Grid 2

Grid 2

Codemasters har många racingtitlar bakom sig, men serien Grid som har anor ändå bak till 1997 har legat i dvala. Nu fem år senare blåser dem nytt liv i serien.

När jag sätter igång Grid 2 slog tanken mig att det inte kan vara speciellt lätt att göra racingspel längre. Det finns många kompetenta konkurrenter på marknaden i form av Need for Speed, Forza, Gran Turismo, Burnout, Dirt och F1. De två sista spelen är till och med utvecklade av Codemasters själva. Trots att de konkurrerar mot andra och sig själva är Grid 2 ett självsäkert, aggressivt och snyggt spel som till skillnad mot Gran Turismo och Forza-serien, där simulation står i fokus, här väljer att ignorera sina rötter. Något som säkert kommer alienera fans av de tidigare racingspelen Codemasters utvecklat men för mig känns det roligt och fräscht.

Grid 2 har en fot i varje läger när de handlar om hur bilarna känns på vägbanan. Man har bra grepp och bilarnas vikt känns realistiska, speciellt under inbromsning. Utvecklarna har dock också valt att lägga mycket fokus på drifting. Styrning känns väldigt arkadlik, men tack vare knepiga banor och risken att man förstör sin bil tvingas man ändå att tänka några kurvor i förväg. Ifall man kraschar sin bil okörbar finns det tack och lov funktionen Flashback som gör det möjligt att spola tillbaka tiden och ge kurvan ett nytt försök. Flashback kan dock bara användas ett visst antal gånger per race.

Det som får Grid 2 att stå ut i mängden är dess storyläge. Codemasters skapat en påhittad racingliga som kallas World Series Racing (WSR) som i storyn ägs av en rik oljeknös. Hans vision är att WSR skall bli en världsdominerande motorsport och du är hans första stjärna. Målet med all racing är att i olika discipliner möta andra klubbar i USA, Europa, mellanöstern och Asien och på så vis öppna upp klubbarnas, och deras fans ögon för WSR.

Det är en enkel grej och man erbjuds egentligen inte mycket mer än ett par klipp per säsong som beskriver hur ens skara fans växer hela tiden. Men det räcker för att binda samman all den racing man får göra och det ger en känsla av att man färdas framåt. Allt är snyggt presenterat och menyerna är väldigt stilrena.

WSR-ligan erbjuder en rad olika racingdiscipliner. Punkt-till-punkt race låter en köra längs spännande vägar på landsbygden eller nerförd bergsvägar och innehåller mer rallykänsla. Det är dock på de riktigt racingbanorna som Grid 2 skiner ljusast, synd bara att de är så få. Det finns även elimationsrace, time attacks och checkpoint race.

LiveRoutes är en typ av race som det pratats om mycket. Här byggs kurvor och vägarna upp dynamiskt medan man kör. Tyvärr funkar det inte fullt så bra som det sett ut att göra i demonstrationer och det slutar oftast med att ens bil allt för många gånger våldsamt smäller in i kurvorna. Idén känns rolig men den hade kunnat få vara lite mer raffinerad. Varför inte låtit spelet ladda i någon minut och gjort en bana där man även kan se en karta på? Gillar man banan som renderades hade möjligheten att kunna spara den varit guld värt. På så vis hade man kunnat ett stort antal varierade banor att spela på.

Det är möjligt att skapa egna race genom att ändra inställningar både på race och miljö men tyvärr styrs man av ett snålt antal varv man tillåts använda. Det känns tråkigt och konstigt att man inte tillåts göra längre race.

Vad som känns konstigare är att utvecklaren valt att ta fokus från möjligheten att ändra bilarnas prestanda och istället valt att göra ett separerat multiplayerläge. I det mäts ens framgångar separat från WSR och man har ett eget garage med bilar som inte kan delas med det i WSR. Själva racingen online fungerar bra men i slutändan har spelet inte nog unika banor för att folk ska fortsätta spela i framtiden.

Trots att spelet innehåller snygga banor lider spelet av samma åkomma som tidigare spel av Codemasters, nämligen att banorna smälter samman tack vare att många segment återanvänds. Det finns inte heller nog med verklighetsbaserade banor för att jag skulle vilja fortsätta köra en längre tid. Jag blir smått förvånad över den lilla mängden banor med tanke på hur många banor som borde vara möjliga att ta från tidigare spel.

Utseendemässigt finns det mycket att gilla i Grid 2. Bilarnas utseende är inte i klass med de i Forza 4 eller Gran Turismo 5 men de är trots det väl detaljerade och snygga. Banorna är snyggt gjorda och även om några är lite tråkiga så ser de aldrig dåliga ut. Det är dock de små sakerna som Grid 2 gör så bra. Löven som blåser förbi vägbanan av vinden, stadens väggar som reflekteras på din välpolerade huv, fyrverkerier som lyser upp himmelen när man kör på natten eller en ekorre som chansar och springer över gatan. Allt gör körningen till en större upplevelse. Det är dock värt att nämna att det inte finns någon kameravy från insidan av bilen. Det är min absoluta favoritvy i de flesta racingspelen jag spelar men huvkameran funkar också rätt okej.

Slutligen så har Codemasters gjort ett väldigt bra jobb med spelets ljud. Det sköna ljudet av motorerna och däcken som slits mot asfalten märks direkt. Musiken som kör i gång i de mer avgörande ögonblicken är också en fin touch.

Grid 2 är ett spel som för de mer inbitna fansen av sim-racing kommer bli besviken på. Kan man leva med att man släpper lite på realismen får man dock ett riktigt roligt racingspel. Det innehåller en välformad lista av bilar, skön känsla för fart och ett väldigt väl uttänkt storyläge som är roligt att spela igenom.

• Roligt storyläge (WSR).
  • Snygga detaljer på banorna.
  • Bra ljud.