The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim

Efter en halvtimmes spelande visste jag att mitt fysiska liv var avslutat. Skyrim har stulit mitt hjärta och min själ. Mitt liv hör nu till det vackra landskap som bygger upp landet Skyrim!

Skyrims fodral borde ha en varnande text som lyder ”Vara beredd på att förlora ditt liv”. The Elder Scrolls V: Skyrim är det femte spelet i Elder Scrolls-serien från utvecklaren Bethesda. Under sex års tid har de mästerligt sytt ihop ett spel som inte vara håller dig upptagen under lång tid utan också får dig att bry dig om världen. Spelet utspelar sig 200 år efter föregångaren Oblivion och i den nordliga provinsen Skyrim som härjas av inbördes strider.

Spelet börjar likt många andra i serien med att jag, hjälten, transporteras med häst och vagn mot min avrättning. Men just när mitt huvud är på väg att rulla dyker det upp något som ingen i landet Skyrim sett på över 1000 år. En drake landar i staden och börjar sprida kaos med eld, vassa tänder och klor. Spelet guidar mig lite mot min frihet och väl utanför stadens väggar möts jag av världen som är Skyrim. Framför mig ser jag skog, berg, sjöar och små stigar att vandra längs. Det finns ingen som säger åt mig vad jag skall göra utan det valet lämnas helt och hållet till mig. Till en början känns det överväldigande med en sådan valfrihet men det är detta som säljer hela illusionen av Skyrim.

Jag tar mig till en by där jag stöter på en smed som lär mig att hantera hans verktyg. Jag hugger ved för att tjäna lite pengar och går en massa ärenden åt byborna. Jag får veta vart det finns en större stad och börjar den farliga vandringen genom landet. Överallt omkring mig ser jag liv. Är det inte vinden som rasslar träden så är det olika djur som springer omkring. En flock med vargar försöker äta upp mig men mina nya vapen är vassa och träffar sitt mål. Värre blir det när en människa sakta går mot mig med något i handen. Han har en kniv och säger att han vill ha allt jag äger. Jag vägrar och en strid påbörjas och även om jag hade kvar mina saker är det med nöd och näppe jag behåller mitt liv.

Väl vid staden stöter jag på ett gäng bönder som slåss mot en jätte. Feg som jag är tittar jag på när de dödar den men får minsann höra efteråt att ”en riktig man hade sökt äventyret och hjälpt till”. Aldrig förr har ett spel reagerat så starkt och distinkt på mina handlingar. Jag skämdes för min feghet. Väl inne i staden får jag veta att en drake har skymtats och denna gång bestämmer jag mig att trotsa min feghet och följer med för att döda den. Striden är ett enda kaos där draken flyger omkring och sprutar eld på alla för att ibland dyka ner på marken och slita någon i stycken. Till slut faller besten och en magisk kraft överförs från drakens döda kropp till min. Jag tillhör den mytomspunna legenden Drakfödda som kan absorbera drakars krafter. Vad innebär det att vara Drakfödd? Är jag den enda? För vilka skall jag använda mina krafter? Alla dessa frågor flyger genom mitt huvud och jag vet att svaret finns i landet Skyrim. Äventyret har börjat!

The Elder Scrolls V: Skyrim är ett otroligt spel fyllt av historia och liv. Det rör sig om en stor öppen värld där du som spelare är fri att göra precis vad du vill. I spelets inledning skapar du din karaktär som kan vara en av tio raser. Varje har en rasspecifik bonus som förändrar hur du kommer att spela spelet i början. En alv har till exempel en bonus som gör honom till en bättre magiker medan en orc kan aktivera ett raseri som gör honom mer effektiv i närstrid. Man väljer bara ras och lämnar val som vad man vill specialisera sig i tills man är ute i världen.

Hanteringen av XP är annorlunda andra rollspel. I andra spel får man oftast ett väldigt stort utbud av attribut att uppgradera när man går upp i level men här får man endast välja mellan tre och de är magi, hälsa och uthållighet. Sedan uppgraderar man sin karaktär genom användning. Vill man till exempel bli duktig på bågskytte behöver man använda sin båge och detsamma gäller olika magier, alkemi, enhandssvärd, dyrkning och andra egenskaper. Det här sättet att gå upp i level tillför realism och det blir också lättare att se vad man bör uppgradera. Använder jag mycket eldmagi kommer jag snabbt att se att den kommer upp i hög nivå. För varje nivå tilldelas man en bonuspoäng man kan spendera på en specifik skicklighet.

Finns det då något att göra i Skyrim? Det finns alltid något att göra frågan är bara vad man vill göra. Man kan välja att enbart göra de uppdrag som för spelets story framåt men att göra så vore att kasta bort de sex år av utveckling som ligger bakom detta otroliga spel. Jag tror dock att de flesta kommer att finna det svårt att hålla sig till huvuduppdragen utan kommer dras in världen. Överallt finns det människor som har sidouppdrag till dig. Vissa är svårare än andra och kräver en hel del stridande medan vissa endast kräver att man reser runt eller pratar med folk. Runt om i världen kan man finna böcker som alla, och då menar jag verkligen alla, innehåller något att läsa. Böckerna består av största del av historia som fyller ut spelet men vissa böcker kan även vara magiböcker eller till och med sidouppdrag.

Det mest slående i spelet är i vilket skick landet Skyrim är. Det är ett delat land härjat av ett inbördeskrig mellan imperiet som styr med järnhand och rebellerna som slåss för rätten att fritt få välja religion. Oavsett om man utför uppdrag eller inte är det svårt att inte dras med i händelserna om sker. Bybor i städerna höjer friskt sina röster för och emot de båda krigande fraktionerna. Det känns som om Skyrim är en värld som existerade långt före du köpte spelet och kommer att fortsätta göra det efter att du slutat spela.

Drakar finns utspridda över hela Skyrim och striderna med dem är alltid roliga även om de blir lättare med tiden. Det bästa med dem är att de är slumpmässiga och ofta kommer det drakar när man som minst vill det. Krafterna man får av drakarna är också väldigt häftiga och kan användas oavsett om man skapat en karaktär som använder magi eller inte. Lessnar man på att utforska ovan jord kan man välja att gå in i någon av de cirka 150 grottor som finns i spelet. Det är en bra variation av fiender i dem och oftast kan man hitta någon fin skatt om man överlever.

Jag lovordar verkligen spelet och det förtjänar det. Men det finns buggar som det oftast gör i stora spel. Den värsta buggen för mig var att spelet, i alla fall i början, frös ett antal gånger och tvingade mig att starta om konsolen. Man kan också se vissa grafiska buggar som skapar både roliga och frustrerande resultat. I det stora hela förstör inte buggarna spelupplevelsen men det stör när det sker. Det som dock inte är vidare bra i Skyrim är att slåss med vapen. När man slår en fiende med sitt svärd känns det snarare som om man slår i smör än i fiendens ben. Det är något som saknas helt enkelt. De som spelat Dark Souls vet precis vad jag talar om när jag säger att det saknas tyngd.

På internet har man kunnat läsa oändliga ordkrig om vilket spel som skulle vara bäst mellan Dark Souls och Skyrim. Faktum är att det inte går att mäta dem mot varandra när det är två spel med helt olika ambitionsnivåer. Dark Souls var ett action-rollspel där största fokus låg på att slåss vilket spelet gjorde helt perfekt. Att Skyrim får lägre betyg än Dark Souls betyder inte att det är det sämre spelet. Skyrim innehåller så mycket mer än Dark Souls. Det är det ultimata rollspelet där du själv får välja vad, när och hur du vill göra saker. Tack vare sin storlek är det oundvikligt att det ska vara helt buggfritt. Den dåliga stridsmekaniken drar även ner betyget. Det råder dock ingen tvekan om vilket spel som är vackrare, större, djupare och drar in spelaren i sin värld mest. The Elder Scrolls V: Skyrim är en otrolig bedrift och det finns inget bättre rollspel just nu.

• Otroligt stort!
  • Vackra miljöer.
  • Finns hur mycket som helst att göra.