Crash Bandicoot 4: It’s About Time

Av i i Recensioner, 3 Mer

Crash Bandicoot 4: It’s About Time

Crash Bandicoot-spelen är för många ett favoritplattformsspel tillsammans med Super Mario. Nu är fyran här.

Har du spelat de tre första spelen i Crash Bandicoot-serien? Om inte så finns de i en samlingsvolym som släpptes 2018. Läs gärna vår recension här. Det är en samling fylld med fartfyllt och utmanande plattformshoppande.

Nu ska jag inte skriva mer om denna samling. Fyran är här! Den som spelat tidigare spel vet att de var utmanande. Det är fyran också. Utvecklarna har dock tänkt till. De vill inte att spelet ska bli för svårt. Därför finns ett val att antingen kunna dö hur mycket som helst eller maximalt tre gånger. I det senare spelläget får man börja om nivån från början om man dör tre gånger. Oavsett får man inte dö mer än tre gånger om man vill få en ädelsten (mer längre fram).

Gameplayet påminner en hel del om tidigare spel även om förfiningar gjorts. It’s About Time är ett plattformsspel ut i minsta fingertopp. Man kan säga att Toys for Bob har haft sinne för de minsta detaljerna i gameplayet. Spelet har alla de element som vi blivit vana vid gällande denna genre. Man kan spela som två figurer. Crash givetvis, men även som Coco. Det är dock ingen som helst skillnad mellan dem rent spelmässigt. De hoppar lika långt och har samma attacker. Rörelseschemat sitter som en smäck. Det innebär en förträfflig kontroll. Missar du ett hopp eller misslyckas med en fiende är det definitivt ditt, och inte kontrollens, fel.

Nu är det inte enbart Crash och Coco som är spelbara. Det finns fler figurer i spelet men ur spoilerhänsyn kommer jag inte att nämna fler än Tawna. När man spelar hennes banor, som för övrigt är frivilliga, förklaras lite av de saker som hänt när man spelat som Crash eller Coco. Tawna finns nämligen på en annan del av den värld som huvudprotagonisterna. Ibland korsas deras banor. Varför öppnades exempelvis en stendörr helt plötsligt framför Crash eller Coco? Spela med Tawna och du får svaret. Tawnas banor är verkligen ett välkommet inslag eftersom Tawna har ett helt annat rörelseschema än Crash och Coco. Detsamma gäller de andra spelbara karaktärerna.

Ett annat välkommet avbräck är maskerna. Du känner kanske till Aku Aku. Det finns fyra magiska masker som liknar honom men de ger Crash och Coco magiska krafter som ger Crash och Coco helt nya egenskaper. Den första gör att Crash och Coco kan sväva kortare sträckor. Dessutom kan de attackera fiender som annars är omöjliga att rå på.

Det finns ytterligare ett avbräck som jag gillar – bossarna. Precis som i tidigare Crash Bandicoot-spel är bossarna i fyran mycket välgjorda och dessutom varierande. Svårighetsgraden är hög men de blir inte alltför svåra eftersom det finns punkter i fighterna som kan liknas vid kontrollpunkter. Dör man startas striden om där.

Som vanligt finns mängder av lådor utplacerade längs banorna. Att samla dem alla är inte det lättaste men krävs för att du ska få en av ädelstenarna. Totalt finns det sex ädelstenar att erövra på varje bana. Det är inte det lättaste men lyckas man tilldelas man en kostym (skin) till Crash och Coco. Kostymerna är mycket välgjorda och kommer säkert att bli åtråvärda mål för många spelare.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time glänser rent tekniskt. Jag har nämnt kontrollen som är fläckfri. Tittar man lite noggrannare på grafiken så finner man inga skönhetsfläckar. Toys for Bob har verkligen gjort ett bra jobb. Det gäller även ljudet. Musiken passar perfekt in i de olika banorna. Jag är normalt inget stort fan av jazz men en bana har verkligen skön jazzmusik som läckert passar in i gameplayet.

Jag älskar verkligen Crash Bandicoot 4: It’s About Time. Det är ett extremt välgjort plattformsspel där utvecklarna Toys for Bob tänkt på minsta detalj. Är du inte speciellt duktig kan du behöva nöta banorna tills du klarar dem. Med nöta menar jag verkligen nöta, spela om och om igen. Spelet är nämligen i svåraste laget för nybörjaren. Är du duktig ligger kanske utmaningen mer i att samla alla samlarföremål och försöka låsa upp varenda kostym, något jag personligen bara kan drömma om.

Det Bra

  • Bra in i minsta (nästan) detalj
  • Sidobanorna
  • Bossarna
  • Musiken passar verkligen de olika banorna väl

Det Dåliga

  • I svåraste laget för nybörjaren

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi