Darkwalker Shotpad

Darkwalker Shotpad

Tangentbord? Mus? Handkontroll? Darkwalker Shotpad är en handkontroll och samtidigt en tangentbord-mus-hybrid.

Det finns i princip två alternativa standardmässiga styrdon för gamers. För den som spelar på datorn är kombinationen tangentbord och mus vanligast. Konsolspelaren spelar däremot oftast med en handkontroll.

Darkwalker släpper nu en udda handkontroll som är en kombination mellan mus och tangentbord. Perfekt för er som älskar att spela FPS-spel med tangentbord och mus men vill krympa dessa till en handkontroll?

Kompatibilitet

Kontrollen passar givetvis till PC, men också till Playstation 4, Playstation 5, Xbox One samt Xbox Series X|S. Det finns mängder och åter mängder av spel till PC där du kan använda kontrollen. Däremot är utbudet ytterst begränsat till konsoler. Spelet måste ha stöd för tangentbord + mus för att Darkwalker Shotpad ska fungera. Här nedan finns några spel, däribland Fortnite, Minecraft, Halo Infinite, Final Fantasy XIV samt flera Call of Duty-spel, där Darkwalker Shotpad fungerar.

Design

Vid en första anblick fann jag en snygg, men konstig handkontroll. Kontrollen är svart med orange detaljer. Kontrollen har en lång USB-kabel vilket gjorde att jag kunde sitta i soffan och spela konsolspel. Jag tror att kontrollen hade varit bättre om den varit lite större och något tjockare. Den hade legat bättre i handen då.

Darkwalker Shotpad består av totalt 42 inputmöjligheter, däribland en stor styrplatta. Kontrollen ligger bra i handen och är ganska lätt. Tyvärr inger Darkwalker Shotpad inte samma kvalitet som originalkontrollerna till Playstation och Xbox eller som en normal tangentbords- och muskombination. Handkontrollen känns snarare plastig.

Det finns knappar för såväl tangentbord som mus. På framsidan finns, förutom flera knappar, en styrspak, ett styrkors, en pekplatta samt ett mushjul. På ovansidan finns fyra knappar och på baksidan tre. Placeringen av knappar med mera är över lag väl genomtänkta: Det enda jag har att klaga på är att knapparna under och till höger om pekplattan är lite svåra att komma åt i stridens hetta. Se bild nedan för rätt grepp.

Tangentbord

Trots att Darkwalker Shotpad känns plastig fungerar kontrollen i huvudsak bra. Knapparna har korta och precisa anslag vilket gör att de aktiveras snabbt. Styrkorset motsvarar siffertangenter och har tack vare en Fn-knapp dubbla funktioner. Till en början tyckte jag inte om placeringen av de tre knapparna på baksidan (Space, Shift och Alt). Det visade sig snart vara en vanesak.

Styrspak

Uppe i vänstra hörnet finns en styrspak. Den fungerar inte som en normal styrspak. I stället motsvarar den fyra tangenter på tangentbordet, nämligen WASD (ett tryck är Ctrl), alltså tangenterna du går med. Precis som på ett tangentbord har varje riktning på styrspaken två lägen – gå eller stanna. Det skiljer sig från en konsol där hastigheten beror på spakens utslag. Vilket är bäst? Det är nog individuellt men jag gillar en vanlig styrspak bäst.

Styrspaken är inte perfekt kalibrerad. D (förflytta sig åt höger) kräver nämligen större utslag än övriga tre. Det störde mig dock inte speciellt mycket eftersom jag inte är speciellt bra på e-sport och oftast använde fullt utslag. Är du duktig på e-sport misstänker jag däremot att anslaget har stor betydelse. Fast å andra sidan, då använder du kanske hellre ett tangentbord + mus.

Pekplatta

Pekplattan ersätter musens rörelser (sikta). Precisionen är bra och jag kunde sikta betydligt bättre och dessutom snabbare än med konsolens styrspak. När siktet hastigt skulle röra sig över en stor del av skärmen var dock konsolens styrspak betydligt bättre även när jag ändrat pekplattans känslighet. Om man jämför pekplattan med en mus så var det inga tvivel om att musens precision är bättre.

Musknappar

Musens höger respektive vänsterknappar sitter väl placerade på kontrollens skuldra. Mushjulet sitter under pekplattan. Det får knappt godkänt i betyg då det rullar i trögaste laget. Dessutom är musknappen alltför hård. Likaså är även motståndet vid ett tryck på pekplattan alltför hårt (motsvarar vänster sidoknapp).

Att använda

Det visade sig att jag behövde flera timmars spelande innan jag vant mig vid Darkwalker Shotpad. Jag hade några problem att memorera alla knappar och använda kontrollen på rätt sätt. När jag väl kunde använda Darkwalker Shotpad som tänkt visade den sig ha såväl fördelar som nackdelar. Jag har redan nämnt flera sådana. Den viktigaste fördelen gentemot en standardhandkontroll är precisionen på siktet, fast det på bekostnad av att kunna förflytta pekaren snabbt över stora delar av skärmen. Gällande datorn så är tangentbord + mus oöverträffbart såvida du inte letar efter något bärbart.

Slutsats

Hur bra är då Darkwalker Shotpad? Det är mycket individuellt. Personligen tycker jag att tangentbord och mus är bättre på en dator, och för vissa spel en standardkontroll. Dessutom kommer jag att fortsätta spela med en vanlig handkontroll på konsoler. Darkwalker Shotpad är alltså ingen kontroll som tillför mig någonting. Jag är dock övertygad om att många kommer att tycka kontrollen är toppen.

Om jag gett Darkwalker Shotpad ett slutbetyg hade det blivit en sjua. Nu får emellertid Darkwalker Shotpad inget slutbetyg av mig. Detta då jag misstänker att ett betyg från mig inte skulle göra kontrollen rättvisa då jag tror att tycke och smak kommer att bli högst individuellt.

• Snygg
  • Uppfyller sitt syfte
  • Bra pekplatta