Magic: The Gathering

Magic: The Gathering – Conspiracy

En vanlig multiplayer-match i Magic involverar en viss del politik, förräderi och svepande drag. Med sommarens draft-centrerade expansion, Conspiracy ställer Wizards konceptet multiplayer på sin spets.

Det rekommenderade sättet att spela Conspiracy är genom att drafta tillsammans med ett par vänner. Jag fann att fyra spelare var väldigt lagom för att få en god rotation på korten och stark effekt i de många multiplayerkort som fanns i expansionen. När man draftar så skickar man runt ett booster-pack och turas om att välja kort ur boostret för att bygga en 40-korts lek som man sedan spelar med. Det är både utmanande och roligt att bygga leken kort för kort. I Conspiracy finns också vissa kort som är särskilt anpassade för att spelas i draft. Ett bra exempel är kortet Cogwork Tracker som är en 4/4 för 4. Det som gör den speciell är att den måste anfalla spelaren som skickade den till dig. Det gör att det alltid är lite läskigt att skicka vidare Cogwork Tracker i draften. Dessa ”draft-matters” kort var många gånger roliga och väldigt kraftfulla, men det var långt från alla i mina två spelgrupper som uppskattade eller ens förstod korten. För den erfarne draftaren är det nog lättare att se värdet i vissa av korten, men för den som är ny att drafta är det nog lättare att man håller sig till kort man känner igen och förstår till fullo.

Ett annat helt nytt element var korten som gett expansionen sitt namn, Conspiracykort. Dessa är kort som man börjar med i spel och som har en liten eller medelstor effekt. Ett bra exempel är kortet Power Play som helt enkelt gör att du alltid får börja varje match. Eftersom man vanligtvis också för dra ett åttonde kort i multiplayermatcher med fyra eller fler spelare kan det här vara en stor fördel. Många av Conspiracykorten hade förmågan Hidden Agenda som tillät dig att, innan matchen börjar, namnge ett specifikt kort som du draftat. Kortet som har Hidden Agenda kommer sen ge en liten bonus till alla kort med det namnet. Mitt bästa mål här var kortet Double Stroke som dubblar effekten från en specifik instant/sorcery. Jag namngav mitt favoritkort genom tiderna, Fact or Fiction, och skrattade mig igenom de tre kommande matcherna eftersom de två Fact or Fiction jag hade i leken båda gav mig dubbel effekt. Det märktes klart efter att man spelat med Conspiracykorten ett tag att de var mycket mer kraftfulla än jag först trodde. Eftersom de inte kostar något att spela, och börjar i spel redan innan matchen så finns det bara fördelar med att spela dem. Konsten är att plocka dem högt, men inte över riktigt bra kort som passar i din egen lek.

Conspiracy är till största delen reprints med 65 helt nya kort. När man tänker på att detta sprids ut över färgerna och även inkluderar färglösa kort och guldkort så känns det ganska lite. Men Conspiracy känns ändå som en väldigt hopsvetsad expansion med ett klart syfte och ändå en hel del nytt. Låt oss se på några kort från varje färg.

VITT

Brago’s Representative

Kortet som i design kallades ”Senator”. Många av Conspiracykorten har förmågan ”Will of the Council” där alla spelare får rösta om vad som ska hända. Tillsammans med den svarta Grudge Keeper kan man påverka hur dina motspelare röstar. Jag skulle dock inte plocka någon av dessa högt eftersom effekterna är ganska små i längden.

Swords to Plowshares

Det här klassiska vita removalkortet har alltid varit en personlig favorit. Det finns många mål i Conspiracy som man mer än gärna ger motståndaren en handfull liv för att kunna slippa. Jag vill också påpeka hur otroligt snygg illustration Terese Nielsen har gjort till detta annars så halvfula kort.

BLÅTT

Brainstorm

Ett av de bästa commonkorten som någonsin tryckts är äntligen tillbaka i boosters. Brainstorm är ett underbart kort som snabbt ger svar på de olika problem man kan ha i en match. Det kan vara brist på länder i början på matchen, man kan behöva ett removal mot en hemsk varelse eller, eftersom Brainstorm är en instant, desperat gräva efter en kontring mot en Rout. Allt detta för en mana är ganska underbart. Jag önskar dock att Wizards hade behållit illustrationen från Mercadian Masques istället för den nuvarande.

Marchesa’s Infiltrator

Till en början en smygande liten rackare som snabbt kan växa sig stark med Dethrone förmågan. Dethrone gör dina varelser starkare om de anfaller spelaren med mest liv. Någonting som i många matcher ställt till det för både mig och mina motståndare. Man blir genast mer benägen att förlora liv, och kort som Peace Strider stannar ofta på handen till sent i matchen för att man lustigt nog inte vill få liv. Just Marchesa’s Infiltrator fungerade väldigt bra för mig eftersom den ofta kunde slå spelaren med mest liv och få en extra counter men ibland bara anfalla en svagare spelare för att få ett extra kort.

SVART

Syphon Soul

Ett riktigt gammalt kort från Legends. Även om det inte var grundtanken med Syphon Soul så är det otroligt bra i multiplayer. Den som klämmer av denna mot dyra motståndare orsakar 8 skada och får 8 liv för bara tre mana. Det är förstås ett kort man vill spara till så sent i matchen som möjligt för bästa effekt.

Tyrant’s Choice

På samma sätt som Syphon Soul så växer Tyrant’s Choices effekt med mängden spelare. Man kommer oftast se denna döda varelser eftersom det ofta bara är spelarna som far riktigt illa av att offra varelser som röstar mot det. Jag märkte i mina drafter att Tyrant’s Choice inte plockades upp tidigt. Den som vill skapa en Will of the Council lek kan nog plocka på sig ett flertal Tyrant’s Choice, ett par Grudgekeepers och kanske även Brago’s Representative. Alla i common.

RÖTT

Treasonous Ogre

Ett kort som många i rött med Dethrone. En förmåga som bäst lämpar sig till den lek som har minst i liv. Rött är ofta en aggressiv färg och kan lätt hamna i positionen att den orsakar mycket tidig skada för att sen falna av framåt runda sex-sju. Treasonous Ogres manaförmåga är till synes väldigt dyr, men har den gömda fördelen att kunna sänka din life-total i instant speed. Om du verkligen vill få användning av dina bästa Dethrone varelser som Scourge of the Throne kan det vara värt att förlora sex eller nio liv helt plötsligt.

Vent Sentinel

Här är ett kort som verkligen är värt att drafta runt om du får det tidigt. Både vitt och rött har ett ganska genomgående defendertema i Conspiracy och det är inte alls svårt att plocka upp två eller tre Vent Sentinel under en draft eftersom den enda som kommer plocka den är den spelaren som planerar att spela runt den. Tillsammans med kort som Cinder Wall, Flamewright och Sentinel Dispatch så kan defender leken bli väldigt giftig.

GRÖNT

Selvala’s Charge

Parleyförmågan ger en starkare effekt desto fler spelare som visar icke-länder bland sina översta kort. Givetvis vill du spela denna med fyra eller fler spelare för maximal effekt. När jag spelade denna och Selvala, Explorer Returned var det vanligt att tre eller fyra spelare alla visade icke-länder. I fallet Selvala’s Charge innebär det tre stycken 3/3:or för fem mana. Inte en dålig deal. Parley är i allmänhet en väldigt rolig förmåga eftersom den håller ett flyt i spelet som verkligen behövs i multiplayer. När man spelar många är det så viktigt att alla har roligt, och Parley är utan tvekan den roligaste förmågan i Conspiracy.

Provoke

Ett kort som jag från början underskattade tills jag spelade det. Det viktiga att förstå med Provoke är att det är en instant. Du tvingar inte bara motståndaren att blocka dina attacker, utan helst andra spelares attacker. I mina ögon så finns det inget så vackert i multiplayer som när motståndarvarelser dödar varandra. Provoke kan ta kål på två jämnstarka motståndarvarelser åt dig och ersätter sig själv genom att låta dig dra kort. Underbart!

GULD

Flamewright

Som en integral del i defenderleken kan man lätt plocka Flamewright tidigt om man vet att man ska spela vit/rött. Den är billig att hålla i drift och gör att motståndaren ogärna anfaller dig eftersom du kan spotta ut mini-defenders väldigt enkelt. Sent i spelet kan du börja kasta bort dessa för att få in de sista poängen skada eller göra striderna särskilt svårberäkneliga för motståndaren.

Selvala, Explorer Returned

Ett av expansionens mer kända kort. Selvala har en underbar illustration och en väldigt stark förmåga. Den match jag spelade Selvalarunda tre så fick jag sammanlagt över 20 liv från henne under spelets gång. Hon hjälpte mig också att spela en Apex Hawks med sex +1/+1 counters på och sist men inte minst Reya Dawnbringer. Som jag skrev tidigare är Parley en av de roligaste förmågorna i Conspiracy vilket gör Selvala till ett av mina favoritkort från illustrationen. Grattis till min vän Mati som plockade henne i foil under vår andra draft.

ARTIFACT

Altar of Dementia

Mill brukar ta en helt annan roll i draft då man spelar med 40-korts lekar. I vår första match var det sent in i spelet när en spelare släppte ner Altar of Dementia på bordet. Alla räknade snabbt korten i sina libraries och insåg att alla låg på under femton kort kvar. Spelaren med altaret hade ett laddat vapen som kunde avfyras i vilket ögonblick som helst. Så länge man har is i magen med det här kortet kan det ha en otroligt stark avskräckande effekt på motståndaren.

Cogwork Grinder

Ett av de många draft-matterskort som kom i expansionen. Cogwork Grinder var ett stort frågetecken för mig, så jag försökte mig på att spela den. Jag plockade upp den tidigt i andra boostret och matade den sedan flitigt med kort jag inte ville ha eller inte ville spela. När den senare landade i spel var den en 13/13 varje gång. Något som blev rent löjligt med en blå Traveler’s Cloak på sig. Ett riktigt kul kort att spela med och framför allt att drafta med. Mata monstret!

CONSPIRACY

Unexpected Potential

Denna Conspiracy är en av mina absoluta favoriter eftersom den låter dig spela ett kort som inte passar dina färger. Som alla som någonsin draftat vet så kommer man ta ett eller två kort under draftens gång som är jättebra, men som inte hamnar i ens lek i slutändan pga färg. För mig var detta Selvala, Explorer Returned. Att kunna plocka upp ett eller flera rare-kort som inte är din färg och ändå kunna spela dem är väldigt starkt.

Secret Summoning

En Conspiracy som låter dig leta efter varelser med samma namn i leken. Många commonvarelser gick det många av runt bordet. För mig var det den klart spelbara Charging Rhino som jag hade tre kopior av i en lek. Med Secret Summoning blev dessa som Squadron Hawk. Andra bra kort att spela denna med är Vent Sentinel och Liliana’s Specter.

Mitt intryck av Conspiracy är att det är en riktigt rolig expansion om man har rätt förutsättningar. Om du har en spelgrupp som är villiga att sitta en eftermiddag och drafta så kan man ha mycket roligt med ett gäng boosters. För den som är mer intresserad av att spela en mot en eller bygga lekar för turneringar så är det nog bäst att vänta till M15 kommer.

• Roligt!
  • Bra sammanhållning
  • Utmärkt för 4 spelare