Overwatch

Overwatch

Overwatch är Blizzards nya team-baserade shooter. Det är en intensiv multiplayerupplevelse med ett gäng hjältar, alla med unika egenskaper.

Jag har denna vecka tagit en paus från mina äventyr i Virtual Reality för att prova Blizzards nya team shooter, Overwatch. De av er som läst mina tidigare recensioner vet att jag tycker att Blizzard är den bästa digitala spelutvecklingsstudion sen en lång tid tillbaka och att deras förmåga att balansera, överraska och diversifiera sätter de långt före sina konkurrenter. Overwatch följer helt klart denna trend.

Overwatch är en fullständigt fokuserad multiplayer-upplevelse där man alltid spelar i lag. Spelet har ingen kampanj och ingen death match. Anledningen till detta är att spelets center är de 21 mycket väl designade karaktärer som en spelare kan förkroppsliga. Dessa är uppdelade i fyra kategorier: offensiv, defensiv, support och tank. För att lyckas i en strid måste lagets sex spelare på något sätt välja en typ av lagkomposition som innehåller lite av varje. Ett lag utan en tank kan ha svårt att överleva, medan ett lag utan en offensiv karaktär kan ha svårt att göra framsteg. Det senare brukar sällan vara ett problem. Precis som i många shooter-spel så lutar de flesta mot att spela offensiva roller. De av er som har spelat World of Warcraft vet att en klassisk fempersonersgrupp bestod av en helare, en tank och tre DPS (offensiva karaktärer). Det var aldrig svårt att hitta DPS-spelare, men att hitta en villig och kompetent tank kunde ta timmar. Jag försöker spela olika roller väl och blir då ofta den som väljer att spela helare eller tank eftersom ingen annan vill göra det. Jag hade gärna sett att man kunde välja sin roll inom laget innan lagkompositionerna slutfördes. På det sättet hade det varit lättare att matcha offensiva spelare med defensiva spelare, tanks och support-spelare.

Varje karaktär är unik på det sätt bara Blizzard kan lyckas med. Även fast det finns fyra roller så har varje karaktär en alldeles egen bakgrundshistoria, spelstil, styrkor och svagheter. Med unika vapen och flera aktiverade förmågor finns det verkligen utrymme att gå både brett och djupt i karaktärsregistret. Blizzard har varit duktiga på att skapa webbinnehåll för Overwatch. Små videoklipp och seriemagasin som låter spelaren lära sig mer om spelets karaktärer. Jag hade gärna sett att detta webbinnehåll fanns mer tillgängligt då de tillför väldigt mycket till upplevelsen i min mening.

Spelet har tolv fantastiskt välgjorda banor som alla känns unika, detaljerade och genomtänkta. Känslan av att alla banor är för lika varandra är helt frånvarande. Istället känns det som att varje bana tillgodoser många olika strategier, trick och flankmanövrar. Varje bana är också skapad för ett särskilt spelläge, vilket gör att de kan vara ytterligare mer anpassade och genomtänkta med trånga passager, stora konfrontationsrum och liknande.

Overwatch spelas i ett väldigt högt tempo där ”vackert kaos” kanske är det bästa sättet att beskriva vad som händer. Alla har olika roller att spela och försöker att nå ett gemensamt mål tillsammans. Jag har ännu inte haft chansen att spela i ett lag med vänner, men jag kan tänka mig att det finns en helt ny typ av upplevelse när man kan koordinera med folk man känner och litar på. För den erfarne spelaren är Overwatchs höga tempo hanterbart, men för någon som är ny antingen till Overwatch eller till team shooters kan det första intrycket vara avskräckande. Jag hade gärna sett ett matchmaking-system som påminner om det i Hearthstone (eller nästan vilket annat spel som helst) där spelare av liknande förmåga matchas mot varandra. Min misstanke är att Blizzard prioriterar att matcher kan starta fort, vilket de gör, över jämna lag. Jag tror dock att detta är något som kommer att behöva åtgärdas om Overwatch ska kunna spelas seriöst de närmaste åren. Blizzard har fokuserat mer och mer på e-sport under de senaste åren men får inte glömma att en stor del av deras spelare vill ha en seriös, kompetitiv upplevelse utan att ta del i webbsända turneringar.

Någonting väldigt bra, som Blizzard har tagit med från Hearthstone, är ”Weekly Brawl”. Det är i princip veckans spelsätt där olika regler gäller varje vecka. Detta är en utmärkt idé och definitivt något som kommer få mig att komma tillbaka till spelet regelbundet. Till skillnad från Hearthstone finns det ingen belöning för att spela Overwatchs brawl. En loot box hade varit mycket uppskattat och Blizzard har sagt att de överväger detta så vi spelare får vänta och se.

Sammanfattningsvis är Overwatch ett mycket välgjort team shooter spel med många unika, djupa karaktärer och fantastiska banor. Spelet har väldigt mycket löfte även om vissa icke-gameplay relaterade funktioner behöver ses över.

• Karaktärerna
  • Banorna
  • Roligt!