Goat Simulator

Av i i Recensioner, 9 Mer

Goat Simulator

Det är rena rama lekstugan i Goat Simulator. Du hoppar runt med en get och förstör allt i din väg i jakten på höga poäng. Men vem roas mest? Utvecklarna eller spelarna?

Goat Simulator började som ett internt skämtspel på Coffee Stain Studios. En filmsnutt på YouTube där utvecklarna spelade Goat Simulator gav upphov till en enorm hype kring spelet. Utvecklarna kände sig då ”pressade” att vidareutveckla och ge ut Goat Simulator som ett riktigt spel. Så blev också fallet men utvecklarna tycks ändå inte ta Goat Simulator på allvar. Så här står det på den officiella hemsidan:

”Goat Simulator is a small, broken and stupid game. It was made in a couple of weeks so don’t expect a game in the size and scope of GTA with goats. In fact, you’re better off not expecting anything at all actually. To be completely honest, it would be best if you’d spend your $10 on a hula hoop, a pile of bricks, or maybe a real-life goat.”

Nu vet jag inte om detta enbart är ett PR-trick för att kränga så många spel som möjligt eller om de verkligen tycker att Goat Simulator är ett dumt spel som ingen borde köpa. Efter att ha getts ut till dator (PC, Mac, Linux) så följde en version till mobiler. Double Eleven har därefter portat Goat Simulator till Xbox One och Xbox 360 och nu är det tur för Playstation 3 och Playstation 4 varav jag har testat PS4-versionen.

Goat Simulator är ett otroligt simpelt spel med ett enda mål – att förstöra så mycket som möjligt och få så höga poäng som möjligt. Lyckas du riktigt bra kommer du med i någon high-score lista. Egentligen kunde jag sluta här för det finns inte mycket mer kul att säga om Goat Simulator. Nej, spelet är kul max femton minuter. Åtminstone tröttnade jag jättefort på att stångas, göra volter och säga bäää. Och inte blev det roligare av att byta ut bäandet till dinosaurievrål.

Det finns ett antal mål som man kan försöka uppnå. Allt ifrån löjligt enkla såsom att hoppa över en boll eller åka skateboard till betydligt mer avancerade såsom att få en riktigt hög kombopoäng. Eller varför inte förstöra stadens kulturarv, Goathenge? Eller klistra tungan på en bil för att sedan kasta bilen på en annan bil som då exploderar?

Visst finns det kul detaljer i de två fridfulla städer som Goat Simulator utspelar sig i. Exempelvis finns en studsmatta i botten av en tom swimmingpool. Man kan åka nerför en stor rutschkana och landa på studsmattan. En annan kul grej är att lyckas slicka sig fast vid en helikopter och se staden från ovan.

Nytt för Playstation-versionerna är den nya mutationen GoatVR. Jag misstänker att det ska göra spelet mer likt virtual reality men istället gör det Goat Simulator hopplöst och irriterande så jag använde GoatVR mycket sparsamt.

Dessa positiva detaljer gör inte Goat Simulator till ett roligt spel. Däremot är jag övertygad om att utvecklarna haft det jättekul när de suttit och spånat efter hur tokigt man kan ha det med en lealös get. Numera snackas det mycket om det svenska tevespelsundret. Hit hör definitivt inte Goat Simulator som snarare svärtar ner vårt rykte som spelutvecklare. En stor varning utfördas – köp inte Goat Simulator. Det är att kasta pengarna i sjön.

• Tokig get
  • Vissa roliga detaljer finns
  • Fånigt