Street Fighter IV

Av i i Recensioner, 2 Mer

Street Fighter IV

Street Fighter serien tar äntligen steget in i nästa generations konsoler. Med ett otroligt välslipat spel vill Capcom påminna oss om att det var faktiskt dem som startade denna genre på riktigt. Bring it on!

Året var 1992 när Street Fighter II släpptes till Nintendos flaggskepp Super Nintendo. SFII förändrade allas syn på fighter genren och lade ribban så högt att Capcom som utvecklat spelet länge kom att stå själva på toppen inom just den genren. Under åren som gått har otaliga uppdateringar på spelet släppts som alla bidragit med någon nytt dock inte alla gånger bra.

Nu 17 år senare släpps Street Fighter IV och det är med glädje jag kan berätta att Capcom gjort ett utmärkt jobb bevara känslan från de tidigare spelen. Det har varit en allmän oro att spelet skulle kännas daterat när Capcom beslutade sig att spelet skulle vara i 2D istället för 3D som de flesta av dagens fighting spel. Nu i efterhand är jag tacksam att de stod fast vid sitt beslut.

Street Fighter serien har alltid varit en traditionell fighter där man väljer en karaktär för att slåss en mot en. I Street Fighter IV är upplägget inte annorlunda men Capcom har lyckats rensa bort en massa onödiga funktioner som följt med serien i alla dess uppdateringar. Man har istället implementerat uppdateringar som gör spelet mer modernt och fighterna betydligt mer strategiska, om man vill. För en som tidigare spelat ett Street Fighter-spel kommer SFIV kännas väldigt bekant, som en gammal vän som varit bortrest ett längre tag, men det är även ett alldeles utmärkt spel att börja med för nya i spelserien. Ta bara som exempel hur många olika svårighetsgrader spelet har. Här har man att välja mellan easiest, very easy, easy, medium, medium hard, hard och hardest. Något för alla med andra ord.

Det som imponerade mest på mig i SFIV i början är att spelet på ytan kan verka väldigt enkelt men gräver man lite djupare inser man snabbt hur mycket arbete Capcom lagt ner för att göra spelupplevelsen mer komplex för de som vill lära sig.

En av dessa upplevelser är Fokus attacker. Dessa gör det möjligt för spelaren att ladda upp en attack som slår ner motståndaren i backen om den träffar rätt. Fokus attacker är absolut inte nödvändiga för att man skall klara spelet utan man kan gott och väl välja spela spelet med karaktärernas klassiska attacker som eldbollar, drakslag och snurrsparkar. Vill man dock lära sig, som de flesta vill, öppnar Fokus attacker upp dörren för en helt ny spelstil. Förutom att ge dig ett offensivt övertag kan Fokus systemet även användas defensivt för att absorbera en stark attack från en motståndare. Man tappar lite hälsa av detta men den hälsan återfås om man lyckas hålla sig från att bli slagen en stund. Att Fokus systemet kan användas både offensivt och defensivt gör att spelaren får en hel del strategi att ha i bakhuvudet under matcherna.

Det finns även fler nya system som implementerats i form av två mätare, super mätaren och ultra mätaren. Super mätaren fylls upp successivt när man lyckats träffa motståndaren medan ultra mätaren fylls när man själv blir träffad. När man fyllt super mätaren kan man göra super kombos som är avancerade attacker som kan kedjas ihop med vanliga attacker. De attacker man får tillgång till med fylld ultra mätare är lite svårare att utföra men belöningen är desto större. De attackerna är mer cinematiska och gör oftast så stor skada att de lätt kan vända en förlorad match till ens favör. Baksidan med Ultra kombos är som jag nämnde tidigare att mätaren bara fylls upp när man blir träffad. Detta leder än en gång till att man måste ta sig en funderare hur man vill spela sin match. Känner man sig helt säker på att man kan låta sig ta ett gäng smällar och förlora liv för att till slut vinna matchen med en Ultra kombo. Eller ska man spela säkert och fylla upp sin super mätare?

Super mätaren har även ett annat användningsområde. De flesta av de vanliga specialattackerna har även EX varianter som gör lite extra skada och genom att göra dessa förbrukar man en del av super mätaren.

Det finns till synes en hel del funktioner som gör SFIV till ett grymt avancerat spel om man vill. Som tur är är alla funktionerna väldigt lätta att lära sig och Capcom har här överträffat många genom att faktiskt ge spelaren verktygen till att lära sig. I spelet finns det ett så kallat Challenge Mode som innehåller olika spellägen. Klassiska lägen som Time Attack och Survival mode är närvarande men det är Trial mode som imponerar mest. Här väljer man en karaktär sen försöker spelet lär dig alla karaktärers specialattacker, super kombos och ultra kombos. Även kombinationer gås igenom. Utmaningarna är designade så att man börjar lugnt och innan man vet ordet av det kan man i princip allt på den karaktär man valt.

Genom alla åren har det dykt upp en hel drös med olika karaktärer i Street Fighter serien. SFIV innehåller troligast den bästa skaran hittills. Många klassiska karaktärer finns kvar som Ryu, Ken, Guile, Dahlsim, Chung-Li och många fler men även en hel del nya introduceras. De flesta känns väldigt stabila men min personliga favorit blev rätt fort Crimson Viper vars specialattacker var väldigt kraftfulla och svåra att parera. När de gäller de äldre karaktärerna så känns och kontrolleras de likadant som tidigare och detta är absolut något positivt.

Jag skrev tidigare att spelet var i 2D som sina föregångare (Ok, det fanns några spel helt i 3D men de är inte värda att nämna) men detta var bara delvis sanning. Själva fightingen utspelar sig i 2D medan karaktärernas modeller är helt i 3D. Detsamma gäller bakgrunderna vilket har gjort det möjligt för Capcom att flytta kameran på ett snyggt sätt vid ultra kombos. En sak som jag såg redan på bilder innan SFIV släpptes var att alla karaktärerna har helt enorma muskler. Något som såg väldigt överdrivet ut men efter ett par matcher slutade jag tänka på detta. Grafiskt flyter spelet på väldigt bra och alla kämparnas specialattacker är en fröjd för ögat.

SFIV innehåller förstås som många andra fighting spel idag ett online läge där man kan pröva sina färdigheter mot spelare på nätet. De matcher jag gått har fungerat bra men det hände då och då att det hackade till vilket kunde upplevas störande. Jag tror inte detta är något som alla kommer störa sig på men de som spelar Street Fighter mer allvarligt kommer vilja hålla sig kvar vid att spela två offline. Den ultimata Street Fighter IV upplevelsen finns inte att finna online men det är helt klart roligare att spela mot en mänskligt styrd motståndare online än en datorstyrd offline.

Det som troligast kommer få spelaren att fortsätta spela är att SFIV är fyllt med absurt mycket material att låsa upp. Spelar man online erhåller man titlar och medaljer och annars finns det alltid nya färger och retfulla gester för karaktärerna, filmer, bilder och annat smått och gott att låsa upp. Det finns något att låsa upp i princip alla spellägen.

Ok, nu har jag gett spelet en hel del ros men det finns också lite ris. Till att börja med kan jag nämna att de animerade mellansekvenserna som dyker upp i början och slutet för varje karaktär i Arcade Mode. Sekvenserna är gjorda i japansk anime stil och till och med jag, en inbiten anime galning, tycker de är dåliga. De är dåligt animerade och bidrar med näst intill ingenting till storyn eller varför karaktärerna gör det de gör.

Det kanske största problemet Street Fighter IV har är att det just är så likt sina föregångare. Tillhör du dem som ledsnat på det koncept de gamla spelen använt sig utav kommer du troligast inte bli frälst denna gången heller. Det finns dock inget bättre Street Fighter spel att låta sig bli omvänd av.

Ett annat problem som egentligen inte är spelets är Xbox 360 handkontrollen som inte alls är designad för ett spel som detta. Kombos och specialattacker är väldigt svåra att utföra på grund av det styr-kors som finns på handkontrollen. Som tur är så finns det en alternativ handkontroll samt en Fightstick som båda släpps för att just användas till SFIV och jag även om jag inte testat dem kan jag omöjligt se att spelet skulle bli sämre av att använda dem. Annars är kontrollen väldigt precis och karaktärerna svarar bra på kommandon man ger dem. Det är dock grymt störande när man istället för att skjuta en eldboll råkar hoppa.

Street Fighter IV är ett väldigt bra spel! Capcom har gjort ett utmärkt jobb med att ta en spelserie med en väldigt inbiten skara fans och gjort ett spel mer öppet för nya spelare. Detta utan att för den del gjort det mindre avancerat. Spelet innehåller mängder av strategi och invecklade kombinationer för de intresserade och det finns mycket att låsa upp för de som gillar det. Spelet gör sina föregångare rättvisa och inför några nya funktioner som än en gång inför nytt liv i en spelserie som funnits i snart tjugo år. Jag kan verkligen rekommendera spelet för de som känner att det är svårt att komma in i fighting genren. Street Fighter IV ger dig verktygen för att bli riktigt bra om du har tålamodet att lära dig.

Det Bra

  • Veteranvänligt.
  • Nybörjarvänligt.
  • Mycket att låsa upp.

Det Dåliga

  • Kanske lite för bekant för vissa.
  • Dåligt animerade mellansekvenser.
9

Skriven av: Håkan Hägglund

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi