Dead or Alive Xtreme 2

Dead or Alive Xtreme 2

Dead or Alive-spelen har alltid varit en av de främsta beat-em-up-spelen enligt mig. Det fanns alltid de tre toppade; Tekken, Soul Calibur (tidigare Soul Blade) och Dead or Alive. Det som främst gjort att Dead or Alive stuckigt ut från mängden, undantag de senare Soul Calibur-spelen, är att Tecmo valt att spelkaraktärerna främst skall anspråka på sexualitet. Storbystade kvinnor som guppar med brösten och kameravinklar som får vilken tonårspojk att förlora blod från huvudet, ner till de nedre regionerna.

Men jag skulle knappast säga att Tecmo sålt sina DoA-spel enbart genom tjejerna i spelet. Nej, Dead or Alive-spelen är väldigt välgjorda både tekniskt och grafiskt. Hursomhelst – Tecmo kände väl vid nått tillfälle att DoA-tjejerna inte riktigt fick uttrycka sig till fullo i Dead or Alive-spelen och bestämde sig för att släppa ett spel som gick under titeln ”Dead or Alive Xtreme” till Xbox, vilket i princip gick ut på att fotografera tjejerna under olika tillfällen på en paradisö. Det fanns även massa småspel man kunde ta del av och hela spelet gick ut på att man skulle bli kompis med så många av de andra DoA-tjejerna man kunde under sin semestertid på ön.

Nu är uppföljaren här och innehållsmässigt känner alla vi alla som spelat föregångaren igen oss. Spelet tar sin början på väg till Zacks paradisö där ännu en semester med tjejerna precis skall börja. Du börjar med att välja en av de 9 tjejerna som finns tillgängliga i spelet och som du sedan skall njuta av din semester som. Hela spelet går i princip ut på att du skall bli så bra vän med de andra tjejerna som möjligt. Detta genom att ge dem presenter och agera på olika sätt.

Om man t.ex. ger en tjej en present som hon inte gillar på grund av personlighet så får man motsvarande effekt och kanske till och med tillbaka presenten. Utöver detta grundmoment i spelet finns det en massa minispel som man kan ta del av; beach volleyboll, vattenskoter-race och diverse vattensporter. Det tråkiga är att de minispel som finns med känns väldigt simpelt gjorda och ihopslängda på en kvart.

I det stora hela är Dead or Alive Xtreme 2 ett väldigt onödigt spel. Jag menar, vem sitter och spelar något sådant här seriöst? Gå runt att ta bilder på datoranimerade brudar har i och för sig aldrig varit lika roligt som det är nu, men till vilken nytta? Jag finner absolut ingen som helst anledning till varför någon vettig människa skulle lägga pengar på ett sådant här spel. Det är bara löjligt.

• Kameran
  • Solljuset
  • Tjejerna