Det går att skapa bra strategispel till konsol har bevisats med Halo Wars. Ola har svaret på om Stormrise når upp till samma höjder.
Utvecklarna bakom de makalösa Total War-spelen har nu gett sig på att släppa ett realtidsstrategispel till konsol. Efter att Halo Wars visat att det faktiskt är möjligt att skapa ett helgjutet strategispel som styrs med handkontroll istället för tangentbord och mus blir man verkligen nyfiken då Creative Assembly släpper ett spel i samma genre.
I Stormrise spelar man kapten i fraktionen Echelon som är en sammansvuren grupp människor som försöker överleva efter det att ens hemvärld har utsatts för en stor katastrof. Till sin hjälp har man stora robotar, styrda av hårdföra befälhavare, tanks, bepansrade fordon och modiga fotsoldater. Motståndet hittar man i de gåtfulla Sai som består av diverse monstruösa varelser anförda av en muterad kvinna med tentakler på huvudet. Istället för att sätta sin tilltro till stora kanoner och kulsprutesalvor använder sig Sai av magi och närstrid för att besegra sina motståndare.
Vyn i Stormrise är ganska oortodox för ett strategispel. Istället för det vanliga fågelperspektivet är vyn fixerad snett bakom den enhet man har valt. Man måste med andra ord alltid ha en enhet vald och det finns inget sätt som man kan sväva omkring ovanför slagfältet för att få en god överblick. Detta är ett intressant designval eftersom upplevelsen blir mer intensiv men samtidigt kan jag inte låta bli att irritera mig över att jag inte får veta vad som pågår på andra sidan kartan utan att först markera en enhet som befinner sig där.
Det största hindret en utvecklare måste komma runt är hur man gör kontrollen smidig i ett spel där man ska kontrollera en stor mängd enheter och koordinera dem på slagfältet. Detta har man löst genom att enheterna markeras genom ”whip selection”. Med höger spak får man fram en linje som går från mitten av skärmen. Med hjälp av denna markerar man en av de enhetsikoner som samtidigt dyker upp på skärmen. Teoretiskt är det ett smart system men när man kommer längre in i spelet och förväntas hantera ett stort antal enheter blir whip-selection en riktig plåga. Det är svårt att veta vilken enhet som är vilken bland alla ikoner och det är lätt att råka peka på fel enhet i stridens hetta. När man väl valt rätt enhet slutar dock problemen inte att hopa sig. Trupperna har ofta svårt att förstå vart de ska gå och fastnar inte sällan i terrängen och står och rycker frenetiskt. När striden bryter ut och man beordrar en skytteenhet att anfalla så går de utan undantag fram till motståndaren så nära de bara kan innan de börjar skjuta.
Det känns som att utvecklarna har släppt spelet alldeles för tidigt och att det skulle ha behövt åtskilliga månader för att fila bort alla ojämnheter och skavanker. Till exempel är grafiken helt klart godkänd över lag men många animationer är helt enkelt trasiga vilket gör att det ibland är svårt att avgöra när en trupp blir skadad eller inte.
Även om premissen för Stormrise är riktigt bra med en spännande, postapokalyptisk värld, unik spelkontroll och hård action sedd över axeln på dina soldater så är slutprodukten ändå en besvikelse. Man har tagit kakan ur ugnen långt innan den är färdiggräddad och som spelare simmar man runt i en smet av dåliga kontroller, irriterande buggar och röstskådespelare som verkar ha fått sitt diplom via en brevkurs.
Det Bra
- Häftig spelvärld
Det Dåliga
- Omöjlig spelkontroll
- Röstskådespelare från helvetet
- En uppsjö av grafikbuggar