Nintendo Switch

Nintendo Switch

Nu är det dags för en ny konsol från Nintendo. Återigen går de sin egen väg med en konsol som inte liknar något annat på marknaden.

Nintendo är verkligen duktiga på nytänkande. Nu är det tredje konsolen på rad som utmärker sig på ett udda sätt. Wii blev en dundersuccé, fast inte bland gamers. Wii U blev en flopp och fasas nu ut efter knappt fem år på marknaden. Blir då Switch den succé som Nintendo såväl behöver? Konsolen och spelet The Legend of Zelda: Breath of the Wild har sålt rekordartat bra under releasens första dagar. Så det ser ljust ut för Nintendo för tillfället.

Jag säger det direkt. Jag skriver denna artikel efter att ha spelat enbart två spel – The Legend of Zelda: Breath of the Wild samt 1-2-Switch. Därför kan jag inte dra några slutgiltiga slutsatser om konsolen och därmed inte sätta ett slutbetyg. Jag tycker dock att dessa två spel ger mig tillräckligt på fötterna för att skriva denna artikel.

Spellägen

Switch är en helt ny typ av konsol. Något liknande har vi aldrig skådat. Det är en stationär och bärbar konsol i ett. Konsolen består av den bärbara konsolen och en dockningsstation till teven. Låt oss säga att du sitter mysigt hemma i soffan och spelar The Legend of Zelda: Breath of the Wild men måste åka på en långtråkig tågresa under några timmar. Vad gör du? Jo, om du är en Zelda-fantast (vilket du borde vara med tanke på hur bra spelet är) så lyfter du ur den bärbara delen ur dockan i vardagsrummet. Du behöver inte ens stänga av konsolen utan den går automatiskt över i ett bärbart läge. Du sätter på de små handkontrollerna som kallas Joy-Con på gavlarna. Sedan tar du med dig konsolen och fortsätter spela på tåget.

Förutom att spela som bärbar (Handheld Mode) eller stationär (TV Mode) konsol har du ett tredje alternativ. Du kan använda den lilla, bärbara skärmen som en extern skärm vilket kallas Tabletop Mode. Det finns ett stöd på baksidan av konsolen som man fäller ut och konsolen placeras på en plan yta. Stödet är dock väldigt klent så jag vet inte hur hållbar det är. Dessutom är allt lite vingligt så var försiktig. Därför kan det vara bra att investera i en speciell ställning att placera konsolen i. De båda Joy-Con ska i Tabletop Mode inte sitta på konsolen utan kan användas som handkontroller. I det här spelläget kan du spela tillsammans med kompisar i spel som stödjer det.

Joy-Con

Förutom den bärbara vs stationära aspekten av Nintendo Switch finns ytterligare en stor nyhet i konsolen. Det är två små handkontroller – Joy-Con. De är finurligt skapade så att de kan användas på olika sätt. Det mest uppenbara är att använda dem som två små handkontroller. Varje Joy-Con har bland annat en styrspak, fyra vanliga knappar och två axelknappar. Dessutom finns två knappar på långsidan (SL och SR). De är små och fjuttiga på själva Joy-Con. Nintendo har därför skapat ett tillägg, kallad Joy-Con Strap, som man skjuter på Joy-Con. Då får man bättre knappar och Joy-Con ligger skönt i handen även om de är aningen små. Joy-Con Strap har en rem som du kommer att behöva i rörelseaktiva spel. Tro mig, eftersom Joy-Con är ganska små så är det lätt hänt att man kastar iväg dem i hettan. Jag har tappat en Joy-Con. Som tur var hade jag remmen fastspänd runt handleden annars hade den åkt rakt på min fru.  Det finns dessutom ytterligare fyra knappar vars funktion jag inte går in på.s

Joy-Con har tre typer av sensorer. Gyrometern och accelerometern känner av olika rörelser och hur Joy-Con lutas. De används flitigt i spelet 1-2-Switch. Den tredje sensorn är en IR-rörelsesensor som kan mäta avståndet till och formen av föremål. Förutom sensorerna är Joy-Con försedda med en vibrationsfunktion. Nu är det inte bara en enkel vibrator utan den är faktiskt ganska nyanserad och den används i 1-2-Switch bland annat till att känna när kolvarna i ett kassaskåp slår i. Man kan känna små detaljer. Den högra Joy-Con har även NFC för Amiibo. Efter att ha testat Joy-Con i främst 1-2-Switch tycker jag att Joy-Con fungerar bättre än förväntat, men de är inte perfekta. Ibland blir resultatet inte alls det man förväntat sig.

Det andra sätter att använda Joy-Con på har jag redan nämnt. Man sätter fast dem på kortsidorna på den bärbara delen av konsolen. Det ger kontroller på båda sidor som fungerar riktigt bra. Joy-Con har bekvämt rundade hörn som gör att konsolen vilar bra i händerna. Knapparna är också bra om man bortser från + och -. De är små och inte speciellt användarvänliga.

Joy-Con kan även förvandlas till en ”vanlig” handkontroll. Man fäster båda Joy-Con i den medföljande adaptern som kallas Joy-Con Comfort Grip. Det fungerar, men i ärlighetens namn är komforten långt ifrån den vi är vana vid från konkurrenterna PS4 och Xbox One. Formen passar inte speciellt bra i handen och materialet på Joy-Con Comfort Grip är ganska halt. Jag rekommenderar varmt att ni köper Pro Controller. Den är visserligen alldeles för dyr jämfört med konkurrenternas handkontroller, men den är behaglig att använda.

Prestanda, skärm och lite till

Batteritiden i den bärbara konsolen är mycket diskutabel. Nintendo har försett Switch med ett alldeles för litet batteri. Spelar man Switch är batteritiden enbart runt 3,5 timmar enligt Nintendo själva men jag kunde bara spela ungefär tre timmar. Under mindre intensiva spel ska batteriet i allra bästa fall komma upp i sex timmars speltid. Jag är dock tveksam till att man någonsin kan spela så pass länge. Batteritiden i Joy-Con är däremot betydligt bättre (upp till 20 timmar anges). Likaså har pro-kontrollen bra batteritid.

Den som hoppats på ett fart- och grafikmonster blir besviken. Det är inte den största styrkan hos Nintendo Switch. Nej, det är inte på så sätt Nintendo tänker konkurrera. Switch är i grund och botten en liten surfplatteliknande konsol som kan dockas och därmed kan teven användas som skärm. Det ger begränsade möjligheter gällande prestanda. Under huven sitter en processor/grafikprocessor från Nvidia. Det är en specialvariant av den Nvidia Tegra som Nvidia bland annat använder i sin gamingsurfplatta. Även om kraften inte kan jämföras med den hos Xbox One och PS4 så ska vi inte avfärda Switch. Nej, jag tycker att Zelda ser riktigt fint ut. Konsolens begränsningar syns dock när man för kameran i sidled i Zelda då den hackar rejält. Det skedde även ibland under intensiva strider. Då kan grafiken lagga något. För övrigt flöt grafiken på bra och den var snygg. 1-2-Switch är inget spel som suger musten ur konsolen så det spelet kan jag inte använda för att avgöra prestandan.

Skärmen är på 6,2 tum vilket är större än de flesta mobiler och 3DS XL, men mindre än traditionella surfplattor. Den känns lagom stor när man spelar i handhållet läge medan den i bordsläget blir alltför liten, speciellt om man vill spela multiplayer lokalt. Upplösningen är bara 720p, alltså inte full HD. Det är magert, speciellt med tanke på att standarden hos mobiler numera är full HD och ibland finns även 4K. Skärmen är annars bra och har dessutom pekfunktioner. Färgåtergivningen är bra och spelet ser i princip lika bra ut handhållet som stationärt.

Nu har jag inte spelat något spel där touchskärmen utnyttjas till fulla. Vad jag har noterat så fungerar touchfunktionen alldeles utmärkt, ungefär som på en mobil eller pekplatta. Touchfunktionen är därmed betydligt bättre än på Wii U och Nintendo 3DS. Den kan dessutom registrera flera beröringspunkter samtidigt (multitouch).

Spelutbud och multiplayer

En konsol är aldrig bättre än sina spel. Spelutbudet är hittills inte imponerande, men konsolen stoltserar med det kanske bästa spel jag testat under mina 20 år som spelskribent – The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Eftersom Zelda och konsolen sålt rekordartat under de första dagarna finns förutsättningar för att konsolen fortsätter sälja bra. Det innebär troligtvis att fler spel utvecklas. Det ska finnas ett hundratal spel under utveckling om vi ska tro Nintendo. Kommande högintressanta titlar inkluderar Mario Kart 8 Deluxe (remake), Splatoon 2, Rayman Legends Definitive Edition (remake), Arms och inte minst Super Mario Odyssey.

Spelen levereras på små kassetter eller digitalt. Eftersom internminnet är fjuttiga 32 GB lär det ta slut fort om man köper spelen digitalt. Dessutom kräver spel nu för tiden en hel del utrymme för uppdateringar. Du kan ansluta ett mikro-SD kort. Det är dock dyrt om man vill ha mycket lagringsutrymme. Jag hoppas att det går att ansluta en extern hårddisk, men jag inte lyckats hitta tillförlitlig information om det.

För gamers är onlinespelandet viktigt. Det har inte fungerat speciellt bra på Wii U, men det ser ut att bli en ordentlig onlinesatsning med Switch. Nintendos motsvarighet till Xbox Live och Playstation Plus heter Nintendo Switch Online Service som för tillfället är gratis. Till hösten blir tjänsten, precis som hos konkurrenterna, avgiftsbelagd.

Sammanfattning

Jag är faktiskt imponerad av Nintendo Switch. Den är visserligen långt ifrån lika kraftfull som sina konkurrenter, men mångsidigheten står ut. Att ta med sig ett spel bara genom att lyfta ur en bärbar enhet ur dockan är fantastiskt och Joy-Con bäddar bland annat för spännande familjespel. Det finns en del skavanker, men konsolen har potential att sälja bra under förutsättning att spelutbudet blir bra.

Specifikationer Nintendo Switch console

Screen
Capacitive touch screen / 6.2 inch LCD / 1280×720 resolution