Sonic Unleashed

Sonic Unleashed

Sonic the Hedgehog är tillbaka. Serien tar ett steg tillbaka, vilket visade sig vara ett stort steg framåt. Sannie reder ut detta.

Segas maskot, Sonic, har alltid varit en spydig, snabb och kaxig blå igelkott som i sina äventyr alltid haft sin snabbhet som sin främsta styrka. Men under den blå igelkottens 3D-era har det inte alltid varit just snabbhet som stått längst upp på listan, istället har det kretsat kring att äventyra och finna uppgraderingar eller att bara utforska olika områden. Detta är en åsikt som många säkerligen delar med mig, men detta ger och andra sidan desto större anledning att vara taggad över det senaste tillskottet i Sonic-universumet, då Sonics senaste tillskott faktiskt (delvis) går tillbaks till rötterna.

En filmsekvens inleder Sonic Unleashed och visar upp en riktigt action-laddad strid mellan Sonic och Eggman/Dr Robotnink. Sonic är som vanligt grymt snabb och Dr Robotnik har givetvis en hel uppsjö av uppfinningar till hands för att stoppa Sonic. Striden pågår ett tag och Sonic ser ut att vinna, men Robotnik har ett ess i rockärmen, ett ess som Sonic inte är med på och som står honom dyrt. Sonic blir omvandlad till en slö och klumpig varelse som är ”vanliga” Sonics raka motsatts. Robotnik lyckas även under sin procedur med Sonic slita isär jordklotet och skapa kaos värden över, det är ännu en gång upp till Sonic att rädda planeten från Dr Robotniks onda planer.

Sonic har nu alltså blivit en slö varelse som är allt som han inte brukar vara, denna varelse existerar dock bara på natten, då månen står som högst. Det dom kallar denna varelse är Warehog, alltså en blandning av en igelkott och en varulv. Den största skillnaden mellan Sonic the Warehog och Sonic the Hedgehog är dock inte bara hastigheten och storleken utan även sättet de tar sig igenom banorna i spelet på. Sonic the Warehog har långa, stora och starka armar som han kan använda till att krossa fiender med och klättra med. Sonic the Hedgehog tar sig dock fram på gammalt hederligt vis, springa tills man kroknar.

Det som har hänt i det senaste Sonic-spelet är att utvecklarna har valt att dela upp Sonics förmågor att utforska respektive springa i två olika delar. Den förstnämnda förmågan använder man i sitt Warehog-stadie och den sistnämnda i det ”normala” stadiet. Detta kan jag tycka är en alldeles utmärkt idé då utvecklarna i alla andra fall har försökt kombinera de två förmågorna i en och samma Sonic. Detta har då förstört både känslan av att vilja springa snabbt som in i helskotta och på köpet även förstört kontrolluppsättningen. Med det nya systemet blir detta alltså inte något problem.

Det som dock gör det hela till ett väldigt intressant spel är att utvecklarna även har valt att lägga upp Sonic-the-Hedgehog-delen så som de äldre Sonicspelen var upplagda, nämligen i ett 3D/2D-perspektiv där allt som räknas är hur bra du kan banan och hur bra reaktionstid du har. Detta är givetvis en av de största anledningarna till att spelet tilltalar så mycket som det gör.

Spelet handlar dock inte bara om att springa så fort man kan, det handlar även om att utforska och äventyra, men även om att tjäna erfarenhet och gå upp i level. Ja, ni läste rätt. Det har införts ett levelsystem i Sonic Unleashed. Detta levelsystem handlar kort sagt bara om att ta kål på så många ondingar som möjligt för att få så mycket erfarenhet som möjligt och för att sedan kunna öka sin kunskap inom olika förmågor, både som den snabba och som den långsamma Sonic. Detta tycker jag faktiskt är ett steg framåt för den blå igelkotten då han numera kan roa på fler sätt och roa en större skala folk än förut.

I övrigt fungerar även kontrollen otroligt bra för att vara ett Sonic i 3D. De extrema felen som fanns i föregående spel är minimerade och nästan tillintetgjorda. Men även om de äldre problemen numera är borta så finns det fortfarande mer att förbättra, responsen kan bli bättre och kameran är fortfarande lite problematisk i vissa fall. Det bör även nämnas att både grafik och musik håller en bra standard och tilltalar på många vis.

I det stora hela är Sonic Unleashed ett stort kliv framåt för Sonic-serien, allt har blivit bättre och många ändringar har skett. Det som dock är det absolut bästa med spelet är det steg utvecklarna tog bakåt, tillbaks mot 2D-eran.

• 2D-perspektiv
  • Levelsystemet

• Kontrollen kan fortfarande bli bättre