Mortal Kombat 11

By on on Recensioner, 5 More

Mortal Kombat 11

Återigen bjuder NetherRealm Studios oss på hinkvis med blod och krossade lemmar.

Det har nu gått fyra år sedan Mortal kombat X (2015) och suget efter ett nytt Mortal Kombat har varit stort hos mig, då denna serie är en av mina favoriter inom fightinggenren.

MK 11 presenterar oss inför totalt 25 karaktärer i nuläget, två av dessa dock är inte möjliga att lira med direkt. Frost som kräver att du kommer en bit in i berättelsen eller att man slänger ut pengar på henne direkt, vilket jag avråder ifrån. Shao Kahn är endast möjligt att spela som om du förhandsbokat eller köper honom när han väl släpps separat via online shopen. Utöver dessa 25 så är det planerat med en hög av DLC-karaktärer och Shang Tsung kommer vara den första att släppas. En rolig detalj är att de använt utseendet av Cary-Hiroyuki Tagawa som spelade Shang Tsung i Mortal Kombat-filmen från 1995. Man möts nämligen av Shang Tsung i kryptan.

Av dessa 25 karaktärer så är tre individer nya för serien. Du har Geras som använder attacker baserade på tid och sand och är ett välkommet inslag med sin stil. Kollektor som är en fyrarmad demon som har ett stort problem med att hamstra föremål från karaktärer, rent visuellt är han nog min favorit av de nya karaktärerna. Den tredje och sista av de nya karaktärerna som jag verkligen fastnat för när det kommer till spelstilen är Cetrion, en kvinnlig Elder God som använder de olika elementen eld, vatten & jord till att förinta sina motståndare.

En stor del av Mortal Kombat-spelen sedan re-booten 2011 (Mortal Kombat) har varit den välgjorda berättelsen som har varit största innoveringen inom fightinggenren och satte en helt ny milstolpe för hur ett fightingspel bör hantera sitt storyläge. Mortal Kombat 11 fortsätter att leverera på denna fronten, med en berättelse som tar och fixar till många av de problemen som skapats under åren genom att man nu slänger in tidsresor. Tack vare dessa tidsresor som introduceras får vi även stor dos av nostalgi när det kommer till dräkter (MK 1 & 2, 1992, 1993) och vi får en liten inblick i karaktärernas personligheter från denna tidiga era av Mortal Kombat-spel. Men överlag så gillar jag den välskrivna berättelsen trots sin ostiga handling. Men berättelsen binder ändå ihop Mortal Kombat-historiken som nu pågått i 26 år på ett snyggt vis. Förmodligen var detta den enda vägen de skulle kunna tagit utan att blivit ännu mer komplicerat än vad handlingen redan hade blivit med de tidigare spelen i serien.

Så utöver en handling så erbjuder Mortal Kombat-serien på en drös av sidoaktiviteter så som: Krypt, Towers of time, Klassik Towers, AI battles, Tutorials samt en bunt online lägen, självklart även helt vanliga fighter mot AI eller dina vänner i soffan.

Tutorialdelen kan vara en av de mest innovativa i hela sin genre tack vare att det erbjuder en av de bästa hjälpmedel för de som vill bli bättre på Mortal Kombat. som t.ex. när man ska få lära sig om kombos, där får man reda på inom vilken tidsram man ska trycka sina knappkombinationer genom ett visuellt hjälpmedel (timglas), detta visas på ett bra och pedagogiskt sätt när man ska trycka in sin knappkombination. Det finns även en genomgång för hur deras tidsramar fungerar för frames (frame data), vilket är perfekt för de som vill gå in på djupet av mekanikerna.

Men du erbjuds verkligen hjälpmedel för varje aspekt i att bli en bättre spelare, vilket jag hoppas flertalet andra spelserier väljer att kopiera rakt av.

En av de stora förändringar som många kommer lägga märke till direkt oavsett din individuella talang för fighting spel är att mekaniken för ”x-rays” nu ersatts av ”fatal blows” detta fungerar på samma vis i hur du aktiverar det (PS4: L2 + R2, Xbox: RT + LT). I MK X så kunde du aktivera denna förmåga flertal gånger under en match, medan nu kan du endast använda ”fatal blows”-förmågan en gång under en hel match, så jag känner att det är mer balanserat och bygger upp för att du som spelare ska använda denna mekanik på ett mer taktiskt vis än föregångaren.

”Fatal blows” skapar även en mer spänd känsla under en jämn match där allt hänger på när man vågar slänga iväg sin ”fatal blow”. En annan liten ändring jag uppskattar är att de dragit ner på mängden av ”environmental”-attacker och möjligheter, då jag tyckte det fanns lite väl mycket av dessa i det förra spelet.

När dina fingrar väl behöver en liten paus från alla kombos så kan du bege dig till den sedvanliga kryptan som varit ett populärt inslag sen 2002 (Mortal Kombat: Deadly Alliance). Även denna gången innoverar Netherrealm studios denna sidoaktivitet med ett miniäventyr i tredje person där du löser pussel och öppnar diverse olika kistor i en nostalgisk miljö för den inbitna. Till en vis del har kryptan sakta men säkert blivit sitt eget lilla spel genom åren. Detta är även detta inslag som gjort att jag får motivationen att spendera timme efter timme med denna serie, då det finns ett mål och en form av morot att repetera match efter match. Detta är denna ”morot” jag saknar i många andra spel i samma genre, kryptan är inte helt felfri i detta spelet, men jag kommer till det lite längre ner.

För många som köper denna typ av spel så är onlinedelen otroligt viktig. Men från min erfarenhet under dessa timmar jag spenderat med spelet så har jag haft lite problem med när det kommer till att hitta matcher, framförallt i ”king of the hill”. Det är spelare som tappar connection mitt i en match. Har även lyckats med att tappa uppkopplingen mot deras servrar både i kryptan och tower-lägen, vilket gjort att jag blivit utkastad till huvudmenyn, detta kan driva en till vansinne om man hållit på med en tower på 12 fighter där man helt plötsligt blir bortkopplad och får börja om hela tornet igen. Men detta är en av de få negativa sakerna jag har att säga om spelet. Förhoppningsvis förbättras server stabiliteten inom det närmsta. Kan även nämnas att detta har hänt mig kanske fem gånger på ca 20 timmar och då sitter jag på fiber med 250/100 Mbit.

Men är du inte intresserad av att få råstryck över nätet så finns det annars ”Tower of time” som kan ge dig lika mycket spö och bryta ner dig mentalt. Då Towers of time kan vara sinnesjukt svårt, då man kan få så otroligt svåra modifieringar emot sig som gör fighten nästintill omöjlig. Dessa modifieringar innebär t.ex. att motståndaren får stora fördelar som att du konstant tar skada och blir fryst vart femte sekund, om du inte är en av de personerna i världen som är helt omänskligt duktig på fightingspel så kommer du garanterat att bli frustrerad. Det är här som svårighetsgraden inte heller riktigt reflekterar belöningen för vad man får utav att klara ett av dessa torn.

Poängen med dessa belöningar är att använda dem i kryptan genom att öppna kistor. Du har tre olika valutor i spelet: vanliga coins (pengar), soul fragments och hearts. Dessa används sedan i kryptan på tre olika sorters kistor, till en början så kan man öppna ett hyggligt antal kistor, men när man börjar komma längre in i kryptan så ökar kistornas pris rätt rejält från ett medel på 5000-10000 coins till 20000 eller som den dyraste jag hittat som ligger på 80000 coins. Man snittar ca 450 coins per match så du kan ju räkna ut att det kommer krävas massiva mängder av grinding som ligger bakom för att bara låsa upp de vanliga kistorna, som är lättast att dra in pengar via. De svåraste är hjärtan, då dessa belönas till majoriteten via ”fatalities” och ”brutalities” under matcher, men då du bara får 1-2 hearts per fatality, så kommer det krävas i runda slängar 250 matcher för att låsa upp en av dessa kistor om du lyckats göra en fatality i dessa 250 matcher. Absolut att du kan få hearts via towers, men även där är antalet rätt lågt till hur svårt det kan vara, snittet jag varit med om är väl runt 10-25 hjärtan för ett helt torn. Detta klagomål har Netherrealms redan gått ut med och sagt att de ska fixa till att bli mer belönande och få bort denna massiva grind som ligger till grund för kryptan just nu, som annars är ett väldigt roligt inslag i Mortal Kombat-spelen.

Sedan finns det vad jag kan tycka är ett märkligt inslag som jag kliar mig själv lite i huvudet av. Mortal Kombat 11 erbjuder dig nämligen möjligheten att använda dig av en AI som slåss för dig och du har möjligheten att ändra AI:n med olika reglage i hur aggressiva eller defensiva de ska vara, t.ex. hur mycket de ska satsa på projektiler i sin combat-stil du bygger, eller ifall du vill att de ska vara mer inriktade på grappling. Augmentations är även det en stor del i hur du kan modifiera karaktärerna. Jag har inte riktigt haft möjligheten att utforska detta med augmentations och hur stor påverkan de har på gameplay, då dessa belönas på måfå via towers, kryptan eller att köra AI-battles som ett exempel.

Sedan får man bara hoppas på att man får det till en av de karaktärer man faktiskt spelar som och att du levlat upp denna karaktärs prylar, så att de faktiskt kan infogas till din karaktär. Låser du upp en ny snygg mask till Scorpion så innebär detta även att du nu får snällt levla upp denna nya mask, trots att du redan har en max levlad mask sen innan. Varje karaktär har 3 delar du kan byta ut och varje del har 3 augmentations slots, men för att få dessa slots innebär att du måste levla upp prylen 3 gånger för att få alla platser på just det föremålet. Det är väl här det är snabbast och smidigast att bara slänga igång en AI som slåss åt dig, men detta gör lite att jag kan tycka att det tar bort poängen med att spela överhuvudtaget när spelet spelar åt dig. Så jag är väldigt kluven till det här med AI möjligheten i spelet.

Om man är en av veteranerna av MK X kommer man snabbt lägga märke till att vissa karaktärer känns väldigt annorlunda i deras fighting, om man jämför med hur de kändes i det förra spelet, framför allt märkte jag detta med Cassie Cage & D’vorah som jag använde till en stor majoritet i MK X. Detta kommer självklart vara en väldigt subjektiv åsikt om man gillar denna förändring eller ej, men jag kan tänka mig om man hade en av dessa som main karaktär i det förra fram tills nu, så kommer man behöva göra en liten omställning i sin spelstil och lära om sig en hel del. Absolut att det går att pilla om lite i hur karaktärerna beter sig i deras fightingstil men, om detta är ett plus eller minus är helt upp till var och en. Men jag kan även uppskatta det till en vis del så att inte alla gamla återkommande karaktärer blir så förutsägbara i hur de hanteras, för vad hade annars varit poängen med en ny titel?

I slutändan så är det ett starkt inslag i Mortal Kombat-sagan och en gedigen berättelse med tillräckligt mycket nytt och trots att det kan kännas väldigt mycket som en grind att beta av kryptan så är det ett bra spel som erbjuder mer innehåll än något annat fightingspel ute på marknaden just nu. Men jag har även en stark känsla av att jag är lite besviken på utbudet av kosmetiska prylar till de olika karaktärerna i spelet, jag hade personlighet förhoppningarna att de hade infört en massa utstyrslar från alla tidiga spel i serien. Men man kan väl inte få allt här i livet.  Det som stoppar spelet från att jag ska ge det en åtta i betyg är att online delen i nuvarande form är bristfällig med kass nätkod och sen att kryptan är för inriktad på grinding.

Det Bra

  • Storyn
  • Customization
  • De få nostalgiska dräkterna
  • Lärodelen

Det Dåliga

  • Känslan av grind
  • AI-battles
  • Vissa typer av modifieringar i tower of time
  • Servrarna
7

Written by: Toni Thörnqvist