The Last of Us

The Last of Us Remastered

Ett av de absolut bästa spelen under Playstation 3-generationen släpps nu till Playstation 4. Går det att förbättra perfektion? Svaret är ja!

Eftersom The Last of Us Remastered i princip är exakt samma spel som det som släpptes till Playstation 3 förra året kommer jag inte gå in djupt på vad spelet handlar om. För detta kan ni läsa Sannie Jönssons recension av originalet som släpptes förra året. Här kommer jag istället gå igenom skillnaderna mellan de två spelen och varför det är så speciellt.

När The Last of Us släpptes förra året tog det många med storm. Det släpptes som ett av de sista spelen till Playstation 3 innan Playstation 4 började marschera in i människors hem. Det var utan tvekan det vackraste spelet som någonsin släppts och det pressade PS3 till gränser jag inte trodde var möjliga att uppnå. Naughty Dog har i och med releasen av Remastered bevisat att de skapade en tidlös klassiker för ett år sedan.

För många kommer The Last of Us Remastered vara ett helt nytt spel (läs därför Sannies Recension). Speciellt de som just köpt en PS4:a som sin första konsol, men även de som kanske valt att gå ifrån Xbox-lägret till Sony. Oavsett om du spelat originalet kommer du få en episk upplevelse som kommer att kännas som ny.

Jag ryser alltid till lite när jag hör att ett företag skall släppa ett spel på nytt med uppgraderad grafik. Oftast slutar det i en besvikelse. Jag borde ha lärt mig vid det här laget. Utvecklaren Naughty Dog är inte i spelbranschen för att göra spelare besvikna. The Last of Us till PS3 var utan tvekan det vackraste spelet till konsolen och uppgraderat till Playstation 4 blåser det ändå iväg allt motstånd. Det är kanske mest ett tecken på hur otroligt bra spelet såg ut från början.

Originalet spelades i 30 bilder per sekund och 720p upplösning men här har man uppgraderat det till 60 bilder per sekund och 1080p upplösning. Och det märks! Fans av originalet kommer troligtvis inte bli fullt lika imponerande i början av spelet när det mestadels utspelar sig i mörker men ögonblicket man kommer utomhus och får sina första strålar sol på sig inser man hur mycket skarpare och mer spektakulärt spelet är.

Ansiktsuttryck imponerar ännu mer nu när detaljerna blir mer märkbara. Det är viktigt att än en gång påminna sig om att originalet spelades i 30 fps. Detta innebär att utöver den skarpare grafiken som spelet fått av att upplösningen ökats så visas faktiskt dubbelt så många bilder per sekund i Remastered. Detta innebär att allt upplevs röra sig mycket smidigare. Om det så är ansiktsuttryck när karaktärerna pratar eller under eldstriderna. Kontrollen över karaktären svarar bättre också.

Handlingen är densamma som tidigare förstås. Du spelar fortfarande som Joel medan han vandrar genom ett postapokalyptiskt USA tillsammans med flickan Ellie. Vad som dock skiljer sig är att med The Last of Us Remastered får du även med den superba DLC-storyn Left Behind som utspelar sig före och handlar om Ellies förflutna och ett hål i originalet där Ellie är ensam. Left Behind är kanske inte lika väl planerat som det fulla spelet men det är fortfarande vackert och ibland till och med hemskt upplevelse som ger mer värde till The Last of Us.

Det finns några nyheter tillagda och det första är ett läge som kallas Photo Mode. Detta ger dig möjlighet att när som helst pausa spelet, flytta kameran och ljussättning för att ta en bild av dina favoritögonblick. PS4:ans Dualshock 4 kontroll har också integrerats i spelet för att höja upplevelsen. Touchplattan på kontrollen används för att komma in i Joels ryggsäck och det finns även delar av både huvudspelet och Left Behind där högtalaren på kotrollen används. Till exempel hittade jag ett meddelande på en diktafon i spelet som jag spelade upp. Istället för att spela upp ljudet på min hemmabio spelades det upp ur handkontrollen där det lät betydligt mer autentiskt. Till och med lampan på kontrollen ändrar färg utifrån vad som händer på bilden.

Spelet innehåller fortfarande multiplayer vilket kanske inte fick det genombrott man hade hoppats. Det var inte nödvändigtvis dåligt men gör man ett av de mest välskrivna singleplayerspelen någonsin får man nästan skylla sig själv. De DLC-kartor som släpptes till originalet följer naturligtvis med även här.

Hur man än väljer att se på The Last of Us Remastered så är det ett konstycke utan dess like. Det är väldigt imponerande att Naughty Dog lyckats släppa samma spel på två konsoler och i det är för närvarande det bästa på båda. Ifall originalet inte var perfekt redan så förtjänar Remastered verkligen att bli kallat perfekt nu. The Last of Us Remastered är spelet som alla behöver spela. Det är spelet som alla bör äga för att visa sina vänner precis hur bra ett spel kan vara.

Utvecklaren Naughty Dog har höjt ribban för sig själv ännu en gång och deras nästa spel, Uncharted 4 har mycket att leva upp till.

• 60 fps
  • Allt ser mer realistiskt ut