The Dark Pictures Anthology: Man of Medan

Du befinner dig på ett stort fartyg tillsammans med skelett, zombieliknande varelser och andra fiender.

Man of Medan är första delen av fem spel med skräcktema. Alla med olika inriktning på skräcken. I Man of Medan kommer den som spelat Until Dawn att känna igen mycket av spelstilen.

Du har tillsammans med tre kompisar och en kvinnlig skeppare beslutat dig för att utforska en legend om ett sjunket skepp, SS Ourang Medan. Kan ni ta reda på vad som hänt skeppet? Finns det guld ombord? Det tror i alla fall ett gäng pirater. Det är inte någon överraskning att gänget hamnar på SS Ourang Medan där inte bara piraterna utan även andra hemskheter väntar.

Man of Medan är som sagt ett skräckspel i stil med Until Dawn. Spelet bygger mycket på att man ska vara rädd för att bli skrämd. Själva skrämseltaktiken går sedan ut på att det plötsligt händer något oväntat. Skrämseltaktiken blir dock stundtals lidande av att tempot, speciellt i mittenpartiet är ganska lågt. Tempot i början och slutet är det dock inget fel på. Att man rör sig i näst intill snigelfart gör inte saken bättre.

Det går inte att utforska hela skeppet vid första genomspelningen. Skeppets hemlighet berättas med diverse lappar som man hittar på skeppet. Dessutom får man olika handling beroende på vilka val man gjort. Detta gjorde Supermassive Games redan i Until Dawn och metoden har finslipats i Man of Medan. Man får olika handling dels beroende på vad man säger men så kallade quick time events (QTE) har kanske än större betydelse. QTE innebär att man ska trycka på rätt knapp i rätt ögonblick. Att missa en sådan kan få direkt förödande resultat.

Eftersom man inte får fram hela storyn vid en första genomspelning är det upplagt för flera spelomgångar. Genom att spela på olika sätt får man reda på mer om vad som försiggår och vad som hänt på skeppet. Det finns även tavlor på fartygets väggar. Titta på dem och du får en inblick i vad som kan hända dig framöver. Kanske kan dessa tavlor hjälpa dig i dina framtida val.

Det är också upplagt för samarbete mellan flera spelare. Dels online och dels lokalt. Online måste du ha en kompis då det inte finns någon slumpmässig matchning. Spelar man lokalt skickar man en kontroll mellan spelarna. Varje spelare (2-4 st.) spelar då som en eller flera karaktärer. Idén är bra men man får dock förvänta sig att sitta och vänta en del medan andra spelare spelar. Det gör lätt att man kan tröttna. Jag hoppas att Supermassive Games arbetar vidare på idén med kortare spelmoment.

Kontrollen och kameran är mycket bra i Man of Medan. Det går smidigt att navigera karaktärerna och den fasta kameran zoomar in och ut mycket smidigt. Ljudet är superbt med skrämmande ljudeffekter och likaså ruggig musik. Grafiskt sett är spelet snyggt. Grafiken påminner mycket om Until Dawn och är ofta mörk då man till stor del befinner sig under däck. En sak som störde mig var en hackig grafik, något som Supermassive Games antagligen fixat med dag 1-patchen.

Ett annat störande moment var de något plastiga ansikten där ansiktsuttrycken ibland var stela och inte fullt ut speglade storyn. Överlag tyckte jag att karaktärerna var lite platta och inte fick mig att engagera mig så mycket som vore önskvärt.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan började lovande men har en hel del brister såsom långsamt tempo. Jag har spelat igenom spelet två gånger och upptäckt en del olikheter i handlingen. Att spela igenom en gång till är dock inget för mig.

• Ljudet
  • Kameran
  • Lagom långt