Majesty 2: The Fantasy Kingdom Sim

Av i i Recensioner, 2 Mer

Majesty 2: The Fantasy Kingdom Sim

I Majesty 2 är det du som härskar över fantasylandet Ardania. Även om Ola har en hel del lovord att säga om detta något udda strategispel ger han det även en del ris.

Det första spelet i Majesty-serien är nog ett spel som gick många förbi när det släpptes 2000. För de som lyckades snappa upp detta guldkorn så misstänker jag dock att denna uppföljare är lika efterlängtad som oväntad. Majesty-serien har nämligen en ganska unik spelmekanik. I grund och botten är det ett strategispel men man saknar helt direkt kontroll över sina undersåtar. Istället styr man sina krigare, utbygdsjägare och präster med hjälp av olika flaggor. Vill du till exempel att någon ska ta hand om den där uppkäftiga björnen som terroriserar dina bondgårdar? Då sätter du ut en attackflagga på honom och väntar på att någon av dina hjältar ska känna sig manad att anfalla. När en hjälte sedan dräper björnen så inkasserar han en belöning som tas från din egen skattkammare. För att öka motivationen hos hjältarna kan man även höja belöningen vilket gör att fler hjältar kommer att hörsamma ordern och springa till anfall snabbare, dock blir det förstås mer kostsamt för dig.

Denna mekanik är både finurlig och intressant. Även ett inbitet strategifan känner sig ganska bortkommen till en början innan man lärt sig hur flaggmekaniken fungerar. Det tar dock inte lång tid innan man blir varm i kläderna och inser hur unikt och spännande detta system är. Totalt finns det fyra flaggor att använda och experimentera med. Attackflaggan har jag beskrivit tidigare, försvarsflaggan uppmanar dina hjältar att försvara ett specifikt mål, utforskarflaggan belönar de hjältar som beger sig till flaggan och rädsleflaggan uppmanar hjältar att hålla sig undan från farliga områden.

För varje fiende som hjältarna dräper får de ett antal erfarenhetspoäng och när de kommit upp i en viss summa ökar även deras nivå och de blir starkare och tuffare och kan överleva strider med farligare fiender. Detta känner vi förstås igen från spel såsom Warcraft 3. Man kan även bygga smedjor där hjältarna kan gå och hämta bättre utrustning.

En av nyheterna i Majesty 2 är att hjältarna nu även kan bilda grupper. Genom att bygga en taverna kan en krigare, helare och skytt gå ihop för att bilda en riktigt dödlig kombination. I takt med att de höjer sin nivå kommer de även att lära sig förmågor som är speciella för gruppen. Detta känns riktigt fräscht och eftersom det finns så pass många sorters hjältar så blir kombinationerna ofta riktigt intressanta.

Grafiken i Majesty 2 gör ett mycket gott intryck, särskilt med tanke på att budgeten för spelet troligen inte varit särskilt stor. Ljussättningen är stämningsfull och naturen är vacker. Det hade dock inte suttit fel med lite variation såsom dag- och nattskiftningar och lite fler sorters miljöer men på det hela taget håller det ändå helt klart måttet. Även ljudet förhöjer stämningen ordentligt. Inte minst tack vare den fantastiska berättarrösten som låter skrämmande lik Sean Connery. Musiken består av ambienta fantasyharpor och passar spelets tema perfekt.

Majesty 2 är dock inte utan sina problem. Även om flaggmekaniken är rolig och engagerande så kan jag ändå inte låta bli att tycka att man har lite för lite kontroll över spelets strategi. Man kan inte utföra några manövrar och eftersom hjältarna går till de olika flaggorna när de känner för det så finns det inget direkt behov av tajming. Det är sällan man behöver göra några strategiska val eftersom hjältarna gör dem åt en.

Det är svårt att hitta var det strategiska djupet egentligen ligger. Man upprepar ofta exakt samma strategi i bana efter bana utan att egentligen behöva variera sig särskilt mycket. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många valmöjligheter för att göra detta möjligt.

För att öka variationen i spelet hade det även varit bra om det funnits en till spelbar fraktion, just nu finns det bara en och det känns lite torftigt. Spelet har en tydlig old schoolkänsla över sig. Något som kommer tilltala vissa men göra andra ointresserade.

Trots dessa brister så är Majesty 2 ändå riktigt underhållande. Det är charmigt, mysigt och ibland riktigt hektiskt. Även om det kanske inte ett spel man kommer spendera hundratals timmar med så förtjänar det ändå alla strategifans uppmärksamhet; och gillade man det första spelet så är Majesty 2 ett givet köp.

Det Bra

  • Charmigt
  • Unik spelmekanik
  • Underbar berättarröst

Det Dåliga

  • Känns något ålderdomligt
7

Skriven av: Ola Lundin

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi