MX vs. ATV Reflex

Av i i Recensioner, 2 Mer

MX vs. ATV Reflex

Off-roadracing är en genre som på sistone fått ett uppsving med spel såsom Pure och Motorstorm, spel som blivit riktigt populära tack vare sin attityd, adrenalinpump och snygga miljöer.

MX vs. ATV Reflex angriper dock genren på ett annat sätt. Spelet är mer simulatorbetonat även om utvecklarna försökt bibehålla den coola attityden och hisnande fartkänslan. Det som slår en när man sätter sig bakom styret på en av MX vs. ATVs motorcyklar eller fyrhjulingar är hur slafsigt spelet känns. Kontrollen är överdrivet avancerad där vänster styrspak kontrollerar fordonet i vanlig ordning medan höger spak kontrollerar förarens viktfördelning. I MX vs. ATV Reflex är detta ett system man verkligen måste bemästra för att inte falla av motorcykeln efter vartenda hopp eller snäv kurva, något som gör att inlärningskurvan exploderar i höjden.

När man väl fått in snitsen inser man ändå att MX vs. ATV, något förenklat men utan att överdriva, är dubbelt så svårt som andra racingspel. Tyvärr är detta ingen spännande utmaning utan snarare en faktor som får en att ilsket slå handkontrollen mot tinningen efter en stunds spelande. Krascher är ett konstant faktum om man inte är ett geni när det kommer till timing och en överaggressiv AI som älskar att preja en, även om det innebär att de själva ramlar omkull, gör inte saken bättre.

Om man istället väljer att köra en offroadbil eller en buggy slipper man givetvis problemet med att falla av fordonet men här är istället spelkontrollen klumpig och oförfinad. Dessutom är dessa fordon mycket lika varandra och går inte att modifiera som är fallet med motorcyklarna och fyrhjulingarna.

Spelet innehåller många olika spellägen som täcker de flesta aspekter av offroadracing. Det finns arenalopp som kryllar av ramper och hopp, böljande vildmarksbanor och öppna miljöer där man får åka fritt. Totalt blir det ungefär 40 banor som givetvis skapar en god variation men man hade ändå önskat att utvecklarna varit lite mer lekfulla i designen och gjort de olika platserna man besöker mer färgstarka.

En intressant innovation som utvecklarna introducerar är att terrängen förändras när du åker över den. Du plöjer upp spår i marken och sjok av lera lossnar från marken när du glider över en kant. Detta påverkar sedan spelarna bakom dig eftersom marken blir mer ojämn. Även om det inte är så revolutionerande som man kanske hade kunnat hoppas så är det definitivt en spännande bonus.

Överlag känns ATV vs. MX Reflex som ett något föråldrat spel. Utvecklarna har inte varit djärva nog för att få spelet att stå ut från mängden. Man har heller inte sneglat tillräckligt på genrens verkliga vinnare utan gjort sin egen grej vilket resulterat i en ganska tråkig och klumpig upplevelse. Även om det finns en hel del tillfredställande ögonblick, såsom när man lyckats med ett riktigt svårt hopp eller klarat sig från att krascha med en hårsmåns marginal, så är det allt för oförlåtande och oinspirerande för att hålla i längden.

Det Bra

  • Utmanande

Det Dåliga

  • Frustrerande
  • Gammalmodig grafik
  • Opolerat
5

Skriven av: Ola Lundin

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi