Call of Duty: Modern Warfare 2 (Campaign Remastered)

De senaste åren har varit goda för att återuppleva spelklassiker. Med spel som Warcraft III, Final Fantasy 7 och nu även FPS-klassikern Modern Warfare 2 så behöver vi inga nya spel. Vi kan bara köra om alla gamla favoriter.

Varning: Denna recension innehåller ett par små spoilers för några av spelets tidiga uppdrag. Har du inte spelat spelet och vill inte ha något spoilat är min rekommendation att bara spela spelet. Det är väldigt bra.

Call of Duty har en mycket lång historia av genomarbetade singleplayer-kampanjer och genre-definierande multiplayer-lägen. Jag har länge följt serien och finner att Modern Warfare och dess uppföljare Modern Warfare 2 har varit höjdpunkter för mig i seriens historia. Denna omarbetade version av singleplayer kampanjen för Modern Warfare 2 tar mig rakt tillbaka till slutet av 00-talet.

Spelets handling följer händelserna och karaktärerna från det första Modern Warfare, men står väl på egna fötter. Jag minns kampanjen väl från när jag spelade igenom den första gången för nästan tio år sedan. Dess vågade berättelse och starka actionsekvenser hade satt rötter i mig. Mycket av det som händer i kampanjen är väl koreograferat och känslan för detalj i spelets effekter ger ett varande intryck. Två favorituppdrag för mig är Cliffhanger och Wolverines. Cliffhanger är ett stealth-uppdrag som utspelar sig på toppen av ett snötäckt berg i mitten av en storm. Uppdragets andra halva är en snabb och tuff jakt på snöscootrar ner längs berget som skulle få James Bond att blekna.

Min andra favorit, Wolverines, är i öppningen av akt två. Detta är en liten spoiler, men andra akten har att göra med en rysk markinvasion av USA. Stanna upp en sekund och smaka på de orden. En rysk… markinvasion… av USA. Någonstans därute får Tom Clancy något vått i blicken. Nästan varje annat FPS-spel porträtterar amerikanska trupper som springer runt i Tyskland, Irak eller anonyma korridorer. Att se ryska pansarvagnar rulla på amerikanska gator och fallskärmsjägare falla från flygplan ger mig resta nackhår. En del av detta uppdrag handlar dessutom om att barrikadera ett Burger King och skydda det från invaderande styrkor. Hur symboliskt och skrattretande är inte detta? Detta är dessutom enbart början på den andra akten som i stort fortsätter i samma spår. Något som i sig självt är värt att spela spelet för.

En annan aspekt av Modern Warfare 2 är en kontrovers som uppstod när spelet först släpptes. Ett tidigt uppdrag vid namn ”No Russian” som såg till att spelaren var tvungen att bekräfta att de var ok med att se hemska saker och stötande innehåll inte bara en utan två gånger innan spelets kampanj drog igång. Detta uppdrag sätter spelaren i skorna för en amerikansk agent som infiltrerat en terrorgrupp. I samband med detta blir han tvungen att delta i ett terrorattentat på en flygplats där civila skjuts ner skoningslöst. Som spelare är detta ett starkt ögonblick som dels vittnar om hur kraftfullt berättarmedium tv-spel kan vara, men även hur avtrubbade vi kan bli att skjuta ”ondingar”. Något som inte riktigt synliggörs förrän vi känner den annorlunda känslan av att skjuta en flyendes, gråtande kvinna i ryggen. Detta tillsammans med de många andra val som utvecklaren Infinity Ward gjort gör Modern Warfare 2 till en av de starkaste och mest relevanta FPS-kampanjerna genom tiderna.

Då detta är en remaster av det ursprungliga spelet måste man även ställa sig frågan ifall det är något som ändrats. Jag finner själv att min upplevelse av spelet är ungefär densamma som när jag spelade det första gången för tio år sedan. När jag blickar tillbaka genom YouTube-videor inser jag dock hur mycket grafiken i spelet har förändrats. Jag ser detta som ett bevis på att spelupplevelser lever i våra hjärtan och inte i våra ögon. Känslan av att spela kampanjen är mycket densamma även om spelet idag ser mycket snyggare ut. Vissa små saker finns kvar som inte riktigt används lika mycket idag. En av mina favoritfunktioner är att spelet använder handkontrollens inbyggda högtalare som en sorts kortvågsradio för att skicka meddelanden till spelaren. Jag älskar denna lilla detalj och finner att den tillför mycket till spelupplevelsen för mig. Det är något som gott kunde användas av fler spel på plattformen.

Det är förvisso en del av hela konceptet att sälja enbart singleplayer-kampanjen för detta spel. Men jag önskar, önskar, önskar att de även hade kunnat inkludera spelets multiplayer-läge. Modern Warfare 2 satte sig ovan alla tidigare FPS-spel genom att ha ett mycket starkt singleplayer-läge OCH ett mycket starkt multiplayer-läge. Jag saknar kartan Rust som var perfekt för korta tvåspelarmatcher, jag saknar den alldeles överdrivna assault shielden och de intensiva eldutbyten som skedde inuti flygterminalen. Om det finns något som Activision kan göra utöver denna kampanj så är det att släppa en remaster av Modern Warfare 2:s multiplayer.

Sammanfattningsvis är Modern Warfare 2 ett utmärkt exempel på ett spel som har kunnat stå sig genom åren. Där spelupplevelsen är det viktiga och där kampanjen verkligen tar tag i spelaren. Det är något både för erfarna spelare och de som är nya till Call of Duty-serien.

• Snygg grafik
  • Utmärkt handling
  • Lagom långt