Dragon’s Dogma: Dark Arisen

Dragon’s Dogma: Dark Arisen

Vågar du ta dig till Bitterblack Isle? Där väntar en riktigt tuff utmaning för dig som gillar rollspel. Dark Arisen har allt som Dragon’s hade och en hel del nytt.

Dragon’s Dogma är ett rollspel till konsol som släpptes förra året som nu får en uppföljare i Dark Arisen. Det som utmärker Dragon’s Dogma är att det har ett mycket större djup än många andra rollspel som kommit ut den senaste tiden. Tankarna går snabbt till Dark Souls medan man spelar. Även om Dragon’s Dogma inte är fullt lika oförlåtande stöter man ändå på många riktigt tuffa situationer som spelet inte hjälper en det minsta för att klara av. Därför krävs det en stor portion hängivenhet och en kanske ännu större dos tid att ta sig igenom detta oerhört omfattande spel.

Spelet kretsar kring en anspråkslös fiskare som, efter att ha fått sitt hjärta utslitet och uppätet av en drake från en annan dimension, måste ta på sig hjälteslängkappan och bege sig ut i världen på hämndstråt och rädda världen i farten. Till sin hjälp har huvudpersonen dessutom två “pawns”, krigare från en annan dimension som åkallas för att hjälpa till under äventyret. Det som gör den mekaniken särskilt intressant är att de är skapade av andra spelare som delat med sig av sina skräddarsydda pawns.

Spelets andra stora unika funktion och dragplåster är striderna mot stora monster. Dessa påminner mycket om förra generationens konsolspel Shadow of the Colossus. Hjälten i Dragon’s Dogma kan klättra omkring på enorma jättar, troll, hydror och andra styggelser i sökandet efter en akilleshäl att sticka svärdet i. Trots en del tillkortakommanden är Dragons Dogma fortfarande ett av de allra bästa rollspel som släppts de senaste åren.

Dragon’s Dogma: Dark Arisen är ett fristående expansionspaket som alltså innehåller det grundspelet samt en mängd nya större och mindre tillägg. Till de blygsammare tilläggen hör till exempel nya kosmetiska alternativ till karaktärerna, nya högupplösta texturer och möjligheten att spela med japanska röster, något som troligen tilltalar en ganska begränsad målgrupp. Det största tillägget är den nya zonen Bitterblack Isle som erbjuder en riktigt tung utmaning för den som vågar sig dit. Dragon’s Dogma närmar sig med denna tuffa zon Dark Souls vad gäller oförlåtande attityd. Zonen är upplagd som en klassisk “dungeon” där man beger sig ned i underjorden och möter successivt hårdare motstånd. Det är en skräckfylld och atmosfärisk ny värld att utforska men kan stundtals nästan kännas lite väl hopplöst när man möter de allra hårdaste fienderna.

Utöver Bitterblack Isle har spelare nu även möjligheten att uppgradera sina förmågor ytterligare för att uppnå en riktigt episk nivå. Dessutom finns över 100 nya föremål och nya sätt att förbättra dem på. Ens karaktär var redan i originalutförandet av Dragon’s Dogma riktigt mäktig, men Dark Arisen tar hela konceptet ett steg längre vilket förhöjer upplevelsen.

Många av de problem som fanns med förra årets släpp av Dragon’s Dogma finns tyvärr kvar i form av folktomma städer, förvirrande uppdrag och långa transportsträckor. Med alla nya godsaker som följer med Dark Arisen har det emellertid blivit ännu lättare att förlåta dessa tillkortakommanden, särskilt med tanke på det blygsamma priset.

Eftersom Dragon’s Dogma: Dark Arisen är en fristående expansion som innehåller både ursprungliga spelet och tillägg är det ett perfekt tillfälle för både veteraner och nybörjare att hoppa på tåget och ge sig in i den otroligt djupa upplevelse som spelet erbjuder. Visst, det kräver att man har en stor dos fritid för att kunna göra det mesta av upplevelsen men känner man att man har det kommer man definitivt att sugas in i och omslutas av det här grymma rollspelet.

• Omfattande ny zon att utforska
  • Passar för både nybörjare och veteraner

• Många brister kvarstår från tidigare