Hot Wheels Unleashed

Av i i Recensioner, 7 Mer

Roger älskar arkadracing. Nu har han satt tänderna i Hot Wheels Unleashed.

Något av det roligaste jag vet i spelväg är att slå sig ner i soffan med en riktigt bra arkadracer. Där det enda som betyder något är fart, boost och superb driftteknik. Jag skulle vilja säga att det går ungefär fem dåliga arkadracers på ett riktigt bra. Många försöker och når nästan dit, andra förlitar sig på mikrotransaktioner och då förvinner de direkt från min radar. Fenomenet Hot Wheels har funnits bland oss sedan 60-talet men har på senare år tagit över mikrobilsmarknaden totalt. Numera finns det nästan en bil för varje seriekaraktär du kan tänka dig. Och många av dem är faktiskt riktigt snygga om man frågar mig. Jag har ju i och för sig en extrem kärlek till äldre leksaker och det är en av de stora anledningarna till att jag har sett fram emot Hot Wheels Unleashed. Ett bilspel där man får möjlighet att köra alla dessa coola minibilmodeller, låter på pappret, som en perfekt idé.

Som så vanligt i arkadracers får man börja med någon enstaka halvbra bilmodell för att lära sig spelets grunder. Lagom mycket boost, lagom bra styrförmåga och en hastighet som känns rimlig för nybörjare. Personligen vill jag bara komma vidare för att ta mig an det maffiga karriärläget men märker snabbt att jag trots allt behöver lite träning för att bemästra alla skarpa kurvor och plötsliga hopp som kastas på mig. För er som aldrig har sett en Hot Wheels-bana i verkliga livet kan jag berätta att man bygger ihop vägar av plast som innehåller både loopar, skruvar och hopp. Man sätter sedan sin nya coola bil i ett sorts startblock och sedan bär det iväg med en ordentlig fart. Stora skillnaden är att i spelet har vägarna breddats en aning för att fler bilar skall kunna få plats att tävla samtidigt. Jag lär mig snabbt att boost är nyckeln till framgång och otroligt viktigt för att kunna hålla jämna steg med motståndarna. Har man för lite fart i en loop kan man räkna med att man inte kommer igenom hela utan att gravitationen tar över och man trillar ner och får försöka igen. Oftast finns det dock boostmärken på vägen som ger bilen lite extra fart i dessa lägen. Boost laddas upp automatiskt när man kör men laddas upp ännu snabbare när man driftar i kurvorna. När man väl fått in tekniken kan man alltså använda sin boost in i en kurva och samtidigt ladda upp ny innan man ens har tagit sig ur den.

När jag väl fått kontroll på körtekniken ger jag mig på karriärläget som består av en karta med en massa smålopp på. Det kryllar av utmaningar så som att vinna vanliga lopp, tävla själv mot klockan men också bossbanor där det gäller att spöa en speciell motståndare. Eftersom det är minibilar man kör så innebär detta att alla lopp utspelar sig i våra egna miljöer. Man kör alltså uppe på bokhyllor, genom fläktsystem, på bord och allt man kan tänka sig.

Miljöerna är fem till antalet och innefattar skatepark, skola, skyskrapa, garage och en snyggt inredd källarvåning. Eftersom det erbjuds så många lopp så hade jag dock önskat att miljöerna hade varit fler till antalet. De som finns är jättebra och fungerar utmärkt men jag hade velat se flera för att hålla upp spänningen av att få upptäcka en ny miljö. Möjligheterna är ju oändliga och förhoppningsvis jobbar utvecklarna redan på nya miljöer att ta sig an.

På tal om miljöer så älskar jag verkligen hur Hot Wheels Unleashed ser ut. Detaljerna på dessa små bilar är helt fantastisk och i rätt ljus ser de verkligen ut som exakta kopior av de riktiga leksakerna. Det som imponerade mest på mig är hur de lyckats få till den där genomskinliga plasten med glitter i som vissa bilar består av. Den ser extremt verklig ut och det kliar ofta i mina fotoläges-fingrar. Även om inte miljöerna är lika imponerande så ser de dock väldigt bra ut och  det är framför allt skalan som sticker ut. Man känner verkligen att man kör en pytteliten bil i en normalstor miljö. Själva banorna ser också ut som de gör i verkligheten vilket får en nostalgiräv som undertecknad att dra lite extra på smilbanden. Detta är ett spel man blir glad av att titta på, helt klart.

Nya bilmodeller låses upp efter hand men man tjänar också mynt som man sedan kan köra blind-boxes med. Där vinner man en slumpmässigt utvald bil som kan vara allt från en basic modell till värsta supermaskinen. Det som gläder mig är att ingenting köps via mikrotransaktioner utan man använder spelets egen valuta för att shoppa loss. Det får spelet att kännas färdigt på ett helt annat sätt än om man hade behövt spendera ännu mer pengar för att få en speciell bil. De flesta bilar kan också uppgraderas och lackeras om till ens egen stil och smak.

När det gäller multiplayer kan jag glädja er med att man både kan spela mot andra online eller i soffan. Det går snabbt och smidigt att gå med i ett lopp och det är riktigt kul att möta riktiga personer på alla dessa fantasifulla banor. Här snackar vi skruvar, loopar, stora spindlar som skjuter nät och till och med magnetiska vägar som bidrar till extremt häftiga lopp. Eftersom allt hänger på hur skickligt man kör och inte på slumpmässiga hjälpmedel så känns loppen väldigt rena och rättvisa.

Sist men inte minst så kan man givetvis också tillverka sina egna banor. Via karriärläget låser man upp fler och fler bitar som man sedan kan använda till sina egna kreationer. Det tar en stund att lära sig hur byggandet fungerar men efter en stund skruvar jag vägar, bygger jättelånga hopp och sätter ut boostmärken till höger och vänster som om jag aldrig hade gjort något annat. Eftersom man med lätthet kan modifiera varenda bit så känns varenda bana olik den andra. Man har också möjlighet att dela med sig av sina verk till resten av världens spelare som då får möjlighet att köra dem via time trial-läget. Tyvärr tycker jag att det känns lite ofärdigt och klumpigt att leta sig fram till dessa banor. Det tog lång tid innan jag insåg att man kunde spela andras banor då man var tvungen att gå in i flera undermenyer för att ens ha möjlighet att välja det. Det känns inte heller som att det finns något speciellt system än för att ge betyg på varandras banor och på så sätt få möjlighet till att spela de riktigt välgjorda med högt betyg. Jag spelar dock oftast själv och nöjer mig med ett bra karriärläge.

Hot Wheels Unleashed levererar precis vad jag hoppats på. Fartfylld arkadracing där en körteknik är nyckel till framgång. Välgjorda banor i härliga miljöer tillsammans med dessa fantastiska små plastbilar får mig att tänka ”bara ett lopp till” flera gånger och det är förmodligen därför mitt huvud har känts tröttare än vanligt på morgonen den senaste veckan. Det visar också stor framtidspotential då bara fantasin sätter gränserna på vilka miljöer man kan placera dessa bilar i. Vill ni ha den där arkadracern som man inte kan få nog av så rekommenderar jag utan tvekan detta.

 

Det Bra

  • Fartkänslan
  • Vackra plastbilar
  • Roliga banor
  • Bygga egna banor

Det Dåliga

  • För få miljöer
  • Halvfärdigt byggläge
9

Skriven av: Roger Nilsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi