New Super Mario Bros. U

New Super Mario Bros. U

En ny konsol från Nintendo har sett dagens ljus. Vad kan tyckas vara mer naturligt än att Mario får dra en stor del av lasset för att marknadsföra konsolen?

Ett nytt Super Mario-spel är en höjdpunkt för många Nintendofan runt om i världen. Samtidigt har det på senare tid nästan gått inflation i antalet spel. Det var exempelvis bara några få månader sedan New Super Mario Bros. 2 släpptes till Nintendo 3ds. Dessutom har utvecklingen mellan spelen inte varit speciellt stor.

Det senare gäller även New Super Mario Bros. U. Exempelvis finns det bara en ny dräkt i spelet. Det är ett ekollon som gör att man förvandlas till en flygande ekorre. Med dess hjälp kan man glidflyga kortare sträckor vilket är användbart på vissa ställen. Denna dräkt är dock ingen stor nyhet. Yoshi finns i tre babyvarianter i olika färger med olika egenskaper. De kan blåsa bubblor, lysa upp samt svälla upp som en ballong och sväva.

Som vanligt har Bowser kidnappat prinsessan Peach. Han har dock inte nöjt sig med det utan har dessutom kastat ut Mario, Luigi och Toad ur slottet till utkanten av Svampriket. Det är upptakten på ett äventyr där man färdas genom mycket fantasifulla och detaljerade banor i olika miljöer med teman kring bland annat sand, vatten och is.

Precis som i tidigare spel så har Nintendo lagt ner mycket möda för att skapa perfektionistiska banor. Inget har lämnats åt slumpen när det gäller bandesignen. Det är verkligen Super Mario in i minsta detalj. De tvådimensionella plattformsbanorna är fantastiska. Samtidigt kan jag inte släppa tanken ”har vi inte sett det här förut?” ur min skalle. Istället för att ha skapat något helt nytt har man tagit ett segerrecept och förädlad detta in i minsta detalj. Det börjar med ganska enkla banor för att sedan utvecklas till svårare banor där det gäller att hålla tungan rätt i munnen.

Det finns bara en svårighetsgrad i New Super Mario Bros. U. Trots det tycker jag att spelet passar alla från nybörjare till erfarna gamers. Skulle en bana bli för svår för till exempel lite yngre spelare så dyker en grön låda upp när man misslyckats med en bana några gånger. I den finns Luigi. Han visar automatiskt hur hela banan ska klaras av. Man missar alla specialsaker men å andra sidan slipper man köra fast.

Förutom huvudspelläget finns även ett antal utmaningar som är välgjorda och underhållande. Man ska bland annat ta sig igenom banor så fort som möjligt, samla mynt eller hoppa på så många fiender som möjligt utan att nudda marken. I det nya spelläget Boost Rush rör sig kameran automatiskt. Genom att samla mynt snabbar du på kamerans rörelse och du ska ta dig i mål så fort som möjligt. Det är ett mycket utmanande spelläge som dock har lite för få banor.

Det är inte speciellt vanligt att en spelare lägger ner kraft och tid åt att hitta alla saker som ett spel har att erbjuda, än mindre att spela om ett spel. Därför är fokuset på det som många kallar omspelningsvärde ofta överdrivet. När det gäller Super Mario-spel så är det min erfarenhet att många fans gärna vill hitta allt. Man vill alltså ha ett spel som utmanar och inbjuder till att spela om banorna. Därför kan jag med glädje berätta att det finns mängder av specialmynt och hemliga gångar och rum att upptäcka. Du kommer att behöva nöta vissa banor om och om igen ett flertal gånger innan du hittar allt. Omspelningsvärdet är alltså mycket högt.

Man kan samarbeta upp till fyra personer samtidigt på en och samma skärm. Det ger ett smått kaotiskt spelande där man lätt hoppar på varandra eller på något sätt stjälper varandra. Kaoset innebär dock ingen nackdel utan samarbetsmöjligheterna är riktigt kul. Det är inte lätt med fyra spelare samtidigt men det gör inget utan att spela så många inbjuder till mängder av stimmande och gapskrattande framför teven. En femte person kan även vara med. Denna person styr ingen egen karaktär utan med hjälp av pekskärmen ritar han eller hon plattformar för att hjälpa sina kompisar samt petar till fiender. Det är dock trist att inte kunna styra någon figur. Spelaren med plattan kan även roa sig med att förstöra spelandet för sina kompisar om han är sadistiskt lagd. Det finns tyvärr inga möjligheter att samarbeta online vilket är synd. Det vore något för Nintendo att lägga till i nästa spel i serien?

Bandesignen är som sagt fantastisk, kontrollen är som vanligt oerhört tajt och perfekt. Nu har utvecklarteamet dessutom fått tillgång till en konsol som klarar HD-grafik och surroundljud. Därför har man kunnat skapa en än mer fantastisk miljö än tidigare. Det är en fröjd att se Mario hoppa fram i en snygg värld med hög detaljrikedom och följsamma animationer. Ljudmässigt är utvecklingen kanske inte lika uppseendeväckande då man valt att använda samma typ av melodislingor och liknande ljudeffekter som i tidigare spel.

Den som spelar ensam använder den nya spelplattan. Det fungerar alldeles utmärkt. Plattan ser klumpig ut men den är ganska lätt och ligger bra i handen. Min fästmö älskar att titta på plattans skärm medan hon spelar medan jag hellre tittar på teven då bilden är bättre. Men, visst bilden är riktigt bra även på plattan och fördelen med den är trots allt att man kan spela även när teven är avstängd.

Spelar man huvudläget med fler än en person använder varje spelare en av Wii:ns handkontroller (Wiimote). Det är bara extraspelaren som kan använda styrplattan. Detta är jag inte så förtjust i då det inte är någon speciellt bekväm lösning att sitta och spela med Wiimoten på tvären. Jag skulle mycket hellre vilja använda den nya, mer konventionella handkontrollen som finns att köpa. Av någon konstig anledning finns det inget stöd för den.

Varför vill inte Nintendo ta fler nya grepp när de släpper ett nytt Super Mario-spel? Är de rädda för att tappa spelare om spelserien utvecklas för mycket? Trots att nyheterna är få så är New Super Mario Bros. U ett utmärkt spel. Det är helt enkelt mer av en gammal beprövad formel. Om du har spelat något tidigare spel i serien och är sugen på mer eller om du är nybörjare så är det bara att rusa iväg till affären och köpa spelet. Det är ett måste för alla med en Wii U.

• Fantastisk bandesign
  • Samarbete med upp till fyra (fem) spelare
  • Mängder av saker att upptäcka