Need for Speed: Carbon

Need for Speed: Carbon

150 km per timme. Regndropparna smattrar mot asfalten och däcken skriker när min rödlackerade Camaro sliter sig runt ett av hörn. Ökar hastigheten, bara ett varv kvar. Plötsligt hoppar hjärtat över ett slag när två polisbilar ryter fram på min vänstra sida med tjutande sirener. Jag kramar om kontrollen, lutar mig framåt och trycker in boostknappen. The chase is on!

You have to push the right buttons while controlling the stick

Carbon är den senaste iterationen till den välkända EA MULTI-plattform franchisen. Need for Speed serien har på senare år gått från den vanliga racingscenen och över till underground racing, där deltagarna racear mot varandra på traffikerade gator eller flyr från polisen. Detta har varit mycket populärt, då det alltid är kul att kunna leva ut sina fantasier i spelens värld. Särskilt när det närmaste många kommer underground racing i verkligheten är att sladda runt på IKEAs parkeringsplats nattetid. Kontrollmässigt är spelet tillräckligt enkelt att plocka upp snabbt vilket alltid är ett plus. Det enda som kan vara lite svårt för nybörjare att få kläm på är hur styrspaken och bromsen ska hanteras. Man kan till skillnad från en del andra racers faktiskt använda bromsen, och kan inte toktilta styrspaken när man vill svänga. ”To ride a car is elike amaking alove to a beautiful awoman”.

Välkommen hem din jävel

Spelets enspelarläge är dess största del. Du börjar här som svikaren som återvänder till en förändrad stad. Palmont är nu uppdelat mellan fyra större gäng som alla hävdar stadens olika delar som sina. Du tas snabbt under en gammal väns vinge och får med hjälp av en motvillig, kvinnlig medhjälpare välja en av tre heta bilar. Själv drogs jag mot ”The Tuner” som erbjöd hög acceleration och styrning i utbyte mot toppfart. Alltid ett bra val när man ska lära sig ett spels kontroller. Inom kort finner du dig i mitten av ett territoriekrig, där konflikter löses genom gatlopp och bergsracing. Spelets handling är i sanning tunn och det gör en tacksam att det inte är alltför mycket sådan. Efter att ha vunnit alla race i ett område så kommer ledaren från gänget som kontrollerat området att utmana dig på ett allt-eller-inget race. Under alla race du kör i singleplayer kommer du att kunna ta med dig en medhjälpare. Olika medhjälpare har olika färdigheter, några av de mer användbara är scout och brawler. Scout är bättre i början då du inte känner banorna väl. Scouten kommer att köra före dig och visa var hemliga vägar, så att du kan klippa igenom terräng och tidsrekord. Brawlern, som i regel är den mest användbara medhjälparen, kan du bussa på en motståndare och likt en arg liten tant kommer han sen irritera och köra i vägen för din motståndare.
Med de pengar du tjänar ihop från race och utmaningar kan du sen köpa till nya delar till din bil såväl som måla om den. Den här delen av spelet är riktigt härlig, och något jag kan finna mig sitta med en god stund. Den perfekta bilen tar en stund att göra men när man sen kör runt med den är det värt det.

Modemania

Spelet erbjuder en uppsjö av både gamla och nya modes. Du kan racea flera bilar på samma gång och se vem som kommer i mål först, men även annorlunda modes som drifting eller speedtrap. I speedtrap tävlar du mot motståndarna i att hålla högst hastighet när ni passerar trafikkameror.
Självklart vill man kunna spela mot andra än datorer, och även om spelet erbjuder sätt att göra detta så är de på ett eller annat sätt begränsade. Offline multiplayer är begränsat till de challenges som finns. Onlinedelen kan jag inte uttala mig om då EAs server var otillgänglig de dagar jag testade spelet. Det spelet däremot erbjuder är att låsa upp nya bilmodeller efter att spelaren förtjänat ett antal skillbadges. Varje skillbadge ges efter en särskilt imponerande prestation och de ger sannerligen ett förhöjt återspelsvärde till spelet.

Need for Speed: Carbon är ett snyggt racingspel, som med sina vackra och välintegrerade cutscenes får mig att känna en viss dragning till racing och bilmoddning som inte fanns där innan. I slutändan är det dock inte mer än ett racingspel. De som tyckte om tidigare Need for Speed kommer inte bli besvikna då spelet är mycket likt sina föregångare med ett par nya finesser. The EA recipe for success.

• Skillbadges
  • Bil-editing

• Vacklande online