Tetris Ultimate

Av i i Recensioner, 9 Mer

Tetris Ultimate

Gillar du Tetris så är kanske Tetris Ultimate samlingen för dig. Gillar du dessutom statistik så lär du bli överförtjust.

Tetris behöver nog ingen närmare beskrivning. Det är ursprungligen ett ryskt spel från 1984, men sedan dess har ett otalt antal versioner sett dagens ljus till alla tänkbara plattformar. Datorer, mobiltelefoner, surfplattor, bärbara konsoler och stationära konsoler har alla drabbats av detta vanebildande spel.

Att det är ett så vanligt spel gör inte det lätt att recensera Tetris Ultimate. Vissa har tröttnat på Tetris och vill bara kräkas när de hör talas om spelet. Andra tycks aldrig få nog utan längtar till varje ny utgåva. Sen finns det de som aldrig brytt sig. Och så finns en liten, liten skara som säger Tetris, vad är det? Vem ska man rikta en sådan här recension till?

Den första frågan man kan ställa sig är: ”Varför betala för Tetris? Spelet finns ju gratis på internet.” Det är en bra fråga, men det här är första gången som de som spelar på PlayStation 4 och Xbox One kan spela Tetris på sina konsoler. Sen är multiplayermöjligheterna bra. Men räcker det?

Låt mig först beskriva spelet. Som vanligt droppar olikformade block ner uppifrån och landar på din spelplan. Det gäller att vrida på blocken och placera dem så att de fyller en hel rad, eller gärna flera, varvid denna försvinner. Så enkelt är det.

Jag fastnar för ordet Ultimate i titeln. Alltså borde det här vara det ultimata Tetris, men så är det inte. De flesta spellägen är ganska tama och tillför absolut inget nytt till Tetris. Klara 15 nivåer (Marathon). Spela så länge du kan (Endless). Få så höga poäng som möjligt på tre minuter (Ultra). Rensa 40 rader så fort som möjligt (Sprint). Dessa spellägen är inget nytt eller märkvärdigt även om man kan spela mot kompisar enskilt eller i lag eller samarbeta med dem.

Då är Battle Ultimate det spelläge som står ut mest. Här finns olika power ups som på olika sätt förstör får motståndaren. Tyvärr finns ingen lärodel i direkt anslutning till spelläget utan man får själv lista ut hur man gör, vilket i och för sig inte är så svårt. Behöver man hjälp måste man leta rätt på den väl gömda skriftliga hjälpdelen som förklarar hur man spelar. Trist och nödigt att man valt att göra så. När man väl förstår de olika power ups så är Battle Ultimate klart roligare än de vanliga spellägena.

Då var det dags att ge Tetris Ultimate ett omdöme. Tja, vad ska man säga. Det är definitivt inget märkvärdigt Tetris-spel. Inget jag vill spela under längre stunder. Spelet är möjligtvis något för dig som inte kan få nog av Tetris. Och för dig som gillar statistik. Statistik? undrar du säkert. Jo, du får hur mycket tråkig statistik som möjligt om ditt spel såväl efter en enskild spelomgång som för allt du spelat. Fy och usch så tråkigt är min kommentar till det.

• Battle Ultimate
  • Kan spela multiplayer på flera sätt

• Har vi inte fått nog av Tetris?