Thirty Years’ War

Av i i Recensioner, 2 Mer

Thirty Years’ War

Under trettioåriga kriget grundlade det svenska stormaktsväldet. Nu kan du spela igenom krigen som utspelades under stora delar av 1600-talets första hälft.

“Med Gud och segerrika vapen!” Ett svulstigt och ödesmättat valspråk som passade kung Gustav II Adolf väl. I juni 1630 satte han sina fötter på kontinentaleuropeisk mark tillsammans med sin här. Sveriges inblandning i det våldsamma religionskriget mellan katoliker och protestanter tog sin början, och fundamentet till Sveriges status som stormakt lades fast. Länge har nog många datorspelande historieentusiaster längtat efter ett spel som i detalj skildrar den här spännande epoken. Europa Universalis IV är ett alldeles utmärkt spel, men lyckades aldrig riktigt fånga känslan av epokens krigföring. Perspektivet var helt enkelt allt för utzoomat. Thirty Year’s War är å andra sidan helt dedikerat till det trettioåriga kriget. Spelet kommer från utvecklaren Ageod som specialiserat sig på storslagna strategispel av det här slaget. Tidigare titlar behandlar epoker såsom ryska revolutionen, antikens Rom och amerikanska inbördeskriget.

Bland de strategiska brädspelen finns många goda exempel på välgjorda och intrikata spel i 30-åriga kriget-miljö och första gången jag satte igång Thirty Years’ War var det till just till brädspelens värld mina tankar for. Spelet spelas över ett antal turer, varje fraktion har en uppsättning virtuella kort med historiska händelser som de kan aktivera och arméer rör sig stegvis som spelpjäser mellan väldefinierade provinser. Förutom att simulera ett brädspel simulerar spelet även en känsla av hur ett krig skulle kunna utspela sig i en härförares huvud. Väl uttänkta drag över den tyska landsbygden möts av motdrag och försåtliga fällor. Det känns som att man som spelare är en riktig fältherre som planerar sina truppförflyttningar från ett soldattält någonstans.

Utvecklarna har satsat, sin fanskara trogen, stenhårt på realism. Det går inte att pumpa ut trupper i samma rasande fart som exempelvis Total War-serien, utan rekrytering och mobilisering är en långsam process som kräver planering och tålamod. Därför är underhållet av dina befintliga trupper av yttersta vikt. Arméerna drar runt med stora trossar som försörjer dem med mat och dylikt, men man kan även dryga ut underhållet med plundring och insamlande. Dessutom måste ett stadigt underhåll betalas till trupperna, annars deserterar de eller går över till fiendens sida. Noggrann ordergivning är också av yttersta vikt. Det går att beordra sina trupper att undvika fienden till varje pris, anfalla så fort tillfälle ges, bränna ned städer, skapa depåer av förnödenheter och mycket mer. Vill spelaren inte vänta på att egna trupper ska bli tillgängliga går det att kalla på förstärkning från allierade, men detta kan vara riskabelt då de lika snabbt som de dök upp kan försvinna om spelaren inte vårdar sin relation med bundsförvanten.

Sammantaget bidrar trupphanteringen till att ingjuta en härlig atmosfär och inlevelse i epokens karaktärsdrag. Tyvärr gäller detta inte hela upplevelsen. När jag utforskade kartan hittade jag exempelvis den svenska staden Oskarshamn. Det är en av Sveriges yngsta städer och har sitt namn efter kung Oscar I som föddes 1799. Att en spelutvecklare som vänder sig till historieintresserade underlåtit att kolla upp sådana simpla fakta ger en bitter eftersmak till spelupplevelsen. Om den detaljen missats, vad mer är då felaktigt i återgivningen av tidsepoken? Så fort min blick sveper över Sverigekartan när jag spelar Thirty Years’ War bryts inlevelsen. Jag väntar med fasa på att upptäcka ytterligare brister i researchen.
Även grafiken måste anses som undermålig. Spelet utspelar sig över en vacker karta och avancerade effekter är inget som skulle tillföra något till Thirty Years’ War. Emellertid så är användargränssnittets utförande helt utdaterat. Utseendet är som direkt hämtat från Windows 95 och när jag ser Thirty Years’ Wars underliga animationer tänker jag faktiskt på SkiFree (om någon annan minns det?)

Det är svårt att sätta ett betyg på Thirty Years’ War. Det är en epok jag länge drömt om att få uppleva i ett strategispel. Samtidigt verkar utvecklarna inte löpt hela linan ut när det kommer till research och estetiken är som sagt bedrövlig. För att njuta att Thirty Years’ War måste man verkligen välja att bortse från många element. Under skräpet finns trots allt ett gediget spel.

Det Bra

  • Epokens krigföring återges bra
  • Snygg karta

Det Dåliga

  • Dålig research
  • Usel grafik
7

Skriven av: Ola Lundin

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi