Inked

Inked

Den namnlöse samurajen har inte bara miljön att kämpa mot. Hans tecknare tycks också göra livet surt för honom.

En namnlös ronin (samuraj som skiljts från sin herre) som tycks ha tappat minnet kastar sitt svärd i sjön när han misstänker att han varit med och massakrerat en hel by. Det är i alla fall jag tolkade inledningen. När vår ronin äntligen förenas med sin älskade tycks skaparens vrede väckas. Han skär brutalt bort en bit av pappret som kvinnan står på och nu beger sig vår ronin ut på ett äventyr efter sin älskade.

Det här med skapare kräver en förklaring. Det är så att spelet utspelar sig i en tecknad värld som ännu inte är färdig. Serietecknaren som skapar vår berättelse är också en del av spelet. Han inte bara ritar färdigt berättelsen utan berättar även storyn. Sen tycks han ha en nagel i ögat gentemot vår hjälte. Han gör ibland livet surt för vår ronin såsom att plötsligt vrida bladet så att en uppförsbacke bildas och på den kastar han stora stenblock.

Förutom den här typen av oväntade händelser är huvudkomponenten i Inked att lösa pussel med geometriska objekt. En kub gör saker högre. Ett klot kan aktivera brytare. En språngbräda kan göra att man kan ta sig över avgrunder. Det var tre exempel. Man kan maximalt använda ett bestämt antal föremål per pussel vilket gör att man ofta behöver ta bort redan använda föremål.

Inked börjar enkelt, men problemen ökar hela tiden i svårighetsgrad och ofta tvingas man prova sig fram innan man lyckas. När man väl kommer på lösningen infaller lätt känslan att man varit lite dum som inte kom på lösningen tidigare.

Inked har verkligen en unik grafisk stil. Allt liknar en tecknad bok där träd, hinder med mera är uppbyggda av streck av bläck. Ofta med enbart en färg där blå initialt dominerar. Ibland bryts färgdominansen av en annan färg. Allt är oerhört snyggt och effektfullt. Det blir till och med bläckfotspår om ronin trampar i en bläckpöl.

Jag är lite tudelad gentemot Inked. Grafiken är så himla läcker och problemlösningen är i grunden bra, men den blir fort enformig och momenten av trial-and-error blir lite väl många. Trots det är Inked ett ganska underhållande spel.

• Superb grafik
  • I grunden bra problemlösning
  • En del överraskningar