The Elder Scrolls V: Skyrim

Skyrim VR

The Elder Scrolls-världen kommer närmare än någonsin i och med Skyrim VR. Gigantiska drakar och enorm spelvärld är ett par saker spelet bjuder på.

Har du någonsin stått öga mot öga med en drake? Många äventyrare underskattar vilken otroligt ödmjukande känsla det är att stirra in i de kalla, brinnande ögonen och känna håren resa sig längs ryggraden. Jag kan nu säga att jag kommit närmare denna upplevelse än någonsin tidigare. Kanske med undantag från att main-tanka Sartharion i World of Warcraft.

Skyrim är för den som är ny till PC-spelande ett enormt stort spel med klassiskt fantasy-tema utvecklat av den mycket välrenommerade studion Bethesda Game Studios. Precis som sina föregångare och de moderna Fallout-spelen är det ett ”open world”-spel med väldigt mycket innehåll. Den spelare som vill kan följa spelets berättelse, men mycket av spelets själ och hjärta ligger i att upptäcka världen på egen hand och gå omvägar genom berättelsen. För en full recension av grundspelet, se recensioner av originalutgåvan och specialutgåvan här på GameElite.se. Min recension kommer att fokusera mer på dess lämplighet i virtual reality.

En av de första saker som slår mig när jag först öppnar ögonen i Skyrims värld är hur stort allting är. Träd, berg och dalar är alla så verkliga. Inte nödvändigtvis i detaljerna, men i skalan. Många virtual reality-spel förblir tyvärr instängda eller avgränsade just för att de inte kan tillhandahålla dig en hel värld att leka i, utan oftare ett mindre utrymme. Detta är dock inte sant för Skyrim och förblir en av spelets stora styrkor. Spelvärlden är enorm och det finns få platser som inte går att resa till. Det är nog den mest välutvecklade fantasyvärld som finns tillgänglig i virtual reality. Spelets storlek tillsammans med den välanpassade skalan i monster, karaktärer och naturen gör mycket för inlevelsen. Det gör även att de gånger spelaren stöter på drakar, jättar och andra vidunder så får man verkligen en känsla för just hur annorlunda de är från att slåss mot banditer, vargar eller draugr.

Det finns dock många saker som gör det tydligt att Skyrim VR inte är ett spel utvecklat för VR. Främst bland dessa skulle jag säga är hur slappt implementerat närstridssystemet är. Detta är mycket synd då en stor del av spelets strid är närstridsbaserad. Man hittar ofta häftiga svärd eller klubbor som man inte vill något annat än att svinga i rättvisans namn. Dessa vapen känns mest som att hålla i luft och svingas utan någon som helst tyngd. Lite som att slåss med jättestora sugrör. Det är inte alltid uppenbart när man träffar med ett slag, något som inte är lätt från början. Detta är förstås ett resultat av att anpassa ett stridssystem som i grunden är klick-baserat och inte efter rörelser. Men det förtar mycket från upplevelsen. Utöver detta hade mycket kunnat göras för att minska på mängden meny-interaktion. Med ett icke-VR spel är det mycket mer logiskt att använda menyer, men varje gång ditt synfält skuggas över av en spelmeny i virtual reality tar det dig ur upplevelsen. Att byta magi, byta vapen, använda föremål, ta upp kartan eller bara snabbspara borde kunna göras utan menyinteraktion. Många andra spel har valt att använda Batman-liknande bälten eller fickor för att minimera antalet gånger menyer behöver störa spelupplevelsen. Jag hade önskat mer av detta från Skyrim.

Jag skulle även vilja återvända till att sparka lite mer på min favorithäst, locomotion. Ett av de stora olösta problemen med virtual reality är hur man som spelare ska kunna förflytta sig genom spelvärlden trots den begränsade yta som finns i den verkliga världen. Detta har tacklats på ett flertal olika sätt. Det vanligaste är dock genom teleportering, något som Skyrim använder sig av. Med tanke på spelets storlek finns det inte riktigt något annat alternativ, men det är inte uteslutande positivt. Spelet är som sagt mycket stort. Detta innebär mycket teleportering. Väldigt mycket. Detta medför att man som spelare oftast står stilla på stället och teleportera sig runt istället för att röra sig, även under strid. Detta leder till en mycket mer begränsad känsla av inlevelse. Det sägs att virtual reality kräver två saker för att kunna uppnå riktig presence, nämligen relevant locomotion och trovärdig fysik. Jag skulle vilja peka på ett YouTube-klipp som illustrerar hur detta kan göras på rätt sätt. Jag skulle säga att Skyrim saknar båda dessa. Det är ett spel där spelaren känns som ett spöke i en mycket rik värld. Detta är även problemet med nästan alla porterade VR-spel och upplevelser som inte är gjorda från grunden för VR. Tyvärr verkar det vara här där mainstream möter virtual reality. Lönsamheten i att portera existerande super-hits som Fallout och Skyrim till VR är mycket högre än att utveckla avancerade spel från grunden för Vive eller Oculus Rift. För den som är intresserad av ett fantasyspel till grunden utvecklat för virtual reality kan jag rekommendera Vanishing Realms. Spelet är inte i närheten lika stort som Skyrim VR, men har en skön känsla av inlevelse.

Sammanfattningsvis är Skyrim VR ett välkommet återbesök i Tamriels nordligaste del. Spelet är större än någonsin när VR-hjälmen är på och trots att inlevelsen inte är lika bra som den skulle kunna vara så är det ett spännande nytt sätt att återuppleva ett av de senaste tio årens mest ambitiösa open-world spel.

• Skalan
  • Storleken
  • Drakarna är enorma