Hearthstone

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Kortspel hör inte till vanligheten bland spel till surfplattor, datorer och konsoler. Blizzard har tagit fasta på det och skapat Hearthstone, ett kortspel för både nybörjaren och proffset.

När spelade du kort på surfplattan senast? Då menar jag inte patienser såsom de som följde med tidigare versioner av Windows. Nej, jag menar fantasifulla och rollspelsinspirerade kortspel. Blizzard har stormat fram med sitt kortspel Hearthstone: Heroes of Warcraft. Delvis beror det nog på att spelet är gratis, men mycket av framgången ska nog läggas på att Hearthstone är otroligt lätt att lära sig men samtidigt djupt nog att passa inom e-sporten. Exempelvis platsar Hearthstone på Dreamhack.

Inlärningskurvan är inte speciellt brant på Hearthstone. Du kastas inte in i någon omöjlig uppgift. Istället lär du dig på ett enkelt sätt. Du börjar med enkla kort och allt eftersom man spelar introduceras nya och mer avancerade kort. Men, även om korten blir mer avancerade så står det alltid på dem vad de gör vilket gör att man inte behöver memorera någon tjock användarhandbok. För den skull behärskar du inte Hearthstone efter att ha spelat under en kafferast utan det tar ett tag att lära sig det strategiska tänkandet.

Hur spelar man då Hearthstone? Jo, man sätter själv ihop en kortlek med lämpliga kort. Sedan är det bara att sätta sig ner och spela mot någon kompis, fiende eller en helt okänd person. Varje kort man lägger kostar ett visst antal mana och spelet är så finurligt att du inte kan lägga de mest avancerade korten direkt eftersom de kostar mycket mana. Första omgången kan du enbart spela de med ett mana, andra med två och så vidare upp till tio. De flesta korten attackerar på något sätt antingen motståndarens lagda kort med djur och odjur som kallas minions eller motståndarens hjälte som precis som du har 30 hälsopoäng.

Vissa kort har specialegenskaper och jag gillar verkligen kortet Polymorph som förvandlar ett av motståndarens tuffa minions till ett svagt får. Andra kort läggs inte på spelplanen utan används bara en gång. Som exempel kan jag nämna ett spell som kastar ett eldklot mot motståndaren.

Som avancerad spelare kan du i princip lägga ner hur mycket tid som helst på att finslipa kortleken. Man kan nämligen själv komponera en kortlek som passar ens eget spelsätt. Korten får man på olika sätt. Exempelvis genom att spela olika utmaningar. Ett annat och dyrt sätt är att köpa paket med kort för riktiga pengar och hoppas att det finns något bra kort som passar in i ens kortlek. Det är främst genom att sälja paket med kort som Blizzard tjänar pengar eftersom Hearthstone är gratis. Det bör dock nämnas att Hearthstone är klart spelbart och njutbart även utan att köpa kort. Fast, det tar ett tag innan man får ihop en bra kortlek och antagligen kan man inte få alla kort om man inte köper, men där är jag osäker.

En annan styrka hos Hearthstone är att du kan spela mot en jämnstark motståndare över internet. Du behöver inte oroa dig över att bli spöad eftersom spelet parar ihop dig med någon med samma ranking som dig. Fast, de tuffa matcherna finns givetvis inte bland nybörjarna utan då får du ge dig an de mer avancerade spelarna.

Konstigt nog finns inga turneringar inbyggda i spelet utan man får själv bege sig till någon e-sportevenemang såsom Dreamhack eller själv skapa en turnering bland sina kompisar. En annan svaghet är att man inte kan byta kort med varandra. Det hade verkligen kunnat möjliggöra att man kunnat skapa en optimal lek. Fast, Blizzard är kanske rädda för en extern andrahandsmarknad av kort.

Jag har spelat Hearthstone på spelplattan Nvidia Shield Tablet. Jag blev verkligen imponerad över hur snygg grafiken är och hur bra allt låter. Visst, jag vet att grafiken i sig inte kräver något superstarkt grafikkort, men jag blev ändå imponerad. I den version av Hearthstone: Heroes of Warcraft som finns till Android medföljer expansionen Goblins vs Gnomes som i princip kräver att man spelat grundspelet ett tag, bland annat eftersom vissa kort är klasspecifika och jag tycker att det strategiska tänkande blivit än viktigare.

Hearthstone: Heroes of Warcraft är ett riktigt bra kortspel för alla oavsett om du är en seriös e-sportare eller bara spelar då och då. Det kan spelas under ganska korta sessioner eller så kan man ägna timmar åt att skapa den perfekta leken. Rekommenderas verkligen och att spela spelet på Nvidia Shield Tablet är verkligen underbart. Då får man friheten att kunna spela vart man vill samtidigt som Blizzard inte har tummat på spelets kvalitet.

• Skön grafik och ljud ger mysigt spel
  • Inte nödvändigt att köpa kort
  • Lätt att lära, samtidigt mycket avancerat