Project Cars

Av i i Recensioner, 8 Mer

Project Cars: Game of the Year Edition (VR)

Viktor har satt sig bakom ratten, krängt på sig VR-glasögonen och gett sig ut på världens racingbanor. Han vet hur Project Cars fungerar som VR-spel.

För virtual reality som plattform så är cockpit-spel väldigt passande. Redan när man från början talade om virtual reality så togs racingspel upp som ett exempel på spel som borde fungera för plattformen. Project Cars har tagit täten i racinggenren för virtual reality och levererar en något daterad, men fullfjädrad upplevelse för racingfantaster.

Project Cars för Vive är precis samma spel som släpptes i början på 2015, i varje fall innehållsmässigt. Den stora skillnaden är förstås att när menyerna faller bort och själva racingen börjar så sitter spelaren i bilens förarsäte. Det är svårt att beskriva skillnaden det är mellan att se något på en skärm och att se något med egna ögon. Inlevelsen är mycket stark i spelet, men det är också yrseln och illamåendet som kommer från skarpa svängar, plötsliga kollisioner och andra olyckor på banan.

Spelet i sig är mycket innehållsrikt för den som verkligen tycker om kart och formel 1-racing. Det finns en stor mängd bilar och banor som till stor del är modellerade efter verkliga racingbanor. Även om banorna är väl lagda och erbjuder utmaning till den som kör dem så finner jag att ingen av platserna i spelet fångar mig på det sätt som andra racingspel kan göra. Detta kanske talar till spelets realism, men det är också i slutändan något som får spelet att kännas en liten bit tråkigare för mig. Det är också viktigt att understryka att Project Cars inte är lättsinnigt på samma sätt som till exempel Burnout eller Mario Kart. Det är ett spel som tar sig självt och sin sport på stort allvar. Tyvärr skapar detta en stundtals oförlåtande och ensidig spelupplevelse i min mening. Mycket att spelets gameplay känns som samma upplevelse om och om igen med olika bilar och banor.

Även om Project Cars är ett mycket fullfjädrat spel vad gäller racing så är det uppenbart att VR-läget är påbyggt i efterhand för att kunna möta en ny marknad. Även om racingdelen såklart är det viktigaste så är det också det enda i spelet som är VR-anpassat. Menyer, campaign-läget och allt bortom själva racingen är som på en klassisk skärm. Det finns heller ingen anpassning för Vive, vilket är en besvikelse. Jag hade gärna sett en room-scale-modellvisare för bilarna eller möjligheten att sitta på läktaren och se en repris av ett eget lopp. Jag tror att det är viktigt att det innehåll som premieras för Oculus Rift och Vive är sånt innehåll som erbjuder något unikt för plattformen men också är byggt från grunden för VR. Upplevelser som Waltz of the Wizard, Holopoint och Hover Junkers är alla bra exempel på detta. Project Cars är häftigt, men jag tror inte att det är det definitiva svaret på vad vi kan åstadkomma med racing i virtual reality.

Redaktionens anmärkning: Som ni säkert förstår baseras betyget på Project Cars: Game of the Year Edition enbart på virtual reality-delen av spelen. Det ursprungliga Project Cars har tidigare testats till PS4 – läs recensionen här.

Det Bra

  • Bra VR-inlevelse
  • Många banor
  • Realistiskt

Det Dåliga

  • Oförlåtande
  • VR i efterhand
  • Ensidigt
5

Skriven av: Viktor Larsson