möjliggör att man kan styra sin karaktär över höga hinder och röra sig olikt något annat spel jag sett i denna genre. Om ni tänker Parkour får ni en bra bild av vad jag menar, och det funkar riktigt bra. Ens karaktär tämligen flyger fram för att hinna till de uppdrag som finns utplacerade runt om på banan.

Eftersom varje bana innehåller många uppdrag gäller det att ha lite koll på vart man springer. Detta har åtgärdats med en väldigt smidig meny som man kan få fram genom att trycka uppåt på styrkorset. I den kan man se vilka uppdrag som finns och också välja vilket man vill engagera sig i. Det uppdrag man väljer syns sedan både på ens radar och på bilden för att man lätt skall hitta dit.

Det går att spela Brink både offline och online men jag rekommenderar verkligen att spela online. Datorn är inte speciellt smart vilket medför att uppdragen kan ta frustrerande lång tid såvida man inte själv väljer den klass som krävs. Det tåls att säga att de dock är rätt pålitliga när det gäller att hjälpa en med ammunition, liv och dylikt. Online blir det ett helt annat spel när man dels spelar med och mot mänskliga spelare. Om det är två lag som möts varav det ena jobbar ihop och det andra inte råder sällan några tvivel på vilket lag som vinner. Eftersom uppdragen alltid kräver att man hjälps åt vinner alltid de samspelta. Extra roligt blir det om man har mikrofon och har möjligheten att prata ihop sig med sitt lag.

Finns det då något som inte är bra i Brink? Till att börja med innehåller spelet ynka åtta banor som man rätt snabbt lessnar på. Uppdragen känns i början riktigt roliga men eftersom det rör sig om i princip likadana uppdrag på alla banor blir det till slut enformigt. Det känns lite som om utvecklaren kommit på ett bra koncept men sedan vägrar släppa in några av de element som är populära i andra spel. Det hade varit trevligt med lite vanliga team deathmatch banor. Grafiken håller inte heller måttet för vad man kan förvänta sig av spel i denna genre. De egenskaper, vapen dess tillbehör man kan låsa upp går också väldigt fort att få vilket kan innebära att spelet kan kännas kort. Ett sista klagomål är att spelet till en början försöker verka mer avancerat än det är. Jag förstod knappt vad det gick ut på när jag började spela och den introduktionsfilm man fick gjorde inte saken bättre. Att man sedan inte fick någon som helst genomgång på första banan är bara skamligt och något man borde kunna förvänta sig av ett spel i denna kaliber. Genomgången hittades dock gömd i ett av spelets andra lägen än kampanjen.

Till en början var jag lite skeptisk till Brink men ju mer jag spelat desto mer har jag gillat det. Det som möjliggjort detta är nog den ökade rörligheten och att det funkar väldigt bra att spela i lag. Eftersom spelet redan nu börjat kännas lite enformigt är jag osäker på hållbarheten men jag antar att det funkar utmärkt att fördriva tiden med tills det att Modern Warfare 3 och Battlefield 3 kommer ut.

• S.M.A.R.T-systemet.
  • Lättnavigerad meny.
  • Belönar teamwork.