Halo Wars

Halo Wars

Halo som strategispel, på en konsol. Kan det fungera? Ola har testat spelet och till hans glädje visade sig Halo Wars vara en annorlunda upplevelse med goda chanser att trollbinda er spelare.

Bara tanken på ett realtids strategispel (RTS) på en tv-spelskonsol får de flesta att rynka på näsan. Tidigare försök har varit stora misslyckanden mycket eftersom spelkontrollen helt enkelt inte fungerar med en handkontroll istället för den hittills oslagbara kombinationen av tangentbord och mus.

När sedan Ensemble Studios utannonserade att nästa installation i den oändligt populära Halo-serien skulle vara just ett RTS på konsol väcktes både oro och förhoppningar bland fansen. Efter succén med Halo 3 skulle bakslaget bli så enormt om Halo Wars misslyckades med det ingen tidigare lyckats med.

Nu är äntligen spelet här och efter att ha suttit med spelet åtskilliga timmar kan jag bara konstatera att Ensemble Studios lyckats med det ingen trodde var möjligt. De har gjort ett konsolbaserat RTS som såväl är spelbart, intressant som fångande.

Spelet utspelar sig 20 år före händelserna i Halo: Combat Evolved. Hjälten Master Chief, som vi följt genom serien, är inte närvarande. Istället får vi bekanta oss med tre nya ansikten, en rymdkapten, en hårdför sergeant och en kvinnlig vetenskapsman. Spelet börjar med att vi får följa denna trio då de försöker stoppa den eviga fienden Covenant från att utnyttja krafterna i ett tempel som utomjordingarna funnit under isen på planeten Harvest. De tre huvudkaraktärerna är inte särskilt intressanta utan känns igen som väl uttjatade stereotyper. Storyn levererar inte samma skärpa och intensitet som de tidigare Halo-spelen men håller ändå måtten. Den stora styrkan i storyn är hur den presenteras i form av kortfilmer mellan varje uppdrag. Dessa är utsökt gjorda och gör att man verkligen sitter klistrad framför TV:n. Actionscenerna är riktigt häftiga och allt från färgsättning till musik gör att dessa sekvenser andas Halo.

När allt kommer till kritan så är det trots allt varken mellansekvenserna eller storyn som gör Halo Wars till ett bra spel. Det första som slår en när man startar första uppdraget är hur otroligt intuitivt spelkontrollen sköts. De flesta kommandon kan utföras med en enda knapptryckning och att markera och avmarkera enheter är mycket smidigt. Enhetsbyggandet sköts genom val på smarta ”tårtbitsmenyer”. Man känner verkligen att man har kontroll över sina enheter vilket gör att striderna mot Covenant blir fulla av spänning och explosivitet.

Att det hela styrs med en handkontroll känns till en början förstås ganska ovant men när man väl genomgått tutorial-läget där man får lära sig spelets grunder och gått igenom ett par uppdrag så sitter det hela i ryggmärgen.

RTS-genrens överföring från dator till tv-spel har dock gjort att vissa saker har fått skalas bort. Detta inbegriper funktioner vi har blivit vana vid såsom möjligheten att dela in sina enheter i olika grupper, ställa in hur man vill att ens soldater ska bete sig med mera. Inställningen till hur spelet ska spelas kräver dock inte att dessa funktioner ska finnas med. Det är helt enkelt inte tänkt att man ska spela Halo Wars på samma sätt som man spelar Red Alert och Age of Empires. Arméerna i Halo Wars är relativt små och ofta kontrollerar man hela eller halva styrkan på en och samma gång. Detta gör att de avskalade funktionerna varken behövs eller känns saknade.

Vissa kanske skulle kunna invända att endast två spelbara raser är lite väl snålt i ett av dagens RTS-spel. Detta kan det förvisso ligga någonting i men varje ras har tre olika generaler som bidrar med varsin unik enhet och särskilda förmågor till armén. Detta göra att arméernas taktik och uppbyggnad skiljer sig markant beroende på vilken general som kontrollerar armén.

I kampanjläget spelar man som människorna, UNSC, vilkas enheter stämmer tydligt överens med de man känner igen från de tidigare Halo-spelen. Warthogs far fram över kuperad terräng och mejar ned fiender genom att krossa dem under sina breda däck, marines letar efter skydd bakom sandsäckar och spartans nedgör fiende efter fiende tack vare sin totala fysiska överlägsenhet. Det är inte förrän man ger sig in i multiplayer-läget eller spelar skirmish som man får kontrollera Covenant. Även dessa är återgivna exakt såsom de framstår i seriens tidigare spel. Det är ofta man får känslan av att Halo Wars är Halo 3 fast ur fågelperspektiv.

Kampanjen är bra uppbyggd med varierande miljöer och en successiv utbyggnad av ens arsenal. Ofta känns det dock som att man är lite väl styrd i sitt agerande. Det är sällan det finns fler än ett sätt att klara av ett uppdrag på och det kryllar av förprogrammerade händelser. Detta kan man dock stå ut med eftersom det på alla banor finns många valfria mål att uppnå som gör det värt att göra sitt allra bästa för att uppnå högsta poäng.

Multiplayer-läget bjuder på ett par intressanta spellägen. För det första så kan man spela igenom hela kampanjen tillsammans med en kompis vilket känns som en riktigt välkommen funktion. Det är sällan man fått chansen att samarbeta sig igenom ett RTS och att uppleva kampanjen på det här sättet är helt klart tillfredställande. För det andra så finns det de klassiska lägena där ett antal spelare möter varandra i en blodig kamp på liv och död.

Rent grafiskt så är Halo Wars helt klart en höjdare. Bortsätt från de fängslande mellansekvenserna så är banornas grafik mycket väl utförd. Högupplösta texturer förstärks av den vackra ljussättningen och enheternas animationer gör att allt kommer till liv på ett fascinerande sätt. Miljöerna känns inte riktigt så detaljrika som de skulle kunna vara. Detta behöver inte nödvändigtvis vara något negativt då det ger spelet en viss avskalad finish som är lätt att vila ögonen på och gör att man har lättare att fokusera på vad som pågår i striderna.

Halo Wars är ett måste för alla som har en plats för Halo-serien i sitt hjärta. För er som bara är ute efter ett sjyst RTS så får ni bereda er på en annorlunda upplevelse men som ändå har goda chanser att trollbinda er. Halo Wars är mycket väl början på en ny trend inom RTS-genren på konsol och bör testas av alla som vill pröva på något fräscht, fartfyllt och riktigt imponerande.

• Innovativ och smidig spelkontroll
  • Högklassiga mellansekvenser
  • Halo-känslan är 100% intakt