Honor Band 5

Honor Band 5

Honor Band 5 är ett aktivitetsband för den som vill mäta puls, antal steg och studera sina sömnvanor.

Honor Band 5 är en klocka med inbyggda funktioner för puls- och sömnmätning. Den har en 0,95” skärm med 240 x 120 punkters upplösning. Skärmen är bra och innehållet syns bra även i solsken (september månad). Som standard visas väder, tid och antal steg. Om du har en Android telefon finns ganska många urtavlor att välja mellan. För iOS-användare finns det däremot enbart tre urtavlor att välja mellan vilket är för få. Ingen av dessa urtavlor visar datum och veckodag.

Band 5 klarar av att mäta pulsen och med appen Huawei Hälsa kan man följa pulsen över tid och få larm om den överstiger ett visst värde. Jag har mätt pulsen för hand och jämfört med Honor 5. Resultaten är jämförbara. Band 5 fungerar även under ett ganska stort antal träningsformer, exempelvis löpning, simning, ridning och promenader. Utöver puls mäts då även antalet steg, armpendlingar (simning) eller vad som är aktuellt för sporten.

Armbandet klarar även av att analysera sömnen. Jag kan konstatera att bandet verkligen skiljer mellan vakenhet och sömn. Däremot är det svårare för mig att avgöra hur korrekt sömndjupet registreras. Bandet registrerar nämligen djupsömn, lätt sömn och REM-sömn. På denna front kan jag inte göra annat än lita på Honors uppgifter om att registreringen är korrekt.

Band 5 klarar av att skilja mellan sex olika sömnrelaterade åkommor genom en AI-stödd funktion kallad TruSleep. Appen ger dig som användare råd om en mängd sömnrelaterade problem. Ett exempel som jag fick idag är att om jag dricker för mycket vatten innan jag går och lägger sig riskerar jag att vakna på natten. Som du säkert förstår vaknade jag under natten, men enligt appen är det normalt att vakna upp till två gånger per natt. Själv har jag fått några bra råd utöver denna under de dagar jag använt armbandet.

Man kan även få diverse notisar på Honor 5. När det ringer kan jag exempelvis se på skärmen vem som ringer innan jag tar upp telefonen. Jag kan också läsa bland annat SMS på skärmen. Denna funktion tyckte jag fungerade bra för SMS men inte speciellt bra för e-post. Detta då e-postmeddelanden ofta är långa och blir svårlästa på en såpass liten skärm.

Jag har testat Honor Band 5 under några dagar och har redan fått en del nyttiga tips om min sömn. Pulsmätningen fungerade tillfredsställande, likaså stegmätningen. Som bonus kan jag läsa SMS och kontrollera vem som ringer utan att ta telefonen ur fickan. Honor 5 är vattentät och kan användas under simning.

• Bra app Huwai Hälsa
  • Sömnregistrering och råd
  • Notisar