Forza Horizon 5

Forza Horizon 5

Forza Horizon 4 var enligt många ett toppenspel. Har man lyckats trumfa detta i seriens femte spel?

Hösten är här och med den kommer också en hel drös med stora spelsläpp. Forza Horizon 5 är ett av dessa och också det spel som jag har sett fram emot mest under det gångna året. Xbox Series X har varit ute i drygt ett år men det är inte förrän nu som den verkligen får chansen att spänna sina muskler ordentligt. Då det har varit brist, och fortfarande är, brist på konsoler så känns det som att spelföretagen tagit extra tid på sig att finslipa denna generations spel ordentligt. Jag skall dock erkänna att jag varit nervös inför vad Forza Horizon 5 egentligen har att erbjuda som de fyra föregångarna inte redan har gjort.

En mening som ovanligt ofta lämnar min mun är att ett Forza Horizon-spel egentligen är det enda spel man behöver och hade jag bara fått välja ett spel att spela för alltid så hade jag nog valt ett spel ur denna serie. Det innehåller allt jag egentligen kräver av ett spel, till exempel racing, äventyr, stor vacker värld och fantastiskt roliga tävlingar. Det är också detta som gjorde mig lite orolig nu när del fem är på ingående. Hur många delar kan man släppa innan allt börjar kännas monotont och upprepande? Forza Horizon 4 är ett underbart spel men min kritik var just att det kändes lite för likt sin föregångare och att loppen till slut blev alldeles för lika varandra. Detta berodde till stor del på att spelets miljö inte tillförde så mycket variation som man skulle vilja till ett spel som innehåller så många lopp. Jag älskade dock spelet och det har spelats flitigt fram tills nu. Det är också tack vare det som jag direkt märker att Forza Horizon 5 är något alldeles speciellt.

Horizon-serien har gjort sig känd för att alltid inleda sina spel på det mest spektakulära sätt man kan tänka sig och här har Playground Games ännu en gång överträffat sig själva. Direkt kastas man ut i hetluften, bokstavligt talat, när bil efter bil kastas ut ur ett flygplan på hög höjd. De landar med en duns och efter det är det upp till dig som spelare att ta dig an festivalens nya plats Mexiko på så många coola sätt som möjligt. Allt är precis så spektakulärt som det låter och inledningen är en perfekt start på det nya äventyr som väntar. Man märker snabbt att Mexiko som festivalplats erbjuder mer miljövariation än de två senaste tillsammans. Här finns lummiga skogar med höga vattenfall, torra öknar fullt med kaktusar och sandstormar, höga berg där vulkaner väntar och små, mysiga städer där feststämningen är hög. Allt detta bjuder in till en fantastisk utforskar och racingupplevelse.

Det finns väldigt få racingspel som gör det Forza Horizon 5 lyckas med. Att erbjuda en öppen levande värld där både story (nåväl) och utforskning utgör en så stor del av ett spel som egentligen bara går ut på att köra bil snabbt. Allt flyter ihop på bästa möjliga sätt och man känner sig aldrig begränsad av att sitta i en bil. Möjligheten att skippa vägen och köra rakt igenom ett sädesfält och sedan rakt upp i bergen gör att spelet känns unikt och fritt. Allt man gör ger XP och det dröjer inte länge förrän man känner sig hemma och har skaffat sig ett ordentlig stort garage med plats för spelets alla 500+ bilmodeller. Både bilar och pengar kastas på dig i rasande takt vilket gör att man alltid känner den där känslan av att det finns något nytt att testa eller göra. Tempot har ökats på vilket gör att de olika tävlingarna låses med perfekt avstånd från varandra vilket gör att man slipper köra liknande lopp efter varandra lika ofta. Det är såna skillnader som gör otroligt mycket för spelbarheten och det som gör att tanken ”bara ett lopp till” infinner sig väldigt ofta.

En av, om inte den viktigaste aspekten i Forza Horizon 5 är dess värld och miljö som måste bidra med tillräcklig variation för att få spelaren att vilja fortsätta att utforska. Jag har redan etablerat att världen i del fem är variationsrik så det räcker och blir över. En sak som bidrar till det är hur levande miljön känns. Trots att det i stort sett är samma spelmotor som föregångaren så lyckas Playground Games pressa ut en fantastisk spelvärld där flora och fauna samspelar perfekt med vartenda fordon man väljer att ratta. Borta är nödlösningar där växlighet blir små pixliga klumpar när man kommer för nära. Här förblir blad blad och gräset fortsätter att vaja så vackert i vinden även när man väljer att zooma in ordenligt. Detaljerna som utvecklarna fått med i Forza Horizon 5 är makalösa och gör detta till en av de vackraste spelvärldarna jag någonsin har besökt. Här får min Series X verkligen chans att visa vad den går för och jag är inte besviken. Allt är knivskarpt, skuggdetaljer och bilmodeller är otroligt välgjorda. Den nya generationen är äntligen här och jag kunde inte vara mer nöjd. Skall också tilläggas att laddningstider har minimerats och det är inte ofta man behöver vänta många sekunder på att lopp skall startas eller när man snabbreser mellan spelens olika delar.

En annan anledning till att spelet känns mer varierat är sättet man låser upp nya utmaningar på. Till skillnad från föregångarna tar man sig numera själv fram genom Mexiko och utför olika utmaningar för att få festivalen att växa. Inför varje ny utmaning får man göra ett val som innebär vilken typ av race man vill köra. På så sätt kan jag själv välja vad för lopp jag är sugen på för stunden. Vill jag köra offroad så finns det olika utmaningar att ta sig an. Vill man hellre köra streetrace så erbjuds helt andra sorters lopp. Allt ramas in i stora maffiga events där man sällan vet vad som väntar. Utöver detta så känner man igen inramningen i vad Forza Horizon är. Menyer, ikoner och användargränssnitt är i princip orört från förra spelet vilket gör att man kanske tycker att det känns för bekant. Men varför förändra sådant som funkar, speciellt när det gäller dessa delar säger jag. Jag nämnde spelet ”story” innan och personligen är det inget jag lägger större vikt vid överhuvudtaget. Jag tycker inte att den tillför speciellt mycket till spelet utan det hade varit precis lika bra utan denna del.

Som vanligt erbjuds ett stort utbud av multiplayer och co-op-lägen i spelet. Du är ständigt uppkopplad till världen vilket gör att man snabbt kan ta sig an äventyr med både bekanta och främlingar. Allt från smålopp till stora tävlingar går att delta i. Vill man hellre leka så finns det massor av minispel av alla möjliga sorter. Har man spelat tidigare delar så känner man igen sig här också. Jag vet att multiplayerdelen är mångas favorit när det gäller dessa spel men jag föredrar faktiskt att spela själv och ta mig an alla äventyr på egen hand. Även fast det ibland kan vara spännande att dra ihop en stor tävling med några vänner givetvis.

Forza Horizon 5 är en riktig pärla till spel och trots mina tvivel så har Playground Games lyckats ta serien till helt nya höjder och gjort spelet till en titel man inte får missa om man äger en Xbox eller en PC. Det är definitivt det snyggaste spelet jag har spelat och variationen är fantastisk. Jag tror faktiskt att man kan uppskatta detta spel även om man inte är speciellt förtjust i bilar överhuvudtaget just för att det mer är en arkadracer där fysikens lagar inte spelar så stor roll. Det är lättkört samt smidigt att ta sig fram genom den vackra världen och det finns alltid något nytt att upptäcka. Det känns skönt att kunna säga att den nya generationens spel äntligen är här på allvar och Forza Horizon 5 är ett perfekt startskott.

• Fantastisk värld
  • Variationsrikt
  • Snyggast på marknaden