Lego Marvel Collection

Lego Marvel Collection

Tre spel och allt nedladdningsbart material. Detta i ett stort Lego-paket fyllt med superhjältar från Marvels omfattande universum.

Lego Marvel Collection är en samling av de tre Lego Marvel-spelen Lego Marvel Superheroes, Lego Marvel Avengers och Lego Marvel Superheroes 2. Det första spelet släpptes 2013 medan det sista har mindre än två år på nacken. Förutom de tre spelen får man med allt nedladdningsbart material (DLC) som släppts till de tre spelen. Till Lego Marvel Superheroes är det mestadels karaktärer medan de två andra spelen även har några extra banor vartdera. Samtliga tre spel är direkta kopior av originalspelen och DLC:erna. Det innebär att de inte har förändrats på något sätt. Det finns alltså inget nytt för er som spelat spelen tidigare.

Efter ett antal timmars spelande kan jag konstatera att inte mycket hänt mellan 2013 och 2017 gällande spelupplägget. Nyheterna är få, men om man gillar Lego-spelen och inte har spelat dessa tre spel så är samlingen en riktig guldgruva. Här får man på ett humoristiskt sätt ta sig an Marvels världar. Avengers och Guardians of the Galaxy för att nämna de två mest väsentliga. Att spela som en superhjälte är kul, men när man spelar om banorna en andra gång (kallas free play) får man tillgång till samtliga upplåsta karaktärer, däribland alla DLC-figurer och diverse super-skurkar.

Precis som andra Lego-spel är spelen i Lego Marvel Collection actionfyllda. Det är dock inget skrämmande våld utan sådant som man ser i tecknade barnserier. Besegrar man en fiende, eller själv mister livet ramlar figuren sönder i sina Lego-beståndsdelar. Själv återuppväcks man snabbt igen efter en sådan olycka.

Lego Marvel Collection innehåller även en hel del problemlösning. Action och problemlösning är ju en tacksam kombination som hållit Lego-spelen vid liv. Samtliga Lego-karaktärer har sina egna egenskaper. Vissa kan flyga, andra utföra magi medan en tredje är superstark. Detta utnyttjas i spelen på så sätt att problemen bara kan lösas med vissa figurer. Vid första spelgenomgången har man bara ett begränsat antal karaktärer och de kan inte lösa samtliga problem på banorna. Därför måste man återkomma en andra gång om man vill klara banorna fullt ut.

Förutom omspelsvärdet av banorna finns goda möjligheter att plöja ner mycket tid i Lego Marvel Collection. Banorna utgår från hubb-världar som är stora. Här finns gott om saker att upptäcka och samlarsaker att finna. Det finns även en hel del uppdrag att genomföra.

Som vanligt finns möjlighet för två personer att samarbeta. Det går att koppla in en andra handkontroll och hoppa in i spelet när som helst. Dessutom finns arenor för upp till fyra spelare.

Lego Marvel Collection är en maffig spelsamlig för Lego-fantasten. Tyvärr finns inget nytt i spelen och det tidigare utgivna nedladdningsbara materialet. Det gör att du som redan spelat någon eller några av spelen inte belönas med något nytt.

• Omfattande samling
  • Innefattar allt DLC
  • Mycket att göra