Halo: Combat Evolved Anniversary

Halo: Combat Evolved Anniversary

Lagom till sin 30-årskris blir Håkan påmind om sin ålder. Anledningen är att det nu släpps en reboot på spelet som för tio år sen visade att multiplayer på konsol var framtiden.

Har det verkligen gått tio år sedan jag bytte in några begagnade spel, fick en Xbox och ett för mig helt okänt spel som hade namnet Halo: Combat Evolved? Börjar jag verkligen bli så gammal? För att detta (spelet, inte min ålder) har Microsoft valt att släppa Halo: Combat Evolved Anniversary som är en HD-remake inte lik någon annan man får just nu. Som bekant för många tog Bungie farväl av Halo-serien efter Reach och ansvaret faller därför på 343 Industries som även utvecklar det efterlängtade Halo 4.

För de som är obekanta med Halo-serien kan jag tala om att vi följer den genetiskt manipulerade supersoldaten Master Chief som just vaknat upp ur sin cryosömn. Rymdskeppet han befinner sig på har just attackerats av utomjordingar och i ett försök till överlevnad flyr han och flera andra från skeppet till en mystisk planet formad som en ring. Väl där måste han slåss mot utomjordingarna samtidigt som han försöker lista ut ringplanetens ursprung, dess syfte och vad utomjordingarna vill med den.

Halo: Combat Evolved Anniversary innehåller egentligen två separata delar. Den ena är en HD-remake på den kampanj jag just beskrev. 343 Industries har gjort ett utomordentligt jobb med att lyckas uppdatera spelet för dagens spelare. Detta är ingen billig HD-uppdatering där man bara höjt upplösningen utan här har man valt att använda en helt ny grafikmotor. Karaktärerna i spelet, vare sig det är fiender eller allierade, fått nya karaktärsmodeller och miljön har uppdaterats för att se mer levande ut. Dessa saker tillför inget nytt för spelet förutom till det estetiska.

Ett försök till förändring är röststyrning via Kinect och möjligheten att kunna spela kampanjen kooperativt över internet. Utöver detta är det inte mycket som förändrats. Kampanjens struktur och design, fiendernas A.I. och vapnens balans är densamma. Det är främst i bandesignen man märker att det rör sig om ett tio år gammalt spel. Många delar av spelet innehåller liknande korridorer som kan inge en déjà vu känsla och man går lätt vilse. Jag minns faktiskt inte att jag störde mig på detta när jag spelade originalet men kanske var det en annan tid. Svårigheten i navigering resulterar dock i en frustration stundvis.

En annan överraskning var hur fruktansvärt dålig styrningen av fordon var förr. Jag har även här aldrig tänkt på att något förändrats från spel till spel men tydligen har en hel del hänt. Fordonet Warthog som är något av en favorit i Halo: Reach är rent smärtsamt att köra här.

I ett försök att utöka omspelbarheten har man valt att lägga till terminaler och skulls runt om Halo som man som spelare skall leta efter. Terminalerna kunde man se i Halo 3 också innehållande kryptisk text kring Halo-mytologin. Nu innehåller de istället animerade klipp som berättar en hel del historia men lägger även ut en del pusselbitar i pusslet som kommer heta Halo 4. Skulls som introducerades i Halo 2 är små dödskallar som ligger gömda runt om i världen. Genom att hitta och aktivera dem kan man lägga till små förändringar som bidrar till ett svårare spel. Förändringarna kan vara allt från att stänga av din radar, fördubbla ditt gevärs konsumtion av kulor till att få konfetti på bildskärmen varje gång du gör ett headshot.

Den andra delen av Halo: Combat Evolved Anniversary är förstås multiplayer. Det första som märks i multiplayer är att det är ett helt annat spel, bokstavligt talat. Istället för att ta läget från originalet och göra det snyggare har man valt att använda grafikmotorn från Halo: Reach. De som spelade det förra året kommer genast att känna sig som hemma. Egentligen är det ingenting som skiljer denna multiplayer från den i Reach förutom att det finns några extra inställningar att pilla på för att simulera den old-school känsla som fanns i originalet. Till och med möjligheten att uppgradera din soldat finns med. För mig känns det som ett konstigt val att göra en sån här HD-remake och sedan inte lämna multiplayern intakt.

Studion Certain Affinity som länge varit en partner i Halo-serien har dock gjort ett bra jobb med att återskapa några av de klassiska banorna från Halo: Combat Evolved. Alla banor finns inte representerade vilket kan visa sig tråkigt beroende på vilka som var dina favoriter. Många är också banor som redan blir omgjorda i antingen Halo 2, 3 eller Reach.

Jag kan egentligen bara rekommendera det här spelet för de mest inbitna fansen och dem som inte spelat originalet. Att säga att spelets multiplayer inte är mer än en samling banor till Halo: Reach är ingen underdrift. 343 Industries har gått så långt som att erbjuda alla banorna i ett separat paket för 1200 MS poäng till dem som inte är intresserade av detta spel och äger Halo: Reach.

Halo: Combat Evolved Anniversary är trots sina brister fortfarande ett bra och underhållande spel. Visst blir man påmind om att mycket har hänt på tio år men det inte heller svårt att förstå hur det här spelet förändrade industrin när det kom. De grafiska förändringarna i kampanjen är, om än inte fullt så bra som dagens spel, väldigt välgjorda. För dem som inte ännu fått chansen eller som helt enkelt var för unga (känner mig gammal igen) när originalet släpptes är detta ett ypperligt läge att få uppleva ett stycke historia. Spelet kostar även lite mindre än vanliga spel vilket också är ett plus.