Trials Fusion

Trials Fusion

Fram med hojen och utmana dina kompisar eller spela igenom karriärsläget. Räkna dock med att krascha flitigt innan du klarar banan.

Trials är nu tillbaka med sina sadistiskt svåra utmaningar och sin grymma närvarokänsla. Denna gång befinner man sig i framtiden och får i samband med detta möjlighet att testa sina färdigheter i en något mer futuristisk miljö.

Seriens simpla och beroendeframkallande koncept fungerar i Trials Fusion på precis samma sätt som i föregående spel. Utmaningen ligger även denna gång i att snabbt och smidigt hoppa, volta eller stegra förbi alla möjliga sorters hinder med sin motorcykel, för att i slutändan nå mållinjen på varje bana. Konceptet är lika simpelt som kontrollen, men spelet erbjuder likväl ett visst djup och ett variationsrikt sätt att spela på. Detta framförallt tack vare mängder av flummiga uppdrag att välja mellan, samt en närmast perfekt kontroll och relativt realistisk fysik. Kontrollen reagerar perfekt på varenda liten vinkling av styrspaken och fysiken är tillräckligt realistisk för att den ska bli enkel att koppla till. Det gör att man enkelt förstår konsekvenserna av ett felaktigt hopp eller för mycket kontra för lite gas.

Inlärningen sker stegvis och känns väldigt naturlig. Man börjar karriären/kampanjen sakta men säkert med en relativt klen motorcykel på öppna samt ”hinderfria” banor och trappar sakta men säkert upp till starkare hojar och mer avancerad terräng. Man utsätts även stegvis för nya läroavsnitt som tipsar om nya knep att enkelt ta sig fram på och som samtidigt ökar spelets djup ytterligare ett steg. Nya fordon låses succesivt upp genom karriärens gång och i takt med att man sätter nya rekord låses även styling och nya attiraljer till fordonen upp.

Det är i övrigt en rätt så riklig variation på alla de olika uppdrag som erbjuds. Då man får testa på allt från uppdrag som går ut på att ta sig så högt upp på banan som möjligt till sådana som går ut på att köra på bakhjulet så länge som möjligt. Allt detta i kombination med både trickhojar, fyrhjulingar och en och annan cykel, som alla har sina egna för- och nackdelar.

Det finns dessutom en del att välja på utöver karriären, som för övrigt består av åtta världar med omkring åtta banor vardera. Det finns även ett lokalt multiplayer, ett online multiplayer och en banredigerare att nyttja. Banredigeraren erbjuder en närmast oändlig källa av banor och banorna man skapar kan dessutom delas online. Men att skapa banor är tyvärr en något för stor utmaning för att det ska vara värt besväret. Detta då kontrollen inte riktigt vill samarbeta och tyvärr inte ger den frihet som önskas.

När det kommer till utmaning så finns det gott om den varan, utöver banredigeraren vill säga, speciellt när man talar om de senare banorna i karriären. Trials Fusion är nämligen precis lika sadistiskt som sina föregångare, men även om spelet är svårt så är det inte orättvist. Man får nämligen gott om checkpoints att starta om vid när man misslyckas och trots att stora delar av spelet är ren ”trial-and-error” får man väldigt snabbt möjlighet att försöka på nytt. Detta tack vare de snabba och näst intill magiska laddningstiderna som egentligen inte borde räknas som laddningstider då man ibland inte ens hinner reagera på att spelet faktiskt laddar.

Men även om laddningstiderna för det mesta är riktigt korta verkar de i det långa loppet inte alltid så magiska som man först kanske tycker då det med jämna mellanrum märks att andra områden blir lidande. Oftast är det texturer och rent grafiska detaljer som inte hinner ladda färdigt mellan omgångarna och som därför resulterar i en del pop up issues. Och när vi ändå talar om det grafiska kan jag säga att Trials Fusion är ett väldigt vackert spel. Det är i helhet mycket detaljrikt och det flyter trots det på i väldigt behagliga bilduppdateringshastigheter. Men det kanske mest imponerande när det kommer till det grafiska är de stundtals häpnandsväckande banorna i karriären och allt som verkar hända i omgivningen på dessa. Grafiken toppas dessutom under karriären med en rätt så komisk robotröst som varnar för alla möjliga banala saker som sker runt omkring. Det hela kombineras sedan med ett helt okej soundtrack som i alla fall passar bra till den futuristiska atmosfären som spelet utstrålar.

Trials Fusion är ett spel som bjuder på mycket variation och som tack vare sin utmaning, samt sina relativt förlåtande checkpoints och snabba laddningstider, är väldigt beroendeframkallande. Det är mer än tillräckligt engagerande för att hålla en klistrad genom hela karriären. Och att klara av karriären är en riktig utmaning, speciellt om man vill ta den där nedrans guldmedaljen på alla banor. Nöjer man sig dock inte med det finns det gott om övrigt material att gotta sig med och är man tillräckligt engagerad finns det möjlighet att skapa en närmast oändlig mängd underhållning via banredigeraren.

• Djupt
  • Varierande
  • Bra kontroll