DC’s Justice League: Cosmic Chaos

Av i i Recensioner, 7 Mer

DC’s Justice League: Cosmic Chaos

DC’s Justice League: Cosmic Chaos bjuder på action för hela familjen i DC Comics superhjältevärld.

Justice League är ett gäng av DC Comics superhjältar, däribland Aquaman, Flash och Green Lantern, som kan jämföras med Marvel’s Avengers. Justice Leagues olika superkrafter kommer väl till pass i kampen mot det onda.

Cosmic Chaos är ett spel för hela familjen. Våldet är som i en tecknad film och därmed inte skrämmande. För att passa alla finns flera svårighetsgrader där man i den enklaste enbart spelar igenom storyn utan en massa fiender. Den svåraste är så pass svår att även en van spelare kan glädjas åt spelet.

Cosmic Chaos börjar med en intressant video som tyvärr hackade en hel del vilket var riktigt irriterande. Efter denna video stabiliserades dock uppdateringsfrekvensen. Superskurken med det mycket svåruttalade och märkliga namnet Mxyzptlk dyker upp och kidnappar flera av Justice Leagues superhjältar. Kvar blir Wonder Woman, Batman och Superman, tre superhjältar med olika superkrafter.

För att besegra Mxyzptlk och hans onda armé måste man utnyttja dessa superkrafter. Man kan fritt välja mellan dessa tre superhjältar men tyvärr har det ofta ingen större betydelse vilken superhjälte man väljer. Varje superhjälte har ett par attacker och dessutom kan de ducka. Dessutom har Cosmic Chaos rollspelselement (det är inte speciellt djupt) där superhjältarna får nya egenskaper.

Superhjältarna kan hjälpa varandra och på så sätt få förstärkta krafter. Dessutom får man hjälp av de superhjältar som man lyckats frita från fångenskapen hos Mxyzptlk. Trots detta blir striderna ganska enformiga efter en stund, mycket beroende på dålig variation av fiender.

Cosmic Chaos bjuder även på co-op där man samarbetar. Varje spelar har då en av karaktärerna.

Skådespelarna i Cosmic Chaos har varit med i olika filmer vilket borde innebära kvalitet. Visst, de gör ett utmärkt jobb men vad gör det då replikerna stundtals är ganska töntiga. Det beror säkert beror på att spelet främst riktar sig till barn. Bortser man från det så är storyn välskriven och man känner hela tiden att man vill veta mer om vad som hända skall. Lyckligtvis har spelet en svensk textning vilket är klart positivt för barnen.

Cosmic Chaos är inte världens mest avancerade spel rent tekniskt. Man ser spelplanen lite snett ovanför. Även om grafiken inte är speciellt pixlig känns spelet något retroaktigt, tyvärr inte på ett positivt sätt. Jag tyckte snarare att grafiken var småful, men egentligen är jag inte förvånad över det. Även om Cosmic Chaos passar ett brett spektrum av spelare så är det främst ett familjespel vilka har en tendens att vara billigare produktioner med enklare teknik.

Cosmic Chaos är ett något ojämnt spel. Intressant handling, co-op (två spelare), olika superkrafter och bra röstskådespeleri och inte minst svensk text är klara fördelar medan variationen hos fiender, grafik och enformiga strider talar emot spelet. En klar fördel är att Cosmic Chaos kan tilltala en ganska bred grupp av spelare. Ett boxat spel kostar från 479 kronor (Prisjakt 30/3 -23) vilket är i dyraste laget.

• Storyn
  • Svensk text
  • Bra röstskådespeleri