HyperX Cloud III Gaming Headset

Av i i Recensioner, 9 Mer

HyperX Cloud III Gaming Headset

HyperX nya headset Cloud III är försett med sladd och passar många olika ljudkällor.

Jag är speciellt förtjust i headset av typen over-ear vilket Cloud III är. Det innebär att headsetet omsluter öronen. On-ear innebär på öronen och in-ear i. Vidare är Cloud III:s kåpor slutna. I motsats till öppna sådana släpps inte speciellt mycket ljud in eller ut ur kåporna. Det ger ett intensivare ljud med förbättrad bas.

Varumärket HyperX tillhör numera HP efter att Kingston sålt det till dem. HyperX headset har genom åren ofta haft ett liknande utseende. Cloud III fortsätter bygga vidare på detta utseende.

Det finns inte mycket på kuporna. På vänster finns en knapp för att stänga av mikrofonen. Den är bra placerad vilket gör att det snabbt går att stänga av mikrofonen. På denna kåpa finns även en avtagbar mikrofon. På höger kåpa finns en ratt för volym.

Headsetet finns i två färger. Röd-svarta eller helsvarta. Dessa färger har även använts på tidigare headset. Den färgglada färgsättningen är enligt mig en riktig hit. Färgsättning och materialval gör att Cloud III faktiskt ser mer exklusivt ut än vad det är.

Bygeln är av metall. Fästet av målad aluminium. Den röda varianten är verkligen snygg. Vadderingen uppe på huvudet är mjukt. Materialvalet är, precis som till öronkuddarna, konstläder. Konstlädret gör kåporna varmare än om man valt tyg.

Öronkuddarna är även de mjukt vadderade. Cloud III sitter alldeles lagom hårt mot huvudet. Inte för hårt vilket gör att de är komfortabla. Inte för löst vilket gör att de sitter bra utan att glida av. Cloud III kan användas under långa spelsessioner utan att det märks speciellt mycket. En relativt låg vikt (308 gram plus 12 gram för mikrofon) bidrar till komforten.

Cloud III är sladdförsedd med goda anslutningsmöjligheter. Den 1,2 meter långa sladden har en 3,5 millimeters audiokontakt. Därtill kommer en adapter med såväl USB-A som USB-C. Den sitter på en 1,5 meter lång sladd.

Microsoft är lite tjuriga när det gäller tillbehör till Xbox-konsolerna. För att ansluta till USB krävs licens från Microsoft vilket HyperX saknar. Därför är du hänvisad till 3,5 millimeters-uttaget på dessa konsoler. Du kan använda 3,5 millimeter till vissa mobiler medan andra kräver USB. Nintendo Switch kan anslutas via såväl USB som 3,5 millimeter. Playstation 4 och 5 ansluts, precis som din dator, lämpligtvis via USB men det finns även 3,5 mm uttag.

Cloud III har ganska stora, dynamiska högtalarelement på 53 millimeter. De är av ny design jämfört med tidigare headset. Frekvensomfånget är bra – 10 – 21 000 Hz. Ljudprofilen är balanserad på ett behagligt sätt med bra dynamik. Basen är det definitivt inget fel på. Den är djup med bra stuns och står sig bra i prisklassen. Mellanregistret är inte lika utvecklad utan känns aningen blek, speciellt för rockmusik. Inte mycket, men noterbart. Diskanten är bättre och riktigt tydlig.

Cloud III har en 10 millimeter avtagbar mikrofon som sitter på en flexibel arm. Den är lätt att ta bort och sätta dit. Mikrofonen med dess arm inger god byggkvalitet. Det sitter en röd ledlampa längst ut på armen, bredvid mikrofonen, vilken visar om mikrofonen är av eller på. Lampan är lite väl liten vilket gör att den är lite svår att se under upplysta förhållanden. Mikrofonen har brusreducering och inbyggd pop-filter mot andning.

Mikrofonens ljudkvalitet får fullt godkänt, fast inte mer än så. Man hörs utmärkt men ljudet har inte den dynamik jag förväntat mig, speciellt inte med mikrofonen nära munnen. Brusreduceringen gör ett fullgott jobb med att skala bort bakgrunds- och andningsljud.

Spelar du på datorn har du möjlighet att använda HyperX Ngenuity programvara. Det kräver att du ansluter via USB och inte 3,5 millimeter. Efter att Windows hade gjort sin obligatoriska plug-and-play-installation startade jag Ngenuity. Det krävdes dock att jag startade om datorn innan upptäckte mitt headset.

Cloud III ger några, men inte många, extra funktioner. Exempelvis saknas de för många gamers viktiga profilerna där man snabbt kan skifta mellan olika inställningar. Att justera volymen på headset och mikrofon är inte speciellt upphetsande. För många är i stället DTS spatialljud antagligen det intressantaste. Det ger virtuellt 3D-ljud. Det som främst märks är att ljudet blir fylligare, mer volymöst. Det märks ganska tydligt om man åter stänger av 3D-funktionen. Du kan inte själv justera inställningarna på 3D-ljudet.

Det finns även en equalizer. Den kan vara bra att ”leka med” för gamers. Du kan exempelvis amplifiera basen som påverkar bland annat ljudet av explosioner. En möjlighet är att leta rätt på perfekt inställning för att få ljudet mer detaljrikt och på så sätt uppfatta mer av exempelvis fienden.

HyperX Cloud III är ett mycket bekvämt headset med välbalanserat ljud som står sig väl i prisklassen. Headsetet fungerar mycket bra för gaming, det är ju trots allt utvecklat för det ändamålet. Lyssnar du mest på musik så ska du kanske titta i första hand på hörlurar utvecklade för det ändamålet. Cloud III fungerar förvisso utmärkt till musik men det finns specialiserade hörlurar som är mer prisvärda.

Det Bra

  • Snygg design
  • Fantastisk komfort
  • Passar många ljudkällor
  • Bra ljud
  • Prisvärt

Det Dåliga

  • Finns ingen trådlös version
  • Inga profiler i Ngenuity
  • Mikrofonljudet kunde varit något bättre
8

Skriven av: Mats Ernofsson