Horipad Pro for Xbox Series X

Horipad Pro for Xbox Series X

Nu när den nya Xboxen har landat dyker det även upp nya tillbehör. Vi har testat en ny handkontroll från Hori.

Att kalla nya Horipad Pro för en Xbox Series X|S stämmer inte helt. Handkontrollen är designad för Xbox Series X|S men passar även Xbox One och Windows 10.

Det medföljer ingen manual med Horipad Pro utan den behöver man ladda ner från Horis hemsida. I den får man bland annat veta att man ska ladda ned en app från Windows Store. Med den kan man ändra och justera flera av handkontrollens funktioner. Mer om det lite senare.

Horipad Pro påminner lite om originalkontrollen från Microsoft. Den största skillnaden är givetvis att Horipad Pro inte är trådlös utan har en sladd som är ganska generöst tilltagen. Horipad Pro är rakare än Microsofts kontroll och har kortare handtag. Det är inte mycket, men den vinkel och extra längd som finns på originalet är tillräcklig för att ge en bekvämare hållning av handkontrollen.

Det finns gröna ringar runt styrspakarna som designmässigt ska passa in på det gröna partiet på Xbox Series X. Det bryter av mot övrig design men tyvärr inte på ett positivt sätt. Styrspakarna är dock sköna att använda och sitter välplacerade. Styrkorset har ett traditionellt utseende och har inte lika distinkt tryck som originalet.

Knapparna på framsidan fungerar ungefär lika bra som på originalkontrollen. Däremot är triggerknapparna till viss del ett problem. De har ett högre motstånd än på originalet. Det kanske inte låter speciellt allvarligt, men det ställer ändå till vissa problem, speciellt i actionspel med kvicka attacker och blockeringar. RB och RT har däremot ett betydligt lägre motstånd än på originalkontrollen. Det fungerar bra.

Det finns tre extra knappar under styrkorset och höger styrspak. Den vänstra används till att växla mellan fyra profiler som skapas i Hori-appen. De andra två reglerar funktionen hos headset. Med dem kan man justera headsetets volym och tysta mikrofonen. Dessa funktioner är tyvärr inte kompatibla med Microsofts chat mix-kontroll utan man är hänvisad till Horis app. Detta kan ställa till problem eftersom många säkert vill använda Microsofts kontroll.

Horis app hämtas från Microsoft store och fungerar på Xbox Series X|S, Xbox One och Windows 10. Det är en lättnavigerad app som är lätt att förstå. Appen har flera funktioner för att justera handkontrollens funktioner och man kan lagra fyra profiler. Man kan exempelvis mappa om RT, RB, LT och LB och förse dem med valfri funktion. Styrspakarna kan skifta funktion och riktning. Konstigt nog kan man inte mappa om övriga knappar så det är inte fråga om någon full möjlighet att skräddarsy handkontrollen.

Horipad Pro är en hyfsad handkontroll som inte når upp till originalkontrollens standard. Det som gjorts bra – jag tänker på justeringen av funktioner – har bara gjorts halvbra då full möjlighet till att skräddarsy handkontrollen inte finns.

• Bra styrspakar
  • Kan mappa om och justera många funktioner

• Inte trådlös